Dane Związku Pracodawców AGD APPLiA Polska (do 2018 r. CECED Polska) nie pozostawiają cienia złudzeń. Pierwszy kwartał dla producentów AGD w Polsce był bardzo dobry. Trudno się dziwić skoro kupujemy więcej i drożej.
W porównaniu do pierwszych trzech miesięcy 2018 r. w pierwszym kwartale 2019 r. firmy sprzedające w Polsce sprzęt AGD przekazały do dystrybucji o 6 proc. więcej dużych urządzeń gospodarstwa domowego. Ich wartość zaś była o 9 proc. wyższa.
AGD coraz bardziej w e-commerce.
Polski e-commerce rośnie w siłę i ciągle pokazuje, że przestać nie ma zamiaru. Mimo, że już teraz charakteryzuje się jednym z największych na świecie wzrostów. Obecnie - w skali wszystkich państw - plasuje się na wysokiej, 13. pozycji. Do 2022 r. jego wartość ma urosnąć o kolejne 6 mld dolarów.
Coraz lepiej w takich warunkach czują się ci sprzedający sprzęt AGD. Wg ekspertów ROHLIG SUUS Logistics, jednego z lidera dostarczającego sprzęt AGD w Polsce, właśnie popularność zakupów online jest motorem napędowym dla całej branży.
Co druga dostawa opłacana ciągle przy odbiorze.
Mimo, że rosną też płatności online w naszym kraju (udział w Q1 2018 wynosił 45 proc., w Q1 2019 już 57 proc.), to przy okazji zakupu sprzętu gospodarstwa domowego ciągle połowa z nas woli przed zapłatą zamówiony produkt zobaczyć i sprawdzić, czy wszystko jest w porządku. Dlatego co druga dostawa cały czas opłacana jest gotówką.
Średnio za AGD płacimy 1990 zł.
Nie tylko więcej kupujemy AGD, ale też w tym celu jeszcze głębiej sięgamy do swojej kieszeni. W pierwszym kwartale 2018 r. średnia wartość zamówienia w tym segmencie wyniosła 1884 zł. A w porównywalnym okresie teraz - już 1990 zł. Specjaliści upatrują wzrost w tym, że Polacy są przy zakupach coraz bardziej uważni. I jeżeli chodzi o AGD to szukają sprzętu z niedrogim użytkowaniem i niezawodnego.
Lodówki na pierwszym miejscu.
Po sprawdzeniu jaki najczęściej sprzęt AGD Polacy kupują online wyszło, że co piąty (20 proc.) decyduje się na zakup tą drogą lodówki. Na kolejnych miejscach znalazły się pralki (15 proc.), zmywarki (14 proc.) i piekarniki (12 proc.). Najchętniej tego typu zakupu łączymy z większą ilością czasu wolnego: w okresie wakacyjnym (lipiec-wrzesień) i przed Świętami Bożego Narodzenia (listopad-grudzień).
Ciekawe jest to, że najczęściej sprzęt AGD kupują online mieszkańcy wsi i miast poniżej 100 tys. osób. W Q1 2019 r. stanowili aż 74 proc. spośród wszystkich klientów e-marketów. Dla porównania dostawy na terenie miast od 100 do 500 tys. mieszkańców stanowią 17 proc. a powyżej 500 tys. – 9 proc. wszystkich dostaw.