Zetki stawiają warunki deweloperom. Chcą nowoczesnych i ekologicznych mieszkań
Z opublikowanego badania Barometru Archicomu pt. Młodzi a technologia wynika, że ponad 74 proc. młodych Polaków ma świadomość, że postęp technologiczny w codziennym życiu jest nieunikniony. Eksperci wskazują też, bez czego pokolenie Z nie wyobraża sobie swojego wymarzonego M oraz jakie rozwiązania preferują podczas zakupu nieruchomości.
Chęć wykorzystania technologii przez młodych ludzi pojawia się już na pierwszym etapie procesu zakupu nowego mieszkania, czyli jego poszukiwaniach. Innowacyjne rozwiązania mają im pomóc w podjęciu decyzji o wyborze wymarzonego M.
Z wyników badania pt. Młodzi a technologia, które opublikowano w Barometrze Archicom, dowiadujemy się, że:
- 66 proc. ankietowanych oceniło pozytywnie możliwość wzięcia udziału w wirtualnym spacerze po potencjalnym mieszkaniu.
- 63 proc. badanych zadeklarowało, że możliwość aranżacji wnętrza przez przeglądarkę internetową byłaby dla nich istotnym kryterium zakupowym.
- 49 proc. respondentów uważa, że ważne jest również zapoznanie się z najbliższą jego okolicą przy użyciu tej samej technologii. Nowoczesne narzędzia cyfrowe odgrywają z ich perspektywy znaczącą rolę również w zakresie projektowania wystroju.
Innowacyjne rozwiązania odgrywają istotną rolę podczas zakupu nieruchomości
Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom uważa, że wirtualna rzeczywistość już dziś odgrywa istotną rolę w procesie zakupowym na rynku nieruchomości, a jak pokazują wyniki badania w Barometrze Archicom, w przyszłości tylko zyskają na znaczeniu.
Tego rodzaju rozwiązań oczekują młodzi ludzie, którzy w perspektywie najbliższych lat będą coraz częściej podejmować decyzje dotyczące wyboru własnego mieszkania — mówi Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom.
I dodaje, że dzięki wizualizacjom 3D potencjalni nabywcy mają możliwość dokładnego przyjrzenia się każdemu szczegółowi lokalu, ale także części wspólnych, budynku czy otoczenia, co umożliwia im zapoznanie się z układem przestrzennym, funkcjonalnościami i udogodnieniami bez względu na etap realizacji konkretnej inwestycji.
Ekspert wskazuje też, że w kontekście zmieniających się preferencji kupujących i oczekiwań debiutującego stopniowo na rynku młodego pokolenia, standard obsługi klienta powinien być wyznaczany przez zastosowanie zróżnicowanych innowacyjnych rozwiązań.
Należy jednak pamiętać, aby nie bazować na narzędziach, które szybko ulegają przeterminowaniu. 60 proc. ankietowanych ma dziś obawy wobec stosowania technologii, która szybko się zestarzeje i będzie wymagała wymiany. Rozwiązaniem jest wykształcenie w organizacji otwartości na innowacje, śledzenie trendów i podejmowanie prób skutecznego prognozowania przyszłości – komentuje Dawid Wrona.
Technologie mają zwiększać komfortu życia
Archicom twierdzi, że narzędzia technologiczne pomagające w decyzji o zakupie mieszkania to dopiero pierwszy krok.
Młode osoby chcą korzystać z nich również po wprowadzeniu się do lokalu. Przedstawiciele pokolenie Z chcą sięgać m.in. po aplikacje do zarządzania własną przestrzenią — podaje deweloper.
Blisko 85 proc. badanych było skłonnych do zainstalowania oprogramowania rekomendowanego przez dewelopera, które umożliwiałoby kontrolowanie zużycia prądu czy też zarządzenie temperaturą i światłem.
Wysoki odsetek odzwierciedla ogólny trend wykorzystywania technologii do ułatwiania codziennego życia i zwiększania jego komfortu. Coraz częściej dotyczy to także mieszkalnictwa. Funkcjonalna nieruchomość już dziś powinna umożliwiać właścicielowi personalizację oraz możliwość integracji z coraz bardziej inteligentnym ekosystemem technologicznym — tłumaczy ekspert z Archicom.
W ocenie respondentów o jakości technologicznej lokalu świadczą przede wszystkim:
- sprzęt AGD sterowany smartfonem i/lub głosem (18 proc.),
- zarządzanie temperaturą (17 proc.),
- zarządzanie oświetleniem (12 proc.),
Mają znaczenie również systemy bezpieczeństwa, samowystarczalne i inteligentne urządzenia AGD, smart home i kontrolowanie zużycia prądu.
Więcej na temat nieruchomości można przeczytać poniżej:
Pokolenie Z stawia na ekologiczne rozwiązania
Dla pokolenia Z istotne są również kwestie ekologiczne, co potwierdzają wyniki przytoczonego badania. Aż 83 proc. ankietowanych sygnalizuje, że ekologiczne życie ma dla nich fundamentalne znaczenie, a tym samym będzie głównym kryterium przy wyborze mieszkania. Będą więc kierować się zielonymi wartościami, poszukując mieszkań, które są energooszczędne, wykorzystują odnawialne źródła energii i są zbudowane z materiałów przyjaznych dla środowiska.
Co ciekawe młodzi ludzie deklarują ekologiczne aspiracje, jednak często nie wdrażają ich w życie. Ponad 70 proc. respondentów naszego badania twierdzi, że w ostatnich latach nie zmieniło nic w swoim mieszkaniu, tak by było bardziej przyjazne środowisku — ocenia Dawid Wrona.
Dawid Wrona wspomina, że bez wątpienia wynika to z faktu, że natrafiają na różne bariery, które im takie działania uniemożliwiają przede wszystkim praktyczne i finansowe.
Uważam, że to przestrzeń do wypełnienia przez deweloperów, którzy powinni dostarczać wszelkich ułatwień mieszkańcom do podejmowania pro środowiskowych działań i kształtowania nawyków. Spodziewam się, że już wkrótce tego rodzaju praktyki mogą budować przewagę konkurencyjną firm deweloperskich – podsumowuje Dawid Wrona.
Wraz z wejściem na rynek nieruchomości pokolenia Z przechodzi on stopniową metamorfozę, która zmienia sposób, w jaki postrzegamy mieszkalnictwo i technologię. Dla tych młodych konsumentów poszukiwanie wymarzonego mieszkania to nie tylko transakcja, ale także podróż w poszukiwaniu harmonii między ekologicznym i zrównoważonym i komfortowym stylem życia a innowacyjnością technologiczną.