Rząd sypnie kasą na elektrombilność. Jeszcze w tym miesiącu ruszy nabór wniosków
Rząd bardzo chce pokazać, że zawieszenie na ponad cztery miesiące programu Czyste Powietrze nie oznacza wcale powieszenia na kołek walki o lepszą jakość powietrza w Polsce. Z tymi zanieczyszczeniami można też walczyć inaczej. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) jeszcze w tym miesiącu ogłosi nabory wniosków do dwóch programów, dzięki którym ma nam się lżej oddychać.

Po tym, jak Ministerstwo Klimatu i Środowiska zakończyło konsultacje krajowych ram polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju odpowiedniej infrastruktury, szacuje się, że w 2030 r. w Polsce ma być zarejestrowanych 1 512 985 różnych rodzajów pojazdów elektrycznych, wobec 375 838 w 2025 r. Łączna liczba ogólnodostępnych punktów ładowania zaś ma w tym czasie spuchnąć do prawie 87 tys. Z pewnością pomocne w osiągniecie tych ambitnych celów będą nowe programy ogłoszone przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Do tematu elektromobilności podchodzimy kompleksowo. Dbamy o jakość powietrza i zdrowie Polek i Polaków, ale i o konkurencyjność polskich przewoźników towarów - przekonuje przy tej okazji Krzysztof Bolesta, wiceminister klimatu i środowiska.
Stacje ładowania dużych mocy mają poprawić jakość powietrza
Jak czytamy w materiałach NFOŚiGW celem programu „Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy” jest wsparcie rozwoju infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby budowy ogólnodostępnych stacji ładownia dużych mocy, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2, a tym samym poprawić jakość powietrza. W ramach tej inicjatywy planowane jest utworzenie lub rozbudowanie 50 takich miejsc dostarczania energii. Całkowity budżet ma wynieść 2 mld zł, ale w pierwszym naborze zaplanowano 1 mld zł.
Nabór wniosków ma trwać od 31 marca do 31 grudnia 2025 r. O pieniądze (dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych) mogą się starać operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD). Wytypowana stacja ładowania musi zapewniać przepustowość prądową gwarantującą moc nie mniejszą niż:
• 3600 kW dla planowanej budowy ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) znajdujących się bezpośrednio wzdłuż sieci bazowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi sieci bazowej TEN-T;
• 1500 kW dla planowanej budowy ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy tj.: MOP znajdującego się bezpośrednio wzdłuż sieci bazowej rozszerzonej lub sieci kompleksowej TEN-T lub w odległości do 3 km od wjazdu/wyjazdu do tego obiektu z drogi sieci bazowej rozszerzonej lub sieci kompleksowej TEN-T;
• 350 kW dla stacji w obszarze centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej, terminalu intermodalnego lub w odległości do 3 km od wjazdu/wyjazdu do tych obiektów.
Pieniądze przekazywane w drodze procedury przetargowej
Z kolei przedsiębiorcy mogą aplikować do drugiego programu „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego”. W tym przypadku nabór wniosków planowany jest od 31 marca do 31 sierpnia 2025 r.
Dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, przy projektach project finance – do 85 proc. - informuje NFOŚiGW.
Więcej o jakości powietrza przeczytasz na Spider’s Web:
Takie dofinansowanie ma być udzielane w drodze procedury przetargowej. Budżet tego programu też wynosi 2 mld zł. Jego celem jest wsparcie rozwoju infrastruktury do ładownia dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych przy trasach sieci bazowej TEN-T, centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych oraz terminalach intermodalnych. W ramach programu planowana jest budowa 550 takich stacji, zlokalizowanych:
• wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T tj. na drodze należącej do sieci drogowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi TEN-T;
• na obszarze centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej lub terminalu intermodalnego lub w odległości do 3 km jazdy od tych obiektów.