Jaka branża jest najatrakcyjniejsza, jeśli chodzi o zatrudnienie? Z badania Randstad Employer Brand Research 2025 wynika, że jest to branża motoryzacyjna, którą wskazało 53 proc. respondentów.

Z badania Randstad wynika, że branża motoryzacyjna jest liderem, bo 53 proc. respondentów uznaje ją za najbardziej atrakcyjne środowisko pracy. Wysokie miejsca zajęły również sektor AGD oraz produkcja komponentów motoryzacyjnych, przemysł elektroniczny i elektrotechniczny oraz usług dla biznesu osiągając po 51 proc. wskazań.
Poza czołową piątką plasują się sektory farmaceutyczno-kosmetyczne i energetyczne, a zdecydowanie niższe notowania niż w zeszłorocznej edycji badania uzyskała branża IT z wynikiem 49 proc. wskazań. Stanowi to spadek z pozycji lidera na 9. miejsce w zestawieniu.
Jak widać w porównaniu z zeszłoroczną edycją badania, branża motoryzacyjna utrzymuje się na szczycie rankingu atrakcyjności nieprzypadkowo. Wyniki te pokazują, że Polacy cenią branże produkcyjne, szczególnie te związane z przemysłem nowoczesnym. Firmy z tego sektora od lat inwestują w nowoczesne linie produkcyjne, automatyzację i rozwój technologiczny – mówi Joanna Kolasa, HR Consultancy Director w Randstad Polska.
Co więcej, ekspertka zauważa, że silna obecność międzynarodowych koncernów w Polsce oznacza według niej dostęp do wysokich standardów pracy, jasno zdefiniowanych ścieżek kariery i rozbudowanych pakietów benefitów.
W sektorze AGD i komponentów motoryzacyjnych widać podobne mechanizmy – firmy zwiększają moce produkcyjne i jednocześnie podnoszą kompetencje kadry, co sprzyja utrzymywaniu konkurencyjnych warunków pracy. Z perspektywy rynku pracy to właśnie te elementy – inwestycje i rozwój – stanowią dziś o przewadze wskazanych sektorów – komentuje Joanna Kolasa.
Zestawienie 25 najbardziej atrakcyjnych branż zamykają pracodawcy z sektora utrzymania czystości (36 proc.), handlu detalicznego (35 proc.) i sprzedaży hurtowej (33 proc.).
Pięć filarów, które dają przewagę wśród pracodawców
W przypadku wszystkich pięciu najbardziej atrakcyjnych sektorów pracownicy wyróżnili pięć kluczowych czynników:
- dobrą sytuację finansową,
- bardzo dobrą reputację,
- możliwości rozwoju,
- stabilność zatrudnienia,
- równe szanse.
Na dobrą sytuację finansową firm respondenci zwracali też uwagę szczególnie w przypadku sektorów:
- bankowości i ubezpieczeń,
- energetyki,
- farmaceutyczno-kosmetycznego,
- medycznego,
- e-commerce.
Zdaniem uczestników badania najbardziej atrakcyjne wynagrodzenie oferują firmy z sektora energetycznego i usług dla biznesu. Ta pierwsza branża wyróżnia się także pod kątem stabilności zatrudnienia w dłuższej perspektywie. Pod tym względem pracownicy doceniają także pracę w sektorze farmaceutyczno-kosmetycznym oraz medycznym.
Według ekspertów szanse na rozwój kariery zapewniają najczęściej firmy świadczące usługi dla biznesu, przemysł elektroniczny i elektrotechniczny oraz bankowość i ubezpieczenia. Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym wyróżnia producentów artykułów gospodarstwa domowego.
Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:
Odmienne postrzeganie różnych branż u różnych pokoleń
Joanna Kolasa twierdzi, że atrakcyjność konkretnych sektorów, wyraźnie zależy też od wieku respondentów. Wśród przedstawicieli pokolenia Z, czyli osób z przedziału 18-24 lata, największym uznaniem cieszy się branża e-commerce, którą wskazuje 63 proc. badanych. Drugim najbardziej atrakcyjnym sektorem jest farmaceutyczno-kosmetyczny (49 proc.), a podium zamyka handel detaliczny z wynikiem 38 proc. wskazań.
Analiza pokazuje, że Millenialsi w pierwszej kolejności wymieniają aż 3 branże, które uzyskały po 51 proc. wskazań:
- elektroniczną i elektrotechniczną,
- AGD,
- motoryzacyjną.
Pracownicy z pokolenia X uznali branżę energetyczną za najatrakcyjniejszą - 57 proc. respondentów, a kolejne pozycje zajęły ex aequo motoryzacja oraz branża elektroniczna i elektrotechniczna: obie z wynikiem 56 proc.
Zróżnicowanie ocen atrakcyjności sektorów widoczne jest także w podziale na płeć.
Mężczyźni najczęściej wskazują:
- branżę motoryzacyjną (57 proc.),
- przemysł elektroniczny i elektrotechniczny (56 proc.),
- AGD (55 proc.).
Kobiety natomiast w większym stopniu doceniają:
- sektor farmaceutyczno-kosmetyczny (54 proc.),
- medyczny (51 proc.),
- motoryzacyjny (49 proc.).
Różnice w ocenie atrakcyjności firm mogą okazać się swoistym papierkiem lakmusowym potrzeb poszczególnych generacji, a także odzwierciedlać różnice w stylu życia. Na podstawie danych z badania można wysnuć wniosek, że e-commerce przyciąga młodych, bo kojarzy się z nowoczesnością, elastycznością i natychmiastową reakcją na trendy – mówi, HR Consultancy Director w Randstad Polska.
I dodaje, że z kolei branże takie jak energetyka czy przemysł motoryzacyjny zyskują w oczach starszych pracowników, są to marki z długą, ugruntowaną pozycją. Kobiety częściej poszukują branż, które zapewniają równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, empatyczne środowisko pracy i wyraźne wartości społeczne. Mężczyźni z kolei częściej kierują się technologicznym zaawansowaniem firm.
W tym kontekście pracodawcy muszą nie tylko analizować dane demograficzne kandydatów, ale też projektować strategie komunikacji i oferty zatrudnienia z uwzględnieniem tych potrzeb, by budować trwałą przewagę na konkurencyjnym rynku pracy - ocenia Joanna Kolasa.
Potencjał pracodawców jest zróżnicowana w zależności od regionu
Randstad podaje, że atrakcyjność pracodawców jest zróżnicowana również w ujęciu regionalnym. W Polsce południowej największym uznaniem cieszą się: branża elektroniczna i elektrotechniczna (58 proc.) oraz motoryzacyjna z wynikiem 56 proc. W centrum kraju szczególnie wysoko ocenia się sektor budownictwa (59 proc.) i HR (52 proc.).
W regionie wschodnim liderami są firmy z branży chemicznej (59 proc.) i energetycznej (58 proc.), a w zachodniej części kraju zwraca uwagę silna pozycja sektora e-commerce (53 proc.) i sektora farmaceutyczno-kosmetycznego (48 proc.).
Pracownicy północnej Polski wskazują atrakcyjność sektorów surowców i paliwa (44 proc.) oraz bankowości i ubezpieczeń (42 proc.) Widać więc, że atrakcyjność pracodawców jest silnie osadzona w strukturze gospodarczej poszczególnych województw i obecności konkretnych inwestorów.