REKLAMA

PLL LOT chce 100 euro dopłaty od każdego pasażera. Na nasze oko to najgorszy wynik w Europie

PLL LOT długo zwlekał z publikacją sprawozdania finansowego za 2019 r. Teraz możemy się już domyślać dlaczego. Nasz narodowy przewoźnik pracował na minimalnych marżach i w momencie wybuchu kryzysu stał się kompletnie bezradny. Linia prosi polski rząd o 4,5 mld zł pomocy publicznej.

PLL LOT chce 100 euro dopłaty od każdego pasażera. To prawdopodobnie najgorszy wynik w Europie
REKLAMA

PLL LOT wykonał w ostatnich latach gigantyczną pracę, by wyjść ponad kreskę i stanąć na własnych nogach. W pewnej mierze się to udało. Z opublikowanego niedawno sprawozdania finansowego za 2019 r., ostatniego z czasów przed koronawirusem, wynika, że przewoźnik zanotował prawie 91 mln zł zysku operacyjnego.

REKLAMA

LOT na granicy opłacalności

Sęk w tym, że, biorąc pod uwagę niemałą skalę działalności polskiej linii, oznacza to, że LOT na lataniu...praktycznie nie zarabia. W ubiegłym roku przewoźnik chwalił się bowiem przychodami na poziomie 7,37 mld zł (wzrost o jedną piątą!) Business Insider policzył, że na każde 100 zł, które trafia do kieszeni LOT-u, linia jest w stanie wypracować 1,2 zł zysku. Na tle konkurencji to śmieszny wynik. W tym samym czasie Lufthansa zarabia ponad 5 zł, a Ryanair - 13 zł.

Dlaczego, mimo rosnącej liczby klientów, polski przewoźnik miał w kasie tak mało pieniędzy? Poza wzrostem przychodów LOT odnotował też znaczny skok kosztów działalności podstawowej - do 7,3 mld zł (ponad 20 proc.). W górę poszły też m.in. wynagrodzenia (do 320 mln zł) i podatki (do 88 mln zł).

O chybotliwej kondycji LOT-u najwięcej mówi jednak inny fakt. Spółka ogłosiła, że ubiega się o 1 miliard euro pomocy publicznej. Byłaby to już druga interwencja państwa w finanse przewoźnika w ciągu ostatnich 1o lat, dlatego zgodę na przelew musi wyrazić Komisja Europejska. Obecny zakaz korzystania z pomocy obowiązuje do 2024 r.

Na tle innych linii lotniczych w Europie kwota wydaje się bardzo wysoka. Według naszych obliczeń, które uwzględniają kilku wiodących przewoźników, PLL LOT może być nawet liderem. Nikt na Starym Kontynencie nie weźmie więcej pieniędzy w przeliczeniu na liczbę odprawionych pasażerów w 2019 r.

Porównajmy teraz PLL LOT z kilkoma innymi dużymi liniami w Europie

PLL LOT: 1 mld euro/10 mln pasażerów = 100 euro/os

Air France-KLM 10,4 mld euro/104 mln pasażerów = 100 euro/os

Lufthansa: 11,3 mld euro/145 mln pasażerów = 77 euro/os

SAS: 1 mld euro/28,5 mln pasażerów = 35 euro/os

REKLAMA

IAG (m.in. British Airways): 1,23 mld euro/119 mln pasażerów = 10 euro/os

 class="wp-image-1263649"
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-02T16:11:38+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T14:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T12:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T07:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T06:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T04:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T04:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T22:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T20:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T19:20:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T18:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T16:49:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T15:35:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T14:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T13:17:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T11:27:01+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T08:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T07:36:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T05:14:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T21:51:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T20:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T18:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T15:53:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T14:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T11:04:23+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T10:30:45+02:00
Aktualizacja: 2025-06-30T09:00:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA