Tunel wydrąży chińska maszyna, a większość budżetu pochodzić będzie ze środków unijnych.
Jak najlepiej przedostać się z wyspy Wolin na wyspę Uznam, gdzie położone jest Świnoujście? Wybór jest obecnie bardzo prosty — pozostaje nam prom:
Nie jest to jednak opcja idealna. Statek kursuje tylko co 20 minut (w nocy co 40), a na dodatek wydłuża podróż. Dzieląca wyspy rzeka, Świna, ma tylko kilkaset metrów szerokości. Już niedługo kierowcy będą mogli skorzystać z nowej opcji dostania się do Świnoujścia.
Tunel w Świnoujściu we wrześniu 2022 r.
Właśnie wydano zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – w skrócie ZRID. Decyzja wojewody zachodniopomorskiego oznacza, że do prac można przystąpić natychmiastowo.
Tunel ma mieć długość 1,48 km. Będzie do niego prowadziło 2 km nowej drogi – po obu stronach rzeki. Pod jej dnem pojedziemy jezdnią o dwóch pasach ruchu.
Większość środków z unijnej kieszeni
Umowę na inwestycję podpisano we wrześniu ubiegłego roku. Opiewa ona na 793 mln zł. Przeważająca część tej kwoty to środki unijne – aż 775,6 mln zł.
Drążenie tunelu wykonane zostanie stumetrową maszyną zamówioną w Chinach. Ma ona być gotowa w maju przyszłego roku. Do Polski przypłynie 3 miesiące później.
Inwestycja będzie się rozpoczynała po stronie wyspy Wolin od rejonu terminala promów morskich - rejon ulic Duńska, Fińska i Skandynawska. Wyjazd z tunelu po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie w rejonie oczyszczalni ścieków, gdzie pojazdy wjadą na ulicę Karsiborską.
- czytamy na stronie GDDKiA.