REKLAMA

Oderwałeś metkę i boisz się zwrócić towar? Zobacz, co zrobić

Zakupy online dają klientom komfort, ale wiążą się z pewnym ryzykiem, dlatego ustawodawca przewidział możliwość zwrotu zamówienia bez podawania przyczyny. Dowiedz się, na jakiej podstawie można go zrealizować.

zwrot zakupy online
REKLAMA

Kto może odstąpić od umowy?

Konsument, który zawarł umowę na odległość (np. przez internet), ma prawo odstąpić od niej w ciągu 14 dni kalendarzowych bez podania przyczyny. Termin ten liczony jest od dnia, w którym otrzymuje on zamówienie. Sprzedawca ma natomiast obowiązek zwrócić wszystkie płatności, w tym koszty dostawy. Przy czym w grę wchodzi wyłącznie najtańsza forma dostawy, którą konsument mógłby wybrać. Oczywiście warunkiem jest, aby odesłała on zamówiony odesłał towar.

REKLAMA

Czy można zwrócić użyty produkt?

Osoba, która zamawia towar przez internet, ma prawo go przetestować. Na przykład w przypadku odzieży mówimy o przymiarce. Nie można natomiast korzystać z produktu jak w warunkach normalnego użytkowania, a więc przez dłuższy czas. Jeżeli sprzedawca stwierdzi, że towar był używany, ma prawo odmówić jego przyjęcia, ewentualnie może też obniżyć kwotę zwrotu. W praktyce często decyzja zależy od oceny stanu towaru, przy czym sprzedawca, dokonując jej, musi być obiektywny.

Brak metki - czy to jest przeszkoda w zwrocie towaru?

Popularną praktyką sklepów jest nieprzyjmowanie towaru, który nie posiada metki. Zatem wielu konsumentów, którzy przez przypadek ją oderwą, rezygnuje ze zwrotu produktu. Tymczasem sprzedawca nie może odmówić przyjęcia towaru tylko dlatego, że jest on bez oryginalnej etykiety. Ani przepisy ogólne, ani orzecznictwo nie dają mu takiego prawa. Natomiast brak metki może wpłynąć na kwotę zwrotu, zwłaszcza jeśli sprzedawca uargumentuje, że trudniej będzie mu w takiej sytuacji ponownie wprowadzić towar do obrotu lub sprzedać po ustalonej wcześniej cenie.

Czy można zwrócić towar w uszkodzonym opakowaniu?

Przepisy nie wymagają, aby towar był zwracany w oryginalnym ani w nienaruszonym opakowaniu. Zatem, jeśli uszkodzenie wynika z normalnego testowania lub transportu, zwykle nie stanowi problemu. Pojawia się on w momencie, gdy uszkodzenie utrudnia sprzedaż produktu jako nowego lub narusza jego wartość. Wtedy też sprzedawca może odmówić przyjęcia produktu lub obniżyć kwotę zwrotu.

Więcej informacji dla konsumentów przeczytasz tutaj:

Kiedy sprzedawca ma prawo nie przyjąć zwrotu produktu zakupionego przez internet?

Każdy konsument ma – co do zasady – możliwość zwrotu towaru zakupionego przez internet. Z drugiej strony, w pewnych sytuacjach sprzedawca ma prawo nie przyjąć zwrotu. Dzieje się tak przede wszystkim wtedy, gdy towar nosi znamiona użytkowania. Popularnym wśród nieuczciwych klientów stało się np. kupowanie ubrań, które miały posłużyć na jedną okazję. Następnie z metką był on odsyłany jako zwrot, którego sprzedawca z oczywistych przyczyn (zapach potu, plamy, rozciągnięcie materiału) mógł nie przyjąć. Towar, pomimo iż posiadał metkę, jednocześnie był używany.

REKLAMA

Ponadto ustawodawca wykluczył możliwość zwrotu niektórych produktów, np. bielizny lub środków higienicznych. Oczywiście, niektóre sklepy przyjmują tego rodzaju rzeczy, ale jest to wyłącznie wyraz dobrej woli właściciela. Warto też pamiętać, że możliwość zwrotu produktów w ciągu 14 dni dotyczy tylko i wyłącznie zakupów online. Co prawda w wielu sklepach stacjonarnych są one przyjmowane także od klientów kupujących stacjonarnie, ale ponownie – zależy to wyłącznie od przyjętej polityki.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-03T20:02:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T18:08:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T16:27:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T12:51:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T11:51:38+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T11:15:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T06:13:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-03T05:48:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-02T21:25:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-02T14:16:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-02T05:58:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-01T21:47:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-01T16:41:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-01T12:04:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-01T08:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-01T07:53:41+01:00
Aktualizacja: 2025-11-01T06:01:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-31T21:55:00+01:00
Aktualizacja: 2025-10-31T15:05:09+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA