ZUS wypuścił przelewy. I zdradza sposób na szybkie wypłaty w ramach tarczy antykryzysowej
W środę pierwsi przedsiębiorcy otrzymają pieniądze w ramach tarczy antykryzysowej. Na 86 tys. rachunków wpłynie postojowe. ZUS zachęca do występowania o świadczenia przez PUE, bo to zdecydowanie przyspiesza rozpatrywanie wniosków i wypłatę pieniędzy.

Do 14 kwietnia w ramach tarczy antykryzysowej przedsiębiorcy złożyli do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ponad 570 tys. wniosków. Lwia ich część, ponad 450 tys., dotyczy zwolnienia ze składek ZUS, 97 tys. to wnioski o świadczenie postojowe dla samozatrudnionych, a 9 tys. to wnioski o świadczenie postojowe dla zleceniobiorców.
Na początku kwietnia w życie weszły przepisy tzw. tarczy antykryzysowej., które przewidują, że przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o zwolnienie ze składek, odroczenie terminu ich zapłaty, rozłożenie zaległości na raty, a także o świadczenie postojowe. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapewnia, że nie będzie wszczynał postępowań egzekucyjnych za marzec, kwiecień i maj wobec przedsiębiorców, którzy są uprawnieni do zwolnienia ze składek. W tej sytuacji prowadzący firmy nie muszą się śpieszyć ze złożeniem wniosku. Mają na to czas do 30 czerwca.
Wnioski złożone przez PUE ZUE rozpatrywane są automatycznie
W przypadku pytań lub wątpliwości można skorzystać z pomocy telefonicznej. Konsultanci ZUS są dostępni w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 7-18 pod numerem infolinii 22 560 16 00. Aby połączyć się z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS, należy wybrać „0”, a następnie temat rozmowy 7: wsparcie dla przedsiębiorców.
Można też w skorzystać z numerów telefonu 22 290 87 02 i 22 290 87 03 (od poniedziałku do piątku w godzinach od 7. do 15).
Wnioski o zwolnienie ze składek, odroczenie terminu ich zapłaty, rozłożenie zaległości składkowej na raty a także wnioski o świadczenia postojowe można przekazać:
Obsługa wniosków papierowych też została zautomatyzowana
W ubiegłym tygodniu Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił specjalny system do automatycznej obsługi wniosków.
Część wniosków trafia do ZUS drogą tradycyjną w postaci papierowej. Zakład zapewnia, że i w tym przypadku wykorzysta specjalne narzędzia.