REKLAMA

Masło znów drożeje. Za kostkę zapłacimy nawet 11 zł

Tempo wzrostu cen masła w Polsce spowalnia. Zauważalny jest także znaczący wzrost liczby promocji, zwłaszcza w dyskontach i hipermarketach, które w walce cenowej o klienta wykorzystują masło jako wabik. Zdaniem ekspertów ceny masła wciąż będą wysokie zwłaszcza w okresie przedświątecznym.

ceny masła
REKLAMA

Według raportu pt. „Indeks cen w sklepach detalicznych” UCE Research i Uniwersytetów WSB Merito w lipcu br. średnie ceny masła w sklepach poszły w górę o 17,3 proc. rdr. W czerwcu wzrost rdr. wyniósł 20,3 proc., w maju 18,8 proc., w kwietniu 27,2 proc., w marcu 27,4 proc., w lutym 32,5 proc., a w styczniu 29,2 proc. Natomiast w całym 2024 roku ceny urosły średnio o 7,9 proc. w porównaniu z 2023 rokiem.

Do tego ze wspólnej analizy Hiper-Com Poland, Grupy Blix i UCE Research wynika, że na wzrost cen może też mieć wpływ liczba akcji rabatowych robionych przez sieci handlowe.

REKLAMA

Ciągłe wzrosty wynikają z kombinacji czynników globalnych i lokalnych. Główne przyczyny to zmniejszona podaż mleka na rynkach światowych, coraz większe koszty produkcji oraz rosnący popyt na produkty mleczne – mówi dr Rafał Parvi z Uniwersytetu WSB Merito.

Przed świętami cena masła wzrośnie nawet do 11 zł

Widać, że dynamika podwyżek cen masła lekko hamuje. Jednak wzrosty cen w sklepach wciąż są mocno dwucyfrowe w relacji rocznej i odczuwalne przez konsumentów.

W IV kwartale br. może ona spaść do poziomu jednocyfrowego – w granicach 6-9 proc. rdr. Oczywiście ten scenariusz się sprawdzi, jeśli nie nastąpią nowe zakłócenia podażowe lub nie wzrosną koszty surowców. Korekty będą zależne m.in. od poziomu konkurencji między sieciami i dostępności subsydiowanych marek własnych – komentuje Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

Z kolei dr Krzysztof Łuczak z Grupy Blix uważa, że wolniejsze tempo wzrostu cen masła będzie uzależnione od stabilizacji lub spadków kosztów surowców i energii. Dodatkowo presja konkurencyjna między sklepami oraz rosnąca wrażliwość konsumentów na ceny mogą hamować drastyczne podwyżki.

Klienci przyzwyczajają się do pewnych poziomów cen, a ich tolerancja na kolejne skokowe wzrosty maleje, co zmusza sprzedawców do większej ostrożności. Przewiduję, że w kolejnych miesiącach wzrosty będą już raczej jednocyfrowe rok do roku. Nie spodziewam się kontynuacji gwałtownych skoków cenowych, ponieważ część czynników inflacyjnych wydaje się wyhamowywać – podkreśla dr Krzysztof Łuczak.

W lipcu br. standardowa kostka masła (200g) kosztowała w sklepach średnio 7,87 zł (uśredniona cena regularna i promocyjna).

W najbliższym czasie możemy prognozować, że cena w promocji będzie się kształtować na poziomie ok. 6,60-6,90 zł. Natomiast regularna może wzrosnąć lekko do 8,00-8,20 zł, w zależności od kanału sprzedaży oraz regionu. Warto podkreślić, że intensywność promocji będzie nadal odgrywała znaczącą rolę w kształtowaniu tej średniej – zwraca uwagę ekspertka z Hiper-Com Poland.

Natomiast dr Rafał Parvi przewiduje, że od sierpnia do grudnia br. średnia cena kostki masła może wynosić 7,5-8,00 zł z uwagi na sezonowy wzrost popytu (m.in. przed świętami) i utrzymujące się wysokie koszty produkcji. W scenariuszu pesymistycznym, jeśli podaż mleka pozostanie ograniczona, a koszty energii wzrosną, średnia cena może zbliżyć się do 8,50-9,00 zł w okresach szczytowego popytu (np. w grudniu).

Ekspert też przypomina, że w lutym 2025 roku średnia cena wynosiła 9,31 zł, co wskazuje na wysoką zmienność cen w zależności od miesiąca.

W najbliższych miesiącach ceny regularne mogą wzrosnąć nawet do 9-11 zł za kostkę, szczególnie w supermarketach, hipermarketach i sieciach cash&carry, gdzie marże są wyższe, a promocje rzadsze. Natomiast ceny promocyjne mogą być na poziomie 5-6 zł, szczególnie w dyskontach. Ale przed Bożym Narodzeniem masło w promocji może kosztować nawet 4,50-5,50 zł. Ceny regularne mogą osiągnąć wtedy pułap 10-11 zł w niektórych formatach sklepów – prognozuje ekspert z Uniwersytetu WSB Merito.

Sklepy w walce o klienta masło traktują jako „wabik”

Eksperci z Hiper-Com Poland, Grupy Blix i UCE Research porównali też rok do roku ilość promocji w sklepach na masło. Analiza wykazała, że w I półroczu br. nastąpił wzrost o 15,5 proc. rdr. Dr Krzysztof Łuczak ocenia, że jest to bardzo znaczący skok. I wynika on z intensywnej walki o klienta, który w dobie wysokiej inflacji aktywnie poszukuje oszczędności.

Sklepy, chcąc utrzymać i pozyskać konsumentów, zintensyfikowały działania promocyjne, często wykorzystując masło jako tzw. wabik. Dodatkowo wzrost zapasów u producentów i w sieciach handlowych może prowadzić do zwiększonej liczby promocji w celu szybszego obrotu towarem – analizuje ekspert.

I dodaje, że stabilizacja cen mleka również daje detalistom większą przestrzeń do oferowania promocji bez ponoszenia strat, a presja ze strony konkurencji wymusza reakcję na działania innych sieci.

Z innych danych Hiper-Com Poland wynika, że większa liczba promocji wpływa na spadek średniej dynamiki wzrostu cen w danej kategorii.

Widać to zwłaszcza w segmencie marek własnych i produktów pierwszej potrzeby, do których należy masło. Jeśli ten trend się utrzyma, można spodziewać się dalszego wyrównywania poziomów cen między sieciami, a także presji na regularne ceny producentów markowych – zauważa ekspertka.

Jak stwierdza dr Rafał Parvi, promocje przyczyniły się do spowolnienia dynamiki wzrostu cen szczególnie, dzięki agresywnym akcjom w dyskontach.

Więcej wiadomości na temat zakupów można przeczytać poniżej:

Co z cenami masła w najbliższych miesiącach

W II półroczu br. liczba promocji prawdopodobnie zwiększy się jeszcze o 10-15 proc. rdr. Dalszy rozwój sytuacji będzie zależał od podaży mleka, kosztów energii, inflacji i strategii sieci handlowych – tłumaczy ekspert z Uniwersytetu WSB Merito.

Jednak w I półroczu br. liczba promocji najbardziej wzrosła rdr. w hipermarketach – o 34,4 proc., a nie w dyskontach – skok o 32,2 proc. rdr. Choć różnica jest dość niewielka. W sieciach cash & carry przybyło 26,4 proc. takich akcji rdr. Z kolei supermarkety zrobiły o 9,3 proc. więcej promocji niż rok wcześniej. Ekspert z Grupy Blix uważa, że zebrane dane wskazują na dominującą rolę hipermarketów, dyskontów i sieci cash & carry w kreowaniu cen i przyciąganiu klientów.

Te formaty, dzięki swojej skali i wolumenowi sprzedaży, mogą pozwolić sobie na głębsze i częstsze promocje, wykorzystując masło jako produkt generujący ruch. Przy tym walka cenowa toczy się głównie w hipermarketach i dyskontach. Supermarkety też są aktywne, ale mniej. Z kolei klienci sklepów typu convenience dokonują impulsywnych zakupów, niekoniecznie w poszukiwaniu promocji, więc nie są one tak ważne w tym formacie – wskazuje dr Krzysztof Łuczak.

REKLAMA

Jak podsumowuje Julita Pryzmont, konsumenci mogą liczyć na stabilizację cen masła w najbliższych miesiącach głównie dzięki coraz silniejszej aktywności promocyjnej największych graczy, tj. hipermarketów oraz dyskontów. Kluczowa będzie jednak elastyczność cen producentów. Ważne będzie też regularne i konsekwentne utrzymanie niskiej inflacji kosztowej.

Dane z raportu pochodzą z zasobów UCE Research i Uniwersytetów WSB Merito. Wzięto pod uwagę ponad pół tysiąca cen masła z lipca. Do tego analitycy z Hiper-Com Poland, Grupy Blix i UCE Research porównali ilość promocji w sklepach na masło za całe I półrocze 2025 roku i analogiczny okres 2024 roku. Analizie poddano ponad 2 tys. akcji promocyjnych.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-08-22T20:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-22T18:21:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-22T16:49:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-22T15:14:47+02:00
Aktualizacja: 2025-08-22T14:25:11+02:00
Aktualizacja: 2025-08-22T12:51:33+02:00
Aktualizacja: 2025-08-22T11:27:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-22T09:41:19+02:00
Aktualizacja: 2025-08-21T22:06:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-21T18:24:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-21T13:25:16+02:00
Aktualizacja: 2025-08-21T11:43:31+02:00
Aktualizacja: 2025-08-21T10:47:36+02:00
Aktualizacja: 2025-08-21T10:24:58+02:00
Aktualizacja: 2025-08-21T10:10:43+02:00
Aktualizacja: 2025-08-21T05:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-21T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-20T22:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-20T19:57:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-20T16:20:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-20T13:24:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-20T09:26:27+02:00
Aktualizacja: 2025-08-20T09:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-08-20T08:19:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA