REKLAMA

Chcesz wziąć samochód na firmę? Pojawił się nowy trend

Z badania „Portfele Polaków pod lupą” Volkswagen Financial Services wynika, że w 2024 r. zakup samochodu planuje 25 proc. przedsiębiorstw, niemal 75 proc. z nich zainteresowanych jest autem nowym. Eksperci podają, że firmy mają mniejsze zaufanie do samochodów elektrycznych. Za to respondenci bardziej optymistycznie podchodzą do obecnej i przyszłej sytuacji gospodarczej, co przekłada się na dobrą ocenę sytuacji finansowej firm.

Chcesz wziąć samochód na firmę? Pojawił się nowy trend
REKLAMA

Czwarte „Portfele Polaków pod lupą” pokazuje, że w 2024 r. zakupem samochodu zainteresowana jest 1/4 przedsiębiorców. To podobnie jak przed 12 miesiącami. Wynik w 2024 r. może być w rzeczywistości jeszcze lepszy, ponieważ 16 proc. ankietowanych nie umiało na etapie badania jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o zamiar zakupu samochodu.

REKLAMA

Z grupy badanych, którzy deklarują zakup, 62 proc. chce nabyć jedno auto. Od 2 do 5 pojazdów zainteresowana jest ponad 1/3 przedsiębiorców (34 proc.). Na naprawdę duże zakupy w liczbie ponad 10 aut zdecyduje się zaledwie 4 proc. ankietowanych. Niemal 3/4 przedstawicieli biznesu (74 proc.) rozważa zakup samochodu osobowego. Natomiast 72 proc. bierze pod uwagę pojazd nowy. Czasem wzmożonych zakupów będzie pierwsze półrocze, ponieważ na ten okres wskazało 56 proc. badanych przedsiębiorców.

Choć nastroje w firmach wydają się znacząco lepsze od tych, jakie pojawiły się w ubiegłym roku, to wyniki kolejnej edycji badania „Portfele Polaków pod lupą” nie pokazują znaczących różnic w stosunku do ubiegłorocznych danych. Rosnąca popularność aut używanych może świadczyć, że istotna grupa przedsiębiorców skrupulatniej analizuje obecnie wydatki firmowe. Co jednak warto odnotować, nigdy jeszcze nie było takiego zainteresowania samochodami o wartości powyżej 200 tys. zł – mówi Dariusz Brodnicki, Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services.

Jest popyt zarówno na nowe, jak i używane samochody

Przed kilkoma laty chęć zakupu aut powyżej 200 tys. zł wskazywała ok. 1/4 ankietowanych. W ubiegłym roku pojawił się znaczący wzrost popytu na pojazdy w tej cenie o 10 p.p. W obecnej edycji badania Portfele Polaków pod lupą zakup samochodu firmowego z tego obszaru planuje już 40 proc. badanych. To najlepszy wynik spośród wszystkich dostępnych kategorii cenowych. Dodatkowo tylko nieco mniej, bo 36 proc. przedsiębiorców, deklaruje, że wybierze auto o wartości od 100 do 150 tys. zł.

W tegorocznym badaniu Volkswagen Financial Services zainteresowanie firm nowymi autami wyniosło 72 proc., jest to spadek z 74 proc. w stosunku do poprzedniej edycji. W wynikach szczegółowych widać, że biznes woli nowe samochody, nawet w wersji podstawowej, niż auta używane, choć lepiej wyposażone. Stosunek pierwszych do drugich wynosi obecnie 70 proc. do 30 proc., przesuwając się w obecnej edycji badania na korzyść nowych samochodów aż o 10 p.p.

Nie do końca jest tak, że biznes kupuje wyłącznie samochody nowe, które po kilku latach eksploatacji trafiają do klientów indywidualnych. Takie rozumienie byłoby zbyt dużym uproszczeniem. Zainteresowanie samochodami używanymi wśród przedsiębiorców jest całkiem spore – tłumaczy Michał Dyc, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Volkswagen Financial Services.

Ekspert uważa też, że największym powodzeniem w 2024 r. w segmencie pojazdów używanych powinny cieszyć się auta 3-5 letnie. Tymi pierwszymi zainteresowanych jest 38 proc. kupujących, drugimi zaś niewiele mniej, bo 31 proc.

Więcej wiadomości na temat samochodów można przeczytać poniżej:

Przedsiębiorcy ograniczyli zainteresowanie elektrykami

Z danych Volkswagen Financial Services wynika, że mimo zachęt i prawnych regulacji, mających skierować biznes na drogę do zielonej transformacji i zrównoważonego rozwoju, polscy przedsiębiorcy ograniczyli zainteresowanie pojazdami z napędem elektrycznym. Takie auta na podstawie danych z badania Portfele Polaków pod lupą planuje w tym roku kupić 6 proc. ankietowanych, podczas gdy przed rokiem było ich 18 proc.

Zatem można zadać sobie pytanie, co powstrzymuje przed kupnem samochodu elektrycznego? W tym pytaniu eksperci podają, że można było zaznaczyć wiele odpowiedzi. Po 66 proc. zdobyły: zbyt mała liczba stacji ładowania pojazdów, zbyt mały zasięg aut oraz ich zbyt wysoka cena. A co skłoniłoby przedsiębiorców do wymiany firmowego auta na elektryka? Dla 38 proc. byłaby to bardziej atrakcyjna cena wiążąca się z możliwością oszczędzenia środków finansowych. Większy zasięg pojazdów przekonałby 32 proc. badanych, zwiększenie liczby stacji ładowania wpłynęłoby na decyzję 19 proc. ankietowanych firm.

Krzysztof Leszczyński, Ekspert ds. elektromobilności w Volkswagen Financial Services, zastrzega, że nie chodzi jedynie o wsparcie finansowe, bo dla 23 proc. powodem wyboru tradycyjnego napędu jest ich przyzwyczajenie, a dla 30 proc. brak zaufania do technologii.

Dlatego w Volkswagen Financial Services uruchomiliśmy program ELECTRIFY, który pozwala skorzystać z wiedzy i doświadczenia ekspertów od lat zajmujących się kompleksową elektryfikacją samochodów firmowych. W jego ramach przedsiębiorcy mogą liczyć na rozwiązania dopasowane indywidualnie do ich potrzeb, co znacznie ułatwia przejście na elektromobilność – komentuje Krzysztof Leszczyński, Ekspert ds. elektromobilności w Volkswagen Financial Services.

Najczęstsza forma zakupu samochodów oraz pozytywna prognoza na przyszłość

REKLAMA

Eksperci wyjaśniają, że firmy kupujące zarówno pojazdy dostawcze, jak i osobowe, nowe i używane potrzebują finansowania. Jakich instrumentów w tym celu użyją w 2024 r. polscy przedsiębiorcy? Królujący wśród firm leasing z niskimi ratami i opcją zwrotu auta na koniec umowy zachował swoją pozycję. Planuje z niego skorzystać połowa badanych. Zakup auta za gotówkę względem ubiegłorocznego pomiaru zyskał na popularności o 4 p.p. i wynosi 22 proc. Co ciekawe, 28 proc. wskazań padło na odpowiedź inny sposób. Może to świadczyć o powrocie do łask przedsiębiorców klasycznego leasingu z wykupem pojazdu.

Badanie Volkswagen Financial Services Portfele Polaków pod lupą pokazało dużą zmianę wobec tego, jak przedstawiciele biznesu patrzą w przyszłość, oceniając sytuację gospodarczą kraju. Podczas gdy obecny stan gospodarki jako raczej dobry i bardzo dobry ocenia 16 proc. ankietowanych firm (8 proc. w poprzedniej edycji), to dobre lub bardzo dobre prognozy zakłada aż 37 proc. (było 7 proc.). Z kolei 30 proc. ankietowanych przedsiębiorstw przewiduje w 2024 r. poprawę swojej sytuacji finansowej.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA