PLL LOT chce 100 euro dopłaty od każdego pasażera. Na nasze oko to najgorszy wynik w Europie
PLL LOT długo zwlekał z publikacją sprawozdania finansowego za 2019 r. Teraz możemy się już domyślać dlaczego. Nasz narodowy przewoźnik pracował na minimalnych marżach i w momencie wybuchu kryzysu stał się kompletnie bezradny. Linia prosi polski rząd o 4,5 mld zł pomocy publicznej.
PLL LOT wykonał w ostatnich latach gigantyczną pracę, by wyjść ponad kreskę i stanąć na własnych nogach. W pewnej mierze się to udało. Z opublikowanego niedawno sprawozdania finansowego za 2019 r., ostatniego z czasów przed koronawirusem, wynika, że przewoźnik zanotował prawie 91 mln zł zysku operacyjnego.
LOT na granicy opłacalności
Sęk w tym, że, biorąc pod uwagę niemałą skalę działalności polskiej linii, oznacza to, że LOT na lataniu...praktycznie nie zarabia. W ubiegłym roku przewoźnik chwalił się bowiem przychodami na poziomie 7,37 mld zł (wzrost o jedną piątą!) Business Insider policzył, że na każde 100 zł, które trafia do kieszeni LOT-u, linia jest w stanie wypracować 1,2 zł zysku. Na tle konkurencji to śmieszny wynik. W tym samym czasie Lufthansa zarabia ponad 5 zł, a Ryanair - 13 zł.
Dlaczego, mimo rosnącej liczby klientów, polski przewoźnik miał w kasie tak mało pieniędzy? Poza wzrostem przychodów LOT odnotował też znaczny skok kosztów działalności podstawowej - do 7,3 mld zł (ponad 20 proc.). W górę poszły też m.in. wynagrodzenia (do 320 mln zł) i podatki (do 88 mln zł).
O chybotliwej kondycji LOT-u najwięcej mówi jednak inny fakt. Spółka ogłosiła, że ubiega się o 1 miliard euro pomocy publicznej. Byłaby to już druga interwencja państwa w finanse przewoźnika w ciągu ostatnich 1o lat, dlatego zgodę na przelew musi wyrazić Komisja Europejska. Obecny zakaz korzystania z pomocy obowiązuje do 2024 r.
Na tle innych linii lotniczych w Europie kwota wydaje się bardzo wysoka. Według naszych obliczeń, które uwzględniają kilku wiodących przewoźników, PLL LOT może być nawet liderem. Nikt na Starym Kontynencie nie weźmie więcej pieniędzy w przeliczeniu na liczbę odprawionych pasażerów w 2019 r.
Porównajmy teraz PLL LOT z kilkoma innymi dużymi liniami w Europie
PLL LOT: 1 mld euro/10 mln pasażerów = 100 euro/os
Air France-KLM 10,4 mld euro/104 mln pasażerów = 100 euro/os
Lufthansa: 11,3 mld euro/145 mln pasażerów = 77 euro/os
SAS: 1 mld euro/28,5 mln pasażerów = 35 euro/os
IAG (m.in. British Airways): 1,23 mld euro/119 mln pasażerów = 10 euro/os