REKLAMA

Unia sypnęła kasą. Zbudujemy nowe drogi i linie kolejowe

Wiceminister infrastruktury potwierdził, że do resortu dotarły umowy grantowe dla projektów, które uzyskały dofinansowanie w ramach konkursu „Łącząc Europę” – CEF Transport 2023. Na polskie projekty Komisja Europejska przeznaczyła ponad 400 mln euro. Najwięcej zgarną Polskie Linie Kolejowe (PLK).

Unia sypnęła kasą. Zbudujemy nowe drogi i linie kolejowe
REKLAMA

Dofinansowanie z Unii Europejskiej otrzymały trzy projekty z sektora kolejowego o łącznej wartości dofinansowania CEF dla polskich podmiotów w kwocie 405 mln euro, tj. ponad 1,7 mld zł. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymała dofinansowanie na:

REKLAMA
  • Prace na linii kolejowej E75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Osowiec; wartość dofinansowania to 223,12 mln euro;
  • Prace na linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków (C-E20), odcinek Skierniewice – Pilawa; wartość dofinansowania to 145 mln euro.

Przyznane przez Komisję Europejską granty na realizację projektów potwierdzają, że do spraw budowy i modernizacji infrastruktury podchodzimy w sposób kompleksowy. Jestem przekonany, że dzięki tym środkom finansowym nasza infrastruktura będzie jeszcze bardziej konkurencyjna - mówi wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Wiceminister podziękował jednocześnie za profesjonalne przygotowanie projektów.

Projekty w ramach korytarza Morze Północne - Morze Bałtyckie

Spółka CPK otrzymała dofinansowanie na projekt, polegający na przygotowaniu dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Kalisz – Pleszew – Poznań w ramach korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie.

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział dopilnowanie, aby efekty inwestycji były optymalne:

Dzisiaj otrzymaliśmy kolejne wsparcie, ale wciąż jesteśmy w połowie drogi po unijne dofinansowania. Chcemy, by efekt finalny realizowanych inwestycji kolejowych był dla pasażera widoczny w postaci m.in. dobrego rozkładu jazdy - komentuje Piotr Malepszak.

Dofinansowanie z UE o łącznej wartości ponad 37,5 mln euro, tj. prawie 160 mln zł otrzymały dwa projekty z sektora morskiego:

  • Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o. na budowę węzła kolejowego dla Portu Police wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police; wartość dofinansowania to 35,9 mln euro.
  • Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście na projekt Rozwój infrastruktury portowej do odbioru odpadów ze statków w porcie morskim Świnoujście; wartość dofinansowania to 1,56 mln euro.

Więcej wiadomości na temat transportu można przeczytać poniżej:

Unia Europejska dofinansuje budowę trasy S17

Dofinansowanie UE otrzymał także projekt zwiększenia dostępności transportowej UE/Polska-Ukraina z dofinansowaniem o wartości 61,25 mln euro, tj. ponad 260 mln zł. Jest to przedsięwzięcie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Budowa drogi ekspresowej S17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne jako sposób na usprawnienie ruchu na przejściu granicznym Polska-Ukraina.

REKLAMA

Umowy grantowe na ręce beneficjentów przekazała przedstawicielka Komisji Europejskiej Magda Kopczyńska, Dyrektor Generalna Dyrekcji Generalnej ds. Transportu i Mobilności (DG MOVE). W uroczystości udział wzięli też Herald Ruijters, Zastępca Dyrektora Generalnego DG MOVE i Olivier Silla, Dyrektor w Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA).

Umowa grantowa, czyli umowa o udzielenie dotacji w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), zawierana jest między Komisją Europejską a beneficjentem. Określa wysokość oraz szczegółowe warunki przyznania pomocy finansowej dla projektu, oraz warunki jego realizacji. W szczególności wskazuje kwotę kosztów kwalifikowanych, maksymalną kwotę pomocy ze środków CEF, działania kwalifikowane do wsparcia, zasady i termin realizacji projektu.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA