REKLAMA

Leasingowi samochodów mówimy papa! Oto nowy król

Jeszcze kilka lat temu to leasing wiódł prym, jeśli chodzi o zakup nowego auta. Obecnie po okresie kryzysu finansowego wracają do łask abonamenty na samochód. Carsmile podaje, że aż 54 proc. nabywców nowych aut, którzy w ostatnich 3 miesiącach zawarli za ich pośrednictwem umowę, zdecydowało się na wynajem długoterminowy. A co jest głównym powodem powrotu popularności takiej umowy? Eksperci wskazują, że główny czynnik to atrakcyjne ceny, ale nie bez znaczenia jest też fakt, że leasing stracił przewagę podatkową. Zobaczcie też jakie auto jest najpopularniejsze w opcji najmu długoterminowego.

Leasingowi samochodów mówimy papa! Oto nowy król
REKLAMA

Carsmile podał, że w ciągu ostatniego roku popularność wynajmu auta w porównaniu z leasingiem zmieniła się radykalnie. Ostatnie miesiące przyniosły odrodzenie wynajmu długoterminowego po okresie kryzysu, kiedy użytkownicy zdecydowanie chętniej wybierali leasing. Kredyt samochodowy w przypadku nowych aut niezmiennie ma marginalne znaczenie w finansowaniu, choć na przestrzeni roku widać niewielki wzrost jego udziału.

REKLAMA

Widzimy wyraźne zwiększenie popularności abonamentów na samochód w stosunku do innych form finansowania. Jest to spowodowane poprawą sytuacji ekonomicznej nabywców, atrakcyjnymi warunkami cenowymi wynajmu długoterminowego, a także obawami o możliwość wzrostu stawek ubezpieczenia – mówi Michał Knitter.

Atrakcyjne warunki abonamentowe zdeklasowały leasingi i kredyty

Dane Carsmile pokazują, że ważnym czynnikiem, który powoduje roszady w sposobie finansowania, jest utrata przewagi podatkowej przez leasing. Nie jest to świeża sprawa, zmiany weszły bowiem w życie kilka lat temu, ale widać, że dla użytkowników posiadanie auta stopniowo traci sens w przypadku, gdy jego odsprzedaż przed upływem 6 lat od wykupu z leasingu jest opodatkowana i oskładkowana.

W ostatnich 3 miesiącach aż 54 proc. użytkowników, którzy za pośrednictwem Carsmile zakupili nowe auto, wybrało wynajem długoterminowy. Jest to obecnie najpopularniejsza forma finansowania. Leasing stanowił 42 proc., a kredyt 4 proc. Rok wcześniej proporcje między wynajmem a leasingiem były niemal odwrotne: tylko 39 proc. przypadało na abonamenty, a prawie 60 proc. na leasing. Dane te pokazują, jak bardzo sytuacja zmieniła się w ciągu kilkunastu miesięcy - podaje platforma.

 class="wp-image-2432548"

Abonamenty są obecnie oferowane na atrakcyjnych warunkach, na co wpływ ma kilka czynników.

Pierwszym z nich jest spadek cen transakcyjnych nowych aut, co jest spowodowane wyhamowywaniem podwyżek cen katalogowych, oraz agresywną polityką rabatową importerów oraz dilerów – wyjaśnia Michał Knitter.

Jako kolejny czynnik Knitter wskazuje obniżkę, a następnie stabilizację w okolicach 5,9 proc. stopy WIBOR, od której zależy rata za auto. Najemcy nowych aut korzystają też z dobrodziejstw matematyki finansowej. Konkretnie chodzi o tzw. wartość rezydualną, która wpływa na to, jak dużą część wartości auta użytkownik pokrywa w racie.

Obecnie rynkowe wskaźniki dla wynajmu są bardzo korzystne – wyjaśnia wiceprezes Carsmile.

Więcej wiadomości na temat zakupu samochodów można przeczytać poniżej:

W kryzysie to leasing wiódł prym

Nie bez znaczenia dla układu sił leasing-wynajem są też kwestie formalne. O ile leasing wciąż wymaga w Polsce podpisania papierowej umowy, to kontrakt wynajmu auta można zawrzeć w pełni elektronicznie.

Poza aspektem ekonomicznym ważna jest też wygoda, która jest często głównym czynnikiem decydującym o wyborze wynajmu – przyznaje wiceprezes Carsmile.

Inaczej wybór wynajmu czy leasingu kształtowały się w okresie kryzysu, kiedy większość składowych raty za wynajem działała na niekorzyść najemców.

Przede wszystkim ceny samochodów były bardzo wysokie, a polityka rabatowa marek samochodowych była bardzo zachowawcza. W szczytowym momencie, przypadającym na jesień 2022 r., rynkowe stopy procentowe sięgały 7,5 proc., co dodatkowo podbijało ratę za auto - komentuje Michał Knitter.

I dodaje, że jednocześnie nabywcy, działając w warunkach bardzo dużej niepewności związanej z kryzysem, szukali rozwiązań pozwalających na minimalizację raty, a także umożliwiających wycofania z się z umowy i zwrotu aut w przypadku pojawienia się ewentualnych turbulencji finansowych. Przypomina też, że Carsmile wprowadził wtedy tzw. tarczę leasingową, która cieszyła się bardzo dużym powodzeniem, gdyż eliminowała ryzyko niespłaconych rat.

Najpopularniejsze auta w wynajmie długoterminowym

Analitycy Carsmile ujawnili, jakie auta cieszą się obecnie największą popularnością wśród użytkowników poszukujących wynajmu długoterminowego. Pod uwagę wzięli dane z wniosków o wynajem auta, złożonych za pośredniemu platformy Carsmile w styczniu i w lutym 2024 r. Największą popularnością cieszył się w tym okresie Hyundai Tucson, na drugim miejscu znalazł się Mercedes CLA, a na trzecim uplasowała się Toyota Corolla.

Średni koszt wynajęcia auta z listy TOP 10 wynosi 1594 zł netto przy wkładzie własnym wynoszącym 15 500 zł netto (umowa na 3 lata; ubezpieczenie AC/OC., serwisowanie, opony, assistance wliczone w cenę abonamentu).

REKLAMA
 class="wp-image-2432551"

Platforma zauważa, że rosnąca popularność wynajmu może też mieć związek z obawami o podwyżki stawek ubezpieczenia. Według danych UFG wartość wypłaconych z tytułu OC i AC odszkodowań w 2023 r. wzrosła o niemal 2 mld zł, a średnia wartość szkody zwiększyła się o 12 proc. Przypomnijmy, że w przypadku pełnego wynajmu długoterminowego, ewentualną podwyżkę stawek AC/OC pokrywa firma wynajmująca. W koszcie abonamentu zwykle ujęte jest też: serwisowanie pojazdu, opony oraz usługa assistance.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA