Jak założyć małą działalność? Poradnik krok po kroku bez wychodzenia z domu
Planujesz założyć działalność gospodarczą tej wiosny? Własna firma wiąże się z pewnymi formalnościami, jednak wiele możesz dopełnić bez wychodzenia z domu. Podpowiadamy, jak założyć swój biznes krok po kroku.

Zanim założysz działalność
Zanim przejdziesz do rejestracji własnej firmy, musisz rozważyć kilka podstawowych kwestii. Zastanów się nad formą prawną – do wyboru masz jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę osobową lub spółkę prawa handlowego. Następnie wybierz formę opodatkowania dochodów:
- skala podatkowa,
- podatek liniowy,
- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Sprawdź, czy nie będziesz potrzebował pozwoleń lub koncesji, których uzyskanie wiąże się z dodatkowymi formalnościami i procedurami. Jedną z przyjemniejszych, lecz zarazem trudniejszych czynności, jest wybór nazwy dla swojej firmy. Ważne, aby z jednej strony była ona łatwa do zapamiętania, a z drugiej dobrze odzwierciedlała profil działalności. Ponadto musisz określić miejsce, w którym będzie prowadzić działalność.
Jak dopełnić formalności w CEiDG?
Gdy już masz pewien zarys swojej firmy, możesz przystąpić do jej rejestracji. Zrobisz to internetowo przez portal przedsiębiorcy lub osobiście w urzędzie gminy. We wniosku podajesz następujące informacje:
- dane osobowe i informacje o dokumencie tożsamości,
- adres zamieszkania i inne adresy związane z działalnością gospodarczą,
- nazwę firmy i nazwę skróconą,
- rodzaj działalności wraz z odpowiednimi kodami PKD,
- liczbę pracowników,
- dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności,
- o ubezpieczeniu ZUS,
- dane urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
W formularzu możesz też wskazać:
- formę opodatkowania,
- dane kontaktowe,
- dane pełnomocnika,
- numer rachunku bankowego.
Jak zgłosić się do ZUS i urzędu skarbowego?
Zgłoszenie, którego dokonujesz w CEiDG, automatycznie trafia do ZUS i urzędu skarbowego. Organ rentowy sporządza we własnym zakresie zgłoszenie płatnika (ZUS ZFA), jednak dodatkowo musisz zgłosić się w ciągu siedmiu dni do:
- ubezpieczenie społecznego i ubezpieczenia zdrowotnego – wtedy składasz formularz ZUS ZUA,
- ubezpieczenia zdrowotnego – wtedy składasz formularz ZUS ZZA.
Jeśli działalność gospodarcza jest jedynym tytułem do ubezpieczenia, masz obowiązek opłacać składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Na początek możesz jednak skorzystać z ulgi na start, dzięki której przez sześć miesięcy jesteś zwolniony z opłacania składek na ubezpieczenie społeczne.
Chcąc zgłosić się do podatku VAT, składasz w urzędzie skarbowym formularz VAT-R.
Więcej o działalności gospodarczej przeczytasz na Bizblog.pl:
Rejestracja kasy fiskalnej
Prowadząc sprzedaż towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, masz obowiązek posiadać kasę fiskalną:
- po przekroczeniu 20 000 zł przychodu,
- bez względu na kwotę przychodu, jeśli wynika to z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Najprostszym rozwiązaniem jest zakup kasy fiskalnej online. Nie wymaga ona rejestracji przez przedsiębiorcę, natomiast jej fiskalizacji dokonuje serwisant. Obowiązek posiadania kasy fiskalnej online istnieje już teraz w wielu branżach, jednak w przyszłości będzie dotyczył wszystkich przedsiębiorców.
Największe wyzwania dotyczące założenia małego biznesu
Założenie firmy, choć formalnie nie sprawia dziś większych trudności, wymaga stawienia czoła wielu wyzwaniom. Najważniejsze z nich to:
- znalezienie źródła finansowania – obecnie przedsiębiorcy mogą korzystać z dotacji czy kredytów, ale część wydatków trzeba sfinansować ze środków własnych,
- posiadanie poduszki finansowej – początkowo biznes najczęściej nie przynosi dochodów, dlatego trzeba mieć środki na „czarną godzinę”,
- zbudowanie silnej marki własnej – od początku warto podejmować działania marketingowe i wizerunkowe, które zapewnią Ci dobrą pozycję na rynku,
- pozyskiwanie klientów – w tym celu warto postawić na efektywny marketing,
- poznanie konkurencji – konkurencja panuje dziś w niemal każdej branży, a żeby ją pokonać, trzeba ją najpierw poznać.