REKLAMA

W poszukiwaniu oszczędności. Jak Polacy robią tanie zakupy w sieci?

Polacy coraz częściej robią zakupy on-line. Jednak jest warunek: ma być tanio i najlepiej z polecenia, aby nie naciąć się na bubel. Badania wskazują, że porównywanie cen i wybór najtańszej oferty to najczęstszy sposób na oszczędzanie. Oprócz tego konsumenci ograniczają wydatki na rozrywkę, elektronikę i droższe produkty, a także na podróże i wypoczynek.

Jak Polacy robią tanie zakupy w sieci?
REKLAMA

Ilu konsumentów tyle sposobów na oszczędzanie. Choć niektóre sposoby są bardziej popularne od innych, to z raportu SW Research dla Allegro wynika, że 77 proc. badanych aktualnie bardziej rozważnie planuje budżet, a 61 proc. więcej czasu niż rok temu spędza na poszukiwaniu okazji cenowych. Najczęstszym sposobem na zaoszczędzenie podczas zakupów online jest porównywanie cen i wybór najniższej (65 proc.). Blisko co druga osoba od czasu do czasu korzysta z promocji (45 proc.) lub szuka dobrych okazji i kupuje większą ilość danego produktu (45 proc.).  

REKLAMA

Polacy porównują, ale wygrywa cena

Porównywanie cen to najczęstsza strategia na oszczędzanie, więc pora przyjrzeć się jej bliżej. Według raportu ponad połowa badanych deklaruje, że porównuje ceny częściej niż kiedyś i w związku z tym spędza więcej czasu na zakupach online w poszukiwaniu najlepszej oferty. Warto odnotować, że siedmiu na dziesięciu badanych sprawdza ceny online, blisko połowa korzysta z porównywarek, a bezpośrednio w sklepach stacjonarnych ceny porównuje ponad ⅓ ankietowanych.

Kiedy konsumenci porównują ceny? Połowa robi to w sytuacjach, gdy produkt jest drogi, a 47 proc. badanych, wtedy kiedy sprawdza, czy promocja, z której chce skorzystać, to najtańsza możliwa opcja. Allegro tłumaczy, że dzięki oznaczeniu „Gwarancja najniższej ceny” nie ma potrzeby porównywania ofert w innych sklepach, bo porównuje za nas ceny w kilkudziesięciu najpopularniejszych sklepach online i daje pewność, że na platformie można znaleźć je najtaniej. Jak wskazują dane, aż 85 proc. konsumentów zwraca uwagę na specjalne oznaczenia ofert.

Gwarancja najniższej ceny obejmuje produkty już od 15 zł, z szacunkowym czasem dostawy do 72 godz. - wskazuje marketplace.

Allegro podkreśla, że niedawno zmieniło zasady rozliczenia w ramach tej akcji.

Klienci mogą liczyć na zwrot równowartości różnicy w cenie powiększonej aż o 50 proc., jeśli w ciągu 72 godz. od zakupu produktu na platformie znajdą tańszą ofertę wśród sklepów uwzględnionych w regulaminie akcji i zgłoszą się do Allegro. Można otrzymać łącznie do 200 zł zwrotu w postaci kuponu do wykorzystania na platformie w trakcie trwania jednej edycji akcji - tłumaczy Allegro.

Promocja to najważniejszy czynnik podczas zakupów

Kolejnym sposobem na oszczędzanie, z którego chętnie korzystają respondenci, to promocje i specjalne okazje. Aż 88 proc. badanych zadeklarowało, że to czynniki, które ułatwiają zakup w internecie. Ponadto dla 35 proc. badanych jest to najważniejszy czynnik zakupowy. Informacji na ich temat poszukują głównie w gazetkach online (48 proc.), aplikacjach z promocjami i kuponami (46 proc.) i w mediach społecznościowych (41 proc.).

Promocje jednak to nie wszystko, bo niemal równie ważne są opinie innych użytkowników (82 proc.), a dla 22 proc. to najważniejszy czynnik. Konsumenci są też ostrożniejsi w wydawaniu pieniędzy niż rok wcześniej. Tak deklaruje 86 proc. respondentów. Z kolei 76 proc. odpowiedziało, że w ostatnim czasie mniej przeznaczają na rozrywkę (64 proc.), elektronikę i droższe rzeczy (58 proc.), a także podróże i wypoczynek (56 proc.).

REKLAMA

Raport wyraźnie ukazuje, że Polacy stają się coraz bardziej świadomi swoich wydatków i aktywnie poszukują sposobów na oszczędzanie. Konsumenci chcą mieć pewność, że wydają swoje pieniądze rozważnie, wybierając najlepsze możliwe oferty.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA