Budowanie społeczności wokół marki. Dlaczego to takie ważne?
Najlepszą reklamą twojej firmy są ludzie. Ich opinie, rekomendacje i działania na rzecz marki przyciągają klientów w większym stopniu, niż najefektywniejszy marketing. Dlatego tak ważne jest budowanie społeczności wokół marki (community building). Sprawdź, jak to zrobić.

Dlaczego community building jest ważne dla twojej marki?
Firmę tworzą ludzie. Nie tylko pracownicy, ale też ci, którzy na co dzień korzystają z jej usług lub kupują jej produkty. To właśnie ich opinie są najistotniejsze dla innych konsumentów, którzy do tej pory nie mieli okazji poznać twojej marki.
Z raportu Consumer Listening wykonanego na zlecenie e-Izby Gospodarki Elektronicznej i dziennika Rzeczpospolita wynika, że aż 49 proc. Polaków zwraca uwagę na opinie o produkcie lub usłudze przed dokonaniem zakupu. W sektorze e-commerce ten odsetek wynosi aż 78 proc.! Dlaczego? Ponieważ klienci nie ufają utartym hasłom marketingowym. Chcą wiedzieć, czego mogą się spodziewać po produktach/usługach, wybierając najlepsze z możliwych.
Community building pomaga też budować sieć kontaktów poprzez rekomendacje. Wytłumaczmy to na prostym przykładzie salonu kosmetycznego. Masz stałą klientkę, której robisz manicure. Efekty twojej pracy podobają się jej koleżankom, którym poleca twój salon. Proste, prawda? Oczywiście, na rekomendacje nie masz dużego wpływu, ale istnieje pewna „furtka”. Możesz nawiązać współpracę z innym przedsiębiorcą, którego produkty będziesz polecać. On natomiast poleci twoje.
Więcej poradników dla właścicieli firm znajdziesz na Bizblog.pl:
Rola mediów społecznościowych w komunikacji z klientami
Gdzie dziś szukać nowych klientów? W internecie, a zwłaszcza w mediach społecznościowych. To właśnie tam możesz reklamować swoje produkty i usługi, informować klientów o nowościach lub po prostu, relacjonować, co dzieje się w firmie. To także miejsce, w którym klienci mogą umieszczać opinie lub polecać cię innym. W tym kontekście istotną rolę odgrywają oznaczenia, które przekierowują bezpośrednio na twój profil.
Czy warto nawiązać współpracę z influencerami?
Influencerzy budzą w społecznościach mieszane uczucia. Jedni ich uwielbiają, dla drugich są symbolem taniego lansu. Rzeczywiście, niektórzy influencerzy działają w internecie wyłącznie dla zysków. Reklamują wiele produktów i usług, przez co stają się mało wiarygodni. Nie oznacza to jednak, że nie warto nawiązywać współpracy z osobami, które zdobyły popularność w sieci. Trzeba natomiast wybrać takie, które cieszą się zaufaniem społeczności, są lubiane i kojarzą się pozytywnie.
Jeśli sprzedajesz produkty dla dzieci, to warto nawiązać współpracę z influencerem parentingowym. Akcję promocyjną musicie odpowiednio zaplanować. Dzięki temu klienci – być może – nawet nie zauważą, że mają do czynienia z reklamą. Na przykład influencer, który spędza weekend w twoim pensjonacie, może po prostu go pokazywać i o nim opowiadać. Ale znowu – nie wybieraj do promocji biznesu osoby, która reklamuje dosłownie wszystko. Skup się raczej na jej specjalizacji i niszy, w której działa.
Współpraca z lokalnymi społecznościami – to się opłaca!
A może by tak wyjść poza internet i nawiązać współpracę z lokalną społecznością? Takie działania mają sens, zwłaszcza jeśli przy okazji zrobisz coś dobrego. Klienci wolą marki zaangażowane społecznie lub w ekologię. Ale ich obietnice nie mogą być frazesami – musi iść za nimi realne działanie. Na przykład, jeśli prowadzisz lokalną kawiarnię, możesz raz w tygodniu dostarczać ciasta do domu opieki. Ci, którzy wprowadzają na rynek lokalne, ekologiczne produkty, powinni promować je w szkołach, gdzie dzieci uczą się zdrowo jeść.
Najtrudniejsze w tym kontekście jest znalezienie pomysłu na swoją markę. Community building dla większej skuteczności musi wpisywać się w jej szeroki obraz. Rzutuje to na wiarygodność, która jest dziś kluczowa w pozyskiwaniu klientów. Jeśli nie wiesz, w jaki sposób wejść w dialog z potencjalnymi klientami, skorzystaj z pomocy ekspertów. Specjaliści od marketingu pomogą ci stworzyć wizję, zgodnie z którą będzie promować swoją firmę.