Zarządca autostrady A4 Kraków-Katowice deklaruje gotowość do współpracy z państwem przy jej rozbudowie o trzeci pas ruchu. Spółka Stalexport przekonuje, że konieczne jest podjęcie działań w celu poprawy przepustowości tej autostrady, ale jej koncesja wygasa już za równo dwa lata. Na razie zarządca autostrady wprowadza podwyżkę opłat, która wejdzie w życie 1 kwietnia.

Spółka Stalexport, która jest koncesjonariuszem odcinka autostrady A4 między Krakowem a Katowicami, przedstawiła swoją wizję rozbudowy tej trasy o trzeci pas ruchu. Spółka przyznaje, że nie ma jeszcze konkretnych planów w tym zakresie, ale deklaruje otwartość na współpracę ze stroną publiczną w przyszłości. Jest to tyle ciekawe, że koncesja Stalexportu wygasa już w marcu 2027 roku.
Modernizacja A4 Kraków-Katowice
Zarządca autostrady zapewnia, że obecnie realizuje intensywne prace modernizacyjne, których głównym celem jest przekazanie tej trasy w doskonałym stanie technicznym zgodnie z umową koncesyjną z 1997 roku. Wśród najważniejszych inwestycji znajduje się wymiana nawierzchni na całym 61-kilometrowym odcinku oraz remont 22 mostów.
Na modernizację w 2024 roku przeznaczono 239,4 mln zł, a do końca koncesji nakłady przekroczą 400 mln zł. Łączna wartość kontraktów modernizacyjnych w latach 2023-2024 to około 540 mln zł. Prezes spółki Andrzej Kaczmarek zwraca uwagę na „strategiczne znaczenie autostrady A4 dla transportu militarnego i gospodarczego w Europie”. Stalexport Autostrady jest częścią włoskiej grupy Mundys, posiadającej 61 proc. akcji spółki.
Więcej o budowie dróg przeczytacie w tych tekstach:
Po zakończeniu koncesji w 2027 roku odcinek A4 Katowice-Kraków przejdzie pod zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział możliwość zniesienia opłat dla samochodów osobowych i motocykli, choć nie jest to jeszcze oficjalnie potwierdzone. Spółka musi przekazać autostradę w stanie niewymagającym pilnych remontów.
Na razie kierowców czekają podwyżki opłat. Stalexport poinformował, że od 1 kwietnia 2025 roku stawka za przejazd całym odcinkiem samochodem osobowym wzrośnie z 32 do 34 zł. Spółka uzasadnia te podwyżki rosnącymi kosztami utrzymania drogi i jej modernizacji, a także inflacją. Podobne podwyżki wprowadzono niedawno na autostradzie A2.
GDDKiA przejmie zarządzanie autostradą A4
Warto przypomnieć, że plany rozbudowy tego odcinka A4 o trzeci pas snuł jeszcze poprzedni rząd. W październiku 2023 roku ówczesny minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział rozpoczęcie procesu, który doprowadzi do rozbudowy autostrady A4 między Krakowem a Katowicami. Ogłoszono wówczas, że GDDKiA przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na opracowanie dokumentacji niezbędnej do przebudowy i rozbudowy tego odcinka.
Autostrada A4 na odcinku Katowice – Kraków została wybudowana w latach 1976–1991. W 1997 roku 61-kilometrowy fragment trasy został objęty koncesją i przekazany firmie Stalexport, która od tego czasu odpowiada za jego utrzymanie i zarządzanie – obecnie poprzez swoją spółkę zależną, Stalexport Autostrada Małopolska. Koncesja wygaśnie w 2027 roku, a rząd nie planuje jej przedłużenia ani wyznaczenia nowego koncesjonariusza. Po tym czasie zarządzanie odcinkiem przejmie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.