W I kw. 2025 r. 41 proc. pracodawców planuje nowe rekrutacje. Poszukujący pracy mogą liczyć w nadchodzących miesiącach na zwiększenie liczby ogłoszeń w takich branżach, jak transport, logistyka i motoryzacja. Są też firmy, które nie planują zmian w zatrudnieniu, a co piąte przedsiębiorstwo zastanawia się nad redukcją etatów.
Prognoza zatrudnienia w branży transportu, logistyki oraz motoryzacji na rozpoczynający się właśnie I kw. 2025 r. wynosi +22 proc., co wskazuje na optymistyczne perspektywy rekrutacyjne i wiele nowych ofert pracy dla kandydatów planujących zmianę organizacji (źródło: „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”). W porównaniu rocznym można zauważyć wzrost o 4 p.p.
Branża transportu, logistyki i motoryzacji odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce
Dane rynkowe wskazują, że 4 na 10 firm z tego sektora chce wzmacniać zespoły o nowych pracowników, tyle samo organizacji nie planuje zmian w zatrudnieniu. Jedynie 2 na 10 pracodawców deklaruje konieczność zwolnień.
Branża transportu, logistyki i motoryzacji odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce, a wyniki raportu jasno pokazują, że w pierwszym kwartale nadchodzącego roku sektor ten utrzyma wysokie tempo rozwoju. Wysoka prognoza rekrutacyjna, plasująca branżę na drugim miejscu zaraz po IT, to znaczący sygnał stabilności, a także potencjału wzrostowego, mimo dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego – mówi Bartłomiej Deleżyński, ekspert rynku pracy z Manpower.
I dodaje, że firmy planujące zatrudnienie nowych pracowników są dowodem na to, że sektor ten pozostaje motorem napędowym zatrudnienia w Polsce, zwłaszcza że wskaźnik ten wzrósł rok do roku o 4 p.p., natomiast spadek kwartalny wskazuje na pewne wyhamowanie optymizmu wśród pracodawców. Jest to najprawdopodobniej wynik sezonowości branży.
Spadek produkcji i zamykanie fabryk w Niemczech wpłyną na polski rynek pracy
Z punktu widzenia planów zatrudnienia, szczególnie interesujący jest fakt, że 4 na 10 firm nie planuje żadnych zmian w liczbie pracowników. Oznacza to, że pomimo pewnych wyzwań gospodarczych, branża zachowuje zdolność do adaptacji, jak również stabilność na tle innych sektorów. Natomiast organizacje deklarujące konieczność redukcji etatów mogą wskazywać na konieczność dostosowania struktury kadrowej w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby rynkowe – tłumaczy ekspert Manpower.
Mówiąc o rynku pracy w branży transportu, logistyki i motoryzacji, nie można nie wspomnieć o niedawnych perturbacjach sektora automotive.
Problemy w branży, w tym spadek produkcji i zamykanie fabryk w Niemczech, niewątpliwie wpłyną na polski rynek pracy. Automotive jest jednym z głównych klientów transportu oraz logistyki, a redukcje w tym obszarze mogą przełożyć się na zmniejszenie zapotrzebowania na usługi świadczone przez polskie organizacje, szczególnie w obszarze przewozu komponentów i gotowych pojazdów – uważa Bartłomiej Deleżyński.
W jego ocenie sektor transportu, logistyki i motoryzacji wykazuje dużą zdolność do dywersyfikacji działalności.
W przypadku zmniejszenia aktywności automotive firmy logistyczne mogą skupić się na innych segmentach rynku, takich jak handel e-commerce czy transport towarów spożywczych, co może zrekompensować straty wynikające ze wspomnianych wyzwań. Co więcej, logistyka kontraktowa oraz magazynowanie to obszary, w których widać wzrost popytu, co pozwala na pewną elastyczność w reagowaniu na zmiany rynkowe – podkreśla Bartłomiej Deleżyński.
Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:
W transporcie zyskują na znaczeniu innowacje technologiczne
Zdaniem eksperta Manpower, w transporcie nadal istotne pozostaną stanowiska kierowców pojazdów ciężarowych, zwłaszcza w przewozach międzynarodowych, choć coraz większe znaczenie zyskują innowacje technologiczne tj. pojazdy autonomiczne.
Można spodziewać się więc wzrostu zapotrzebowania na techników i inżynierów zajmujących się utrzymaniem oraz serwisowaniem tego typu rozwiązań. Rola logistyki miejskiej również będzie zyskiwać na znaczeniu, co przełoży się na wzrost zapotrzebowania między innymi na kurierów, koordynatorów tras, jak również specjalistów do spraw zrównoważonego transportu – wspomina Bartłomiej Deleżyński.
Perspektywy dla branży transportu, logistyki i motoryzacji w krajach EMEA są na niemal identycznym poziomie, jak te deklarowane przez pracodawców w Polsce – tutaj średnia prognoza zatrudnienia wynosi +21 proc. 4 na 10 organizacji planuje pozyskiwanie nowych pracowników, taki sam odsetek firm nie chce zmian w liczebności zespołów. Z ewentualnością redukcji etatów liczy się natomiast 2 na 10 organizacji.