Autopay opublikował raport, z którego wynika, że osoby w wieku 18-34 lat, które płacą za zakupy online, stawiają na szybkość i wygodę, a nie koniecznie na bezpieczeństwo. Najczęściej korzystają z Blika i szybkich płatności obsługiwanych przez operatorów i kart. A w co najczęściej inwestują młodzi? Wolą inwestowanie w kryptowaluty niż odkładanie gotówki w skarpecie.

W przeprowadzonym po raz drugi badaniu postaw młodych osób wobec zjawisk z pogranicza pieniędzy i technologii Autopay bada postawy i preferencje, aby dowiedzieć się, jak może wyglądać przyszłość finansów.
Szybkość, wygoda i łatwość to cechy metody płatności decydujące o jej wyborze dla zdecydowanej większości osób w wieku od 18 do 34 lat - wynika z tegorocznego raportu „Finanse Młodych Polek i Polaków 2025” przygotowanego przez Autopay. Te trzy cechy związane z doświadczeniem zakupowym zostawiają daleko w tyle bezpieczeństwo transakcji, choć jego rola nieco wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem z 36 do 40 proc.
Co więcej, aż 73 proc. badanych uważa, że im mniej formalności przy finalizacji procesu zakupowego, tym lepiej. 68 proc. rezygnuje z zakupów, gdy nie znajduje w sklepie internetowym swojej ulubionej formy płatności.
Badanie pokazuje, że w czasie, gdy wśród starszych pokoleń tli się nadal lekki dystans wobec cyfryzacji finansów osobistych, dla młodych Polek i Polaków często już nawet karty i przelewy stają się „przestarzałe” i tracą popularność na rzecz atrakcyjniejszych cyfrowych rozwiązań.
Jeszcze kilka lat temu ważną częścią cyfryzacji usług finansowych było podkreślanie, że choć pieniądze nie brzęczą w kieszeni, to leżą bezpiecznie w banku. Okazuje się, że dla młodych osób nie ma to już większego znaczenia i swoje środki chętnie przekazują nie-bankowym markom jak Apple, Google czy zamienią oszczędności na kryptowaluty - mówi Wojciech Murawski, co-CEO Autopay.
W jego ocenie u osób bez utrwalonych przyzwyczajeń jest większa otwartość na elastyczne i przyjaźniejsze rozwiązania, więc innowatorzy powinni starać się trafić przede wszystkim w potrzeby pokolenia Z.
Preferencje płatnicze Zetek robiących zakupy online
Eksperci zauważają, że w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosła i tak już bardzo duża przewaga Blika nad innymi metodami płatności. Udział korzystających z niego wśród młodych zwiększył się z 81 na 86 proc. przy jednoczesnym spadku popularności kart płatniczych z 45 na 43 proc. Tyle samo korzysta z operatorów szybkich płatności jak na przykład Autopay. Popularność zyskują niszowe do niedawna Google Pay (21 proc.) i Apple Pay (20 proc.).

Według nich popularność nowych rozwiązań płatniczych wśród Pokolenia Z mogą tłumaczyć ogólne kryteria wyboru formy płatności w internecie. Na pierwszym miejscu znalazła się szybkość (75 proc. wskazań), a zaraz za nią wygoda 70 proc. i łatwość 63 proc. Daleko poza podium wylądowało bezpieczeństwo z wynikiem 40 proc. choć ze wzrostem o 4 pkt proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Więcej wiadomości na temat pieniędzy można przeczytać poniżej:
W co najczęściej inwestują młodzi
Badania pokazują, że wyraźnie wyższy niż w ubiegłym roku jest także odsetek młodych, którzy oszczędzają (wzrost z 78 na 83 proc.), jak i tych, którzy inwestują nadwyżki finansowe (wzrost z 26 na 33 proc).
W związku z tym interesująco przedstawia się odpowiedzi na pytanie, jakie rozwiązania dla obu tych celów znają młode Polki i Polacy. Najszerzej rozpoznawalnym są konta oszczędnościowe i lokaty (68 proc.), a dalej kryptowaluty (53 proc.), akcje spółek (48 proc), gotówka (48 proc) nieruchomości (46 proc.) i obligacje skarbowe (44 proc.).
Zapytani o korzystanie z wymienionych rozwiązań młodzi najchętniej wskazują jednak na sprawdzone i raczej bezpieczne metody: konto oszczędnościowe lub lokaty (41 proc.) i gotówkę (27 proc.). Co czwarta osoba nie korzysta z żadnych.

Przy całej otwartości młodych Polek i Polaków na innowacje jednym względnie nowym sposobem inwestowania są kryptowaluty, a wybiera go 9 proc. badanych. To więcej niż rok temu, ale wciąż jest tu ogromna przestrzeń na produkt, który podbije serca i portfele Zetek, tak jak to miało miejsce z szybkimi płatnościami - komentuje Nina Wadowska, PR & Communication Manager, Autopay.
Badanie „Finanse Młodych Polek i Polaków w 2025” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w kwietniu 2025 roku na reprezentatywnej grupie 912 osób metodą CAWI.