„Ikea rozdaje bony warte 2,5 tys. zł!” Naprawdę w to wierzysz?
Ikea zmaga się ze sprawą fałszywego polskiego profilu, który poprzez reklamy na Facebooku próbuje wyłudzić od klientów dane osobowe. Oszuści kuszą Polaków bonami na zakupy wartymi 2,5 tys. złotych. Szwedzka sieć poinformowała już oficjalnie, że nie ma z tym nic wspólnego

Facebookowy sobowtór Ikei próbował pobierać dane osobowe należące do łasych na hojną ofertę klientów. Sieć odcięła się od wiadomości podawanych w reklamie i radzi ostrożność przed braniem udziału w internetowych konkursach.
Nie od wczoraj wiadomo, że publikowane w fake newsach linki mogą zawierać wirusy lub ukradkiem pobierać dane z naszych komputerów. Podobne oszustwa dotyczą wielu popularnych marek i nie tylko sieci handlowych.
Jeszcze parę miesięcy temu na Bizblog.pl pisaliśmy o fałszywkach rozsyłanych rzekomo przez Urząd Skarbowy, a także banki i firmy telekomunikacyjne.
To nie my!
Link podany w reklamie prowadzić miał do ankiety, w której obowiązkowo podać trzeba było dane osobowe. Zły brat bliźniak Ikei zachęcał, aby wziąć w niej udział, dzięki czemu miało się znaleźć w losowaniu specjalnych bonów zakupowych o wartości 2,5 tys. złotych.
Chociaż publikujący reklamę profil Ikea Polska wykorzystuje zarówno nazwę, jak i grafiki firmy, jest to amatorski fanpage, co potwierdziła oficjalnie marka.
Przyjrzyj się liczbie like'ów
Na regulaminy takich ofert powinno się obowiązkowo zwrócić uwagę, jednak co jeżeli fanpage był wzorowany na prawdziwy? Łatwo zwyczajnie się pomylić.
W jaki sposób odróżnić, że to nie oryginał opublikował podane informacje?
Najprościej spojrzeć na liczbę polubień, których strona miała zaledwie kilka, podczas gdy oficjalny profil Ikei na Facebooku ma ich blisko 30 milionów.
Drugim poważnym niedopatrzeniem oszustów była informacja, że promocja odbywa się na 31-lecie działalności Ikea w Polsce. To jednak będzie miało miejsce dopiero w roku 2021.