Dąbrowa Tarnowska 7 września 2020 r. pozyskała obwodnicę, która po czterech latach budowy da nareszcie kierowcom możliwość na szybsze przedostanie się DK73 z Tarnowa do Kielc, omijając liczące sobie 12 tys. mieszkańców miasto.
GDDKiA poinformowała o otwarciu obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej. Poprowadzenie ruchu przez nowy odcinek drogi krajowej nr 73, na trasie Tarnów - Kielce, umożliwi odciążenie miasta od ruchu samochodów, a także poprawi komfort i bezpieczeństwo mieszkańców.
Nowiutka obwodnica w Małopolsce
Dąbrowa Tarnowska zyskała obwodnicę będącą dwupasmówką w ciągu drogi krajowej nr 73.
Jej długość wynosi 6,9 km, a w okolicy wzniesiono jeszcze osiem obiektów inżynierskich - most na potoku Bagienica, pięć wiaduktów drogowych i dwa przejścia dla zwierząt. Dodatkowo drogowcy stworzyli system odwodnienia, chodniki i kilka dróg dojazdowych oraz zatok postojowych
Zamontowano także ekrany akustyczne, a także urządzenia oczyszczające wodę.
Łączny koszt obwodnicy wyniósł ponad 102 mln zł, z czego 92 mln pochodzi z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko.
Komplikacje wykonawcze na DK73
Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej miała dwóch wykonawców.
Pierwsza umowa podpisana została w listopadzie 2016 r., ale niecały rok później konsorcjum przerwało pracę, po czym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od zawartego kontraktu.
Wykonawca miał nie wywiązywać się z harmonogramu i opóźniać prace. Dodatkowo nie wypłacał podwykonawcom, dostawcom i usługodawcom należnych wynagrodzeń.
Drugą umowę zawarto w lipcu 2018 r. Tutaj obyło się już bez kłopotów - węgiersko-polskie Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX, AZI-BUD wraz z firmą DUNA ASZFALT Út-és MélyépitÕ Kft. ukończyło trasę.