91 mln netto, tyle przychodu osiągnęła platforma Erli w 2023 r. Według informacji zaliczyła ona również rekordową liczbę 3,6 mln transakcji, notując przy tym stały wzrost liczby sprzedawców i klientów. A jakie kategorie były najpopularniejsze w 2023 r.? Eksperci podają, że supermarket, moda i zdrowie wiodły prym na rynku e-commerce.
Platforma Erli, która istnieje od marca 2020 r., zwiększyła liczbę sprzedawców w ciągu ostatniego roku niemal o 2/3, do 22 tys., zarejestrowanych sklepów. Na koniec grudnia do dyspozycji klientów było 21 mln dostępnych ofert w atrakcyjnych cenach.
Według danych udostępnionych przez platformę najpopularniejszą kategorią w ub.r. był Dom i Ogród, który stanowiła 52 proc. ogólnej sprzedaży.
Jednak na zainteresowaniu wyraźnie zyskały też takie kategorie, jak:
- supermarket (+258 proc. r./r.),
- moda (+230 proc. r./r.),
- zdrowie (+188 proc. r./r.).
Platforma rozwinęła także swoją ofertę w kategorii Motoryzacja.
2023 rok to czas zwiększenia rozpoznawalności wśród Polaków
W 2023 r. Erli systematycznie pracowała nad rozpoznawalnością marki wśród konsumentów w Polsce. Z danych wynika, że już 7,5 mln z nich co miesiąc odwiedza platformę w poszukiwaniu atrakcyjnych ofert produktów. W tym czasie podwoiła się również liczba użytkowników, którzy zdecydowali się założyć konto na platformie z 1,4 mln do ponad 3 mln.
W rezultacie liczba transakcji przeprocesowanych przez Erli w 2023 r. zwiększyła się ponad dwukrotnie (+133 proc. r./r.), co przełożyło się na ponad 3,6 mln zrealizowanych transakcji. Dzięki temu platforma osiągnęła wynik 740 mln zł GMV, a jej przychody netto wzrosły o 130 proc.r./r., osiągając poziom ponad 91 mln zł.
W ciągu dwunastu miesięcy 2023 r. zanotowaliśmy wzrost i rozwój wskaźników we wszystkich obszarach, na których nam zależało. Od początku działamy na podstawie unikalnego modelu współpracy i bliskiego partnerstwa z merchantami. Patrzymy na rozwój Erli jako wspólny sukces, który nie byłby możliwy bez naszych partnerów - mówi Adam Ciesielczyk, Prezes Erli.
Ciesielczyk wspomina, że przede wszystkim są dumni z poszerzenia bazy sprzedawców, która urosła do 22 tys. na koniec 2023 r., a dziś wynosi już 24 tys. W ten sposób mogli zwiększyć dostępną ofertę produktową do 21 mln produktów i znacząco rozwinąć poszczególne kategorie.
To oraz atrakcyjne ceny produktów spowodowały większe zainteresowanie klientów naszą ofertą, dzięki czemu zarejestrowanych na Erli było już 3 mln kont, zaś blisko 7,5 mln użytkowników w grudniu odwiedziło platformę w poszukiwaniu ofert. Wynik ten plasuje nas w gronie najpopularniejszych portali zakupowych w Polsce według badania Gemius – komentuje Adam Ciesielczyk.
I dodaje, że w drugiej połowie roku ruszyła aplikacja mobilna Erli, która bez wątpienia była dla nich największym projektem biznesowym w 2023 r. i bardzo mocnym impulsem rozwojowym na kolejne miesiące.
Dzięki temu poprawiliśmy zeszłoroczny wynik GMV o ponad 60 proc., osiągając niemal 740 mln zł i ponad 91 mln przychodu netto. Co warte podkreślenia rozwijaliśmy się 6-krotnie szybciej niż cały rynek e-commerce w Polsce – tłumaczy ekspert Erli.
Jeszcze więcej o Erli.pl można przeczytać poniżej:
Nowa aplikacja daje możliwość zakupów w jeszcze niższych cenach
Erli podaje, że we wrześniu ub.r. uruchomiła aplikację mobilną, która niemal od samego początku stała się ważnym elementem w jej architekturze sprzedażowej. Dwuletnia praca nad tym rozwiązaniem zaowocowała dopracowaną ofertą, zapewniającą przejrzystość, wygodę zakupów i szybki, intuicyjny proces transakcyjny. Na koniec roku aplikacja, po zaledwie czterech miesiącach, została pobrana ponad 660 tys. razy, a aktywnie korzystało z niej ponad 0,5 mln użytkowników, generując w sumie 40 proc. udziału kanału mobilnego w całości sprzedaży.
Jesteśmy dumni z efektów, jakie udało się uzyskać w pierwszych miesiącach funkcjonowania aplikacji. Projektując ją, chcieliśmy przede wszystkim, aby była prosta i wygodna w codziennym użytkowaniu. Nasz sukces potwierdza liczba zarówno nowych, jak i powracających użytkowników oraz ich wysokie oceny w sklepach z aplikacjami – podkreśla Katarzyna Kierach, Dyrektor Marketingu Erli.
Według niej kluczową korzyścią dla konsumentów stały się jeszcze niższe ceny produktów, dostępne jedynie w aplikacji.
Katarzyna Kierch zapewnia też, że w marcu przekroczyli 1 mln pobrań aplikacji przy 50 proc. jej udziale w ogólnej sprzedaży na Erli, a obecnie notują średnio ok. 7 tys. nowych instalacji dziennie i przekroczyli 1,3 mln pobrań.
Aplikacja stanowi duże ułatwienie dla klientów robiących zakupy na platformie.
Jeszcze niższe ceny, kody rabatowe i gwarancja darmowej dostawy, to tylko niektóre korzyści aplikacji. We wrześniu ub.r. udostępniono również nową sekcję „NAJtaniej”, w której wszyscy użytkownicy otrzymują codziennie nowe, najtańsze oferty zakupowe gdzie każda jest w limitowanych ilościach i o określonym czasie trwania. Aplikacja oferuje nie tylko korzyści dla klientów, na jej uruchomieniu zyskali również sprzedawcy – informuje Erli.
Z danych udostępnionych przez ekspertów Erli czytamy, że przy okazji uruchomienia aplikacji mobilnej ruszył program MobileGo, który we współpracy ze sprzedawcami Erli współfinansuje obniżki cen ofert dostępnych w apce. Sprzedawcy otrzymali ponadto większy zasięg swoich ofert produktowych, wsparty dodatkowymi intensywnymi działaniami promocyjnymi, co pozwoliło na obniżenie kosztów pozyskania nowych klientów.
Szybki wzrost sprzedawców na platformie i ich wsparcie
Eksperci tłumaczą, że od początku swojej działalności Erli stawiają na ścisłą współpracę ze sprzedawcami, którą platforma kontynuowała również w ubiegłym roku. Dzięki temu powiększyła liczbę zarejestrowanych merchantów o ponad 8 tys. w 2023 r.
Szybki przyrost sprzedających na platformie, a co za tym idzie również dostępnego asortymentu, był możliwy dzięki konsekwentnie utrzymywanemu przez Erli modelowi biznesowemu. Oferuje on wiele korzyści, które mają na celu obniżenie kosztów sprzedaży, a te z kolei przekładają się na możliwość zaoferowania kupującym produktów w niższych cenach – przekonuje platforma.
Do zestawu narzędzi i korzyści, które do tej pory były oferowane sprzedawcom, wchodzą m.in. niższe prowizje sprzedażowe, jak również dopłaty do kosztów logistycznych w ofercie ErliPro, realizowane we współpracy z InPost, oraz darmowy kreator sklepu internetowego z własną sub domeną, dostępne w pakiecie Erli Shop, w ramach którego dostępny jest także brak opłat za procesowanie płatności.
Z początkiem 2023 r. uruchomiony został także „Program na start”, obniżający finansowe bariery wejścia dla polskich przedsiębiorstw do branży e-commerce. Dla nowo zarejestrowanych sprzedawców czekała o połowę niższa prowizja przez sześć pierwszych miesięcy od momentu rejestracji. Z programu skorzystało 2100 przedsiębiorców – zaznaczają eksperci.
Ważnym według ekspertów uzupełnieniem wspomnianych narzędzi jest wdrożony w roku 2022 program ErliCampaigns, pozwalający sprzedawcom znacznie obniżyć koszty reklamowe dla oferowanych produktów.
Dzięki dopłatom Erli do kampanii wynoszącym do 50 proc., merchanci ponoszą niższe koszty, osiągając równocześnie wyższą efektywność sprzedaży. Program oparty jest o najlepiej funkcjonujące rozwiązania reklamowe na rynku i narzędzia dla e-sklepów. Obecnie ponad ¼ wszystkich sprzedawców zarejestrowanych na platformie korzysta z programu, a jego średni ROAS (wskaźnik zwrotu z wydatków na reklamę) prowadzonych kampanii wynosi ponad 2,5 tys.
Zdajemy sobie sprawę, że aby móc się dalej rozwijać, musimy sukcesywnie zwiększać liczbę sprzedawców zarejestrowanych na platformie. Naszym celem jest posiadanie 60-80 tys. przedsiębiorców, obecnie jest to ponad 24 tys. sprzedających. Tylko w 2023 r. na programy wspierające sprzedaż produktów naszych sprzedawców zainwestowaliśmy 55 mln zł. Znaczna część tej kwoty została przeznaczona na program ErliCampaigns, którego zasięg w roku ubiegłym rozszerzyliśmy o ponad 200 tysięcy nowych wydawców reklamowych – ocenia Adam Ciesielczyk.
Dodaje on, że DNA ich firmy od początku jest budowa pozytywnych relacji i obustronne korzyści ze sprzedawcami. Ich podejście różni się od pozostałych graczy na rynku.
Sam jestem przedsiębiorcą i znam potrzeby, ale też wyzwania, z jakimi codziennie muszą się zmagać ludzie prowadzący biznes. Stąd mam pewność, że unikalny model biznesowy Erli przyniesie nam spodziewane efekty – podsumowuje Ciesielczyk.
Ciesielczyk zauważa też, że korzyści dla klientów w ich koncepcji wynikają bezpośrednio z możliwości obniżenia kosztów prowadzenia sprzedaży na Erli przez sprzedawców. To oznacza, że u nich każda ze stron transakcji na niej zyskuje, klienci niższe ceny, sprzedawcy niższe koszty i większą sprzedaż, a to z kolei pozwala im na ciągły rozwój marketplace’u.