REKLAMA

Zawód influencer. Pracuje na pół etatu, zarabia 10 tys. zł

Z raportu Ekonomia twórców 2025 przygotowanego przez Imker i Influencers Live Wrocław wynika, że co trzeci twórca zarabia i to nie małe pieniądze wyłącznie na pracy w internecie.

Zawód influencer. Pracuje na pół etatu, zarabia 10 tys. zł
REKLAMA

Według danych Goldman Sachs wartość globalnej gospodarki twórców internetowych sięga już około 250 miliardów dolarów, a do 2027 roku ma się podwoić. Tworzenie treści w internecie coraz rzadziej bywa jedynie hobby — dla wielu staje się pełnoprawnym zawodem. 

Firma Imker we współpracy z Influencers Live Wrocław już po raz trzeci przeprowadziła ankietę wśród polskich twórców internetowych. Ponad pół tysiąca respondentów podzieliło się swoimi doświadczeniami, motywacjami oraz planami związanymi z działalnością online. Ponad połowa ankietowanych zarabia na swojej działalności, najczęściej osiągając miesięczne przychody w przedziale 1 000 zł – 9 999 zł. Na zarobki wyższe niż 10 tys. zł może liczyć co czwarty respondent.

REKLAMA

Krzysztof Bartnik, prezes Imker uważa, że grupa osób tworzących w internecie jest bardzo zróżnicowana.

Od lat obserwujemy mniej więcej równy podział na trzy typy twórców: hobbystów, półprofesjonalistów i profesjonalistów. To podziały, które utrzymują się niezależnie od rosnącej wartości rynku czy medialnego zainteresowania ekonomią twórców. Z jednej strony mamy osoby, które traktują tworzenie treści jako pasję realizowaną po godzinach - mówi Krzysztof Bartnik, prezes Imker.

I dodaje, że z drugiej strony coraz większa grupa buduje wokół swojej działalności realny model biznesowy, często zdywersyfikowany i dobrze zaplanowany. Natomiast to środek, czyli grupa półprofesjonalistów jest najciekawszy, bo to oni często są w momencie przejścia. Już zarabiają, inwestują czas i środki, ale jeszcze nie zawsze mają odwagę czy możliwości, by postawić na tworzenie w pełni. To właśnie ich decyzje będą w dużej mierze decydować o tym, jak szybko będzie się profesjonalizować cały rynek.

Choć wielu twórców działa w internecie na poziomie profesjonalnym lub półprofesjonalnym, nie oznacza to automatycznie pracy na pełny etat. Zdecydowana większość, bo aż 62 proc. poświęca na swoją działalność mniej niż 20 godz. tygodniowo. Ci, którzy traktują ją jako główne źródło dochodu, są zazwyczaj bardziej zaangażowani i pracują więcej.

 class="wp-image-2703472"

Samodzielność to wciąż dominujący model pracy wśród twórców internetowych

Poziom zarobków, czas poświęcany na działalność oraz jej charakter sprawiają, że większość badanych wciąż samodzielnie zarządza swoimi kanałami i odpowiada za wszystkie aspekty obecności online. Tylko 17 proc. korzysta z dodatkowego wsparcia, zatrudniając pracowników lub zlecając wybrane zadania zewnętrznym firmom.

Samodzielność to wciąż dominujący model pracy wśród twórców internetowych. Taki styl działania autora treści wymaga świetnej organizacji, planowania i umiejętności łączenia wielu ról naraz, przez specjalistę ds. promocji, po techniczne zaplecze całej działalności – twierdzi Krzysztof Bartnik.

Jego zdaniem mimo szerokiego zakresu obowiązków, wielu twórców znajduje w tym modelu równowagę i satysfakcję. Aż 70 proc. z nich wskazuje niezależność jako największą zaletę tworzenia w sieci, bo mogą pracować, kiedy chcą, gdzie chcą i nad tym, co naprawdę ich interesuje. To właśnie wolność decydowania o własnych projektach sprawia, że nawet przy wysokich wymaganiach, praca twórcy daje poczucie spełnienia i realnej sprawczości.

Prawie połowa badanych (47 proc.) ocenia swoje zadowolenie na wysokim poziomie (4 lub 5 na pięciostopniowej skali), podczas gdy 18 proc. wyraża niską satysfakcję (1 lub 2). Co więcej, zadowolenie rośnie –  w porównaniu do 2024 roku liczba osób zadowolonych wzrosła o 7 pkt proc.

Eksperci wskazują, że choć wielu twórców deklaruje satysfakcję z pracy w sieci, większość z nich stawia sobie ambitne cele i oczekuje od siebie więcej. Jedynie co piąty ankietowany jest zadowolony z wielkości swojej społeczności, a niemal 60 proc. uważa ją za zbyt małą. 

Zdecydowaną większość respondentów stanowią mikrotwórcy: aż 86 proc. posiada mniej niż 50 tys. obserwujących w głównym kanale, z czego najliczniejszą grupę tworzą nanotwórcy (40 proc.) docierający do 1–10 tys. odbiorców.  Choć rośnie znaczenie zaangażowanych mikrospołeczności, wielu twórców wciąż postrzega sukces przede wszystkim przez pryzmat zasięgów.

Na jakiej platformie można zarobić najwięcej

Instagram pozostaje głównym kanałem działalności internetowej – ponad połowa twórców koncentruje się właśnie na tej platformie. Na znaczeniu zyskuje jednak TikTok, który w tym roku wyprzedził Facebooka i blogi.

Najwyższe dochody notują twórcy działający głównie na Facebooku – to oni najczęściej przekraczają próg 10 tys. zł miesięcznie. Podobne przychody osiąga co trzeci YouTuber, co nie dziwi – tworzenie dłuższych, angażujących formatów wymaga większego nakładu pracy i czasu. Dopiero za nimi plasują się Instagramerzy (28 proc. z nich zarabia ponad 10 tys. zł) oraz autorzy newsletterów (25 proc.). Mimo dynamicznego wzrostu zasięgów najmniej zarabiają twórcy skupieni na TikToku.

Coraz popularniejsze jest wypuszczanie własnych produktów

Współprace z markami pozostają najczęściej wskazywanym źródłem dochodu twórców, jednak coraz większą popularność zyskują różne formy sprzedaży własnych produktów. Już ponad dwie trzecie respondentów zdecydowało się na oferowanie kursów, konsultacji, książek czy produktów fizycznych, bo to właśnie autorskie projekty dają większą kontrolę nad przychodami i pozwalają realnie skalować zyski. 

Własny produkt to dla twórcy nie tylko źródło wyższych przychodów, ale przede wszystkim większej niezależności. Zamiast uzależniać się od algorytmów i okazjonalnych współprac z markami, mogą budować trwałe relacje z odbiorcami – oparte na zaufaniu, wartości i świadomym wyborze. To także szansa na lepsze poznanie swojej społeczności i większa kontrola nad własnym biznesem – tłumaczy Krzysztof Bartnik z Imker.

Więcej wiadomości na temat biznesu można przeczytać poniżej:

Zaangażowana społeczność to realne źródło dochodu

Według Raportu Imker najczęściej poruszaną tematyką wśród badanych twórców są zagadnienia związane ze stylem życia i zdrowiem – wskazało je 41,2 proc. respondentów. Dużą popularnością cieszy się również rozwój osobisty (29,8 proc.) oraz edukacja (29,4 proc.). Co piąty twórca dzieli się w sieci relacjami z podróży. Popularne są również zagadnienia związane z biznesem, takie jak marketing i sprzedaż oraz prowadzenie biznesu online. 

Jednak twórca internetowy to już nie tylko lifestylowy influencer – to coraz częściej specjalista lub pasjonat, który wokół swojej niszy buduje zaangażowaną społeczność i realne źródło dochodu. Choć dominującą tematyką w social mediach wciąż pozostaje lifestyle, wyniki ankiety pokazują, że internet daje przestrzeń na znacznie bardziej zróżnicowane i specjalistyczne treści. 

Wypowiedzi respondentów pokazują, że wypełnianie niszy naprawdę może stać się sposobem na życie. Jeden z respondentów tworzy komiksy i ilustracje, poświęcając na to ponad 50 godz. tygodniowo – to jego główna praca, przynosząca od 20 do 50 tys. zł przychodu miesięcznie. Inna twórczyni zarabia na cosplayu, traktując go jako podstawowe zajęcie zarobkowe – podsumowuje Krzysztof Bartnik.

REKLAMA

Zauważa też, że wśród niszowych, a jednocześnie rosnących kategorii pojawiły się również takie tematy jak budowa domu, automatyzacje i AI, finanse osobiste, sztuki walki, fotografia czy rękodzieło. To dowód na to, że w świecie twórców jest miejsce dla każdego – wystarczy je znaleźć i skupić się na konsekwentnym rozwoju.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-08T17:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-08T12:35:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-08T09:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-07T19:37:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-06T22:17:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-06T20:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-06T18:07:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-06T14:20:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-06T10:58:47+02:00
Aktualizacja: 2025-06-06T10:26:42+02:00
Aktualizacja: 2025-06-06T10:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-06T09:02:43+02:00
Aktualizacja: 2025-06-06T08:01:42+02:00
Aktualizacja: 2025-06-06T06:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-06T04:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T22:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T20:20:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T19:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T17:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T16:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T15:04:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T12:27:01+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA