REKLAMA

Chcesz kupić samochód? To szybko, po wyborach będzie za późno

Kredytobiorcy zacierają ręce, bo radykalne cięcie stóp przez RPP spowodowało zauważalny spadek raty za samochód nowy i używany – wynika z symulacji Carsmile i Otomoto Klik. Ale czy ta radość nie jest przedwczesna? Eksperci ostrzegają, że korzyść ta może okazać się krótkotrwała, bo za chwilę auta znów zaczną drożeć.

Chcesz kupić samochód? To raz-dwa, po wyborach będzie za późno
REKLAMA

Rada Polityki Pieniężnej zaskoczyła, obniżając stopę referencyjną NBP do poziomu 6 proc. O ile sama decyzja o cięciu stóp była spodziewana, o tyle skala tej obniżki, aż o 0,75 pkt. proc., już nie bardzo. W konsekwencji decyzji RPP 3-miesięczna stopa WIBOR, od której zależy oprocentowanie kredytów i leasingu, spadła do 5,8 proc. z 6,6-6,7 proc. przed obniżką, a od szczytu z listopada ub.r. obniżyła się już o niemal 2 pkt. proc. Dzięki temu pożyczanie pieniędzy stało się tańsze. Spłacające kredyty na pozytywne efekty będą musieli poczekać. Ci natomiast, którzy właśnie myślą o zakupie czegoś na kredyt bądź w leasingu, efekt obniżek stóp odczują praktycznie od razu w postaci mniejszej raty.

REKLAMA

Analizując wpływ obniżki WIBOR-u na ratę kredytu za auto używane czy też ratę leasingu za nowy samochód można dojść do wniosku, że obniżka stóp to przedwyborczy prezent w postaci darmowego OC do kupowanego pojazdu – zauważa Arkadiusz Zaremba, dyrektor zarządzający Otmoto Klik.

Jak wygląda leasing nowego auta po obniżce stóp?

Aby sprawdzić, jak obniżka oprocentowania wpłynęła na koszt leasingu nowego auta, analitycy Carsmile obliczyli miesięczną ratę dla dwóch pojazdów: jednego o cenie zakupu 150 tys. zł netto, co jest poziomem zbliżonym do obecnej średniej rynkowej i drugiego o wartości 250 tys. zł netto. Przyjęli, że wkład własny wynosi 10 proc., a wykup 20 proc. Umowa zawierana jest na 5 lat. Ratę dla obecnej stopy WIBOR (5,81 proc. - poziom z 14.09.2003 r.) porównano ze szczytową wartością, jaką WIBOR osiągnął pod koniec ub.r. (7,6 proc. - poziom z listopada 2022 r.).

Z danych wynika, że rata leasingu dla tańszego auta zmniejszyła się w stosunku do listopada o 138 zł netto (170 zł brutto). Obniżkę tej skali dla podanych warunków umowy leasingowej mogą odczuć osoby zainteresowane zakupem Audi Q3 (w wersji 35 TFSI mHEVs Tronic) czy Volvo XC40 (wersja B3 core out). Rata za auto o wartość 250 tys. zł netto zmalała z kolei względem szczytu z listopada ub.r. o 230 zł netto (283 zł brutto). Może to dotyczyć przykładowo leasingu BMW 330i w wersji M sport out czy Mercedesa Vito w wersji 116 CDI L3.

Więcej wiadomości o motoryzacji

Jeśli przyjmiemy kwotę rocznego ubezpieczenia OC dla tego typu samochodów na poziomie ok. 700 zł, czyli nieco ponad 58 zł miesięcznie, to okaże się, że obniżka raty z tytułu spadku WIBOR-u z nawiązką pokryje koszt polisy – wynika z symulacji Carsmile.

Koszt kredytu na auto używane po obniżce stóp

Analitycy Otomoto Klik, sprawdzili o ile zmniejszyła się rata kredytu na auto używane. Tutaj, z uwagi na niższą kwotę finansowania, obniżki stóp procentowych w mniejszym stopniu przekładają się na spadek raty, ale też widać już pewne korzyści z decyzji RPP. Rata kredytu na kwotę 50 tys. zł spadła od szczytu WIBOR-u z listopada ub.r. o 49 zł brutto, a rata kredytu na kwotę 36 tys. zł, czyli średnia wartość kredytu w serwisie Otomoto Klik zmalała o 36 zł.

Przykład samochodu, którego zakup można sfinansować kredytem na kwotę 50 tys. zł, jest Citroen C3 z 2021 r. w benzynie z przebiegiem 6 tys. km, z manualną skrzynią biegów. Auto kosztuje według ogłoszenia zamieszczonego w Otomoto Klik 69,9 tys. zł. Aby rata 4-letniego kredytu wyniosła ok. 1460zł, konieczny jest wkład własny na poziome 19,9 tys. zł.

Inny przykład to Opel Crossland X z 2020 r. z przebiegiem 24,2 tys. zł, w benzynie, również z manualną skrzynią biegów. Jego cena w Otomoto Klik wynosi 65,9 tys. zł. Aby miesięczna rata 4-letniego kredytu na kwotę 50 tys. zł wyniosła ok. 1460 zł, konieczny jest wkład własny na poziomie 15,9 tys. zł.

Z kolei przykładem samochodu, jaki można sfinansować 4-letnim kredytem na kwotę 36 tys. zł, jest Peugeot 208 z 2018 r. o przebiegu 99 tys. km, benzyna, w automacie. Auto według danych Otomoto Klik kosztuje 59,5 tys. zł. Przy wkładzie własnym w kwocie 23,5 tys. zł, rata miesięczna za ten pojazd wyniesie ok. 1070 zł brutto.

Darmowe OC efekt obniżki raty kredytu

Im niej zapłacimy za ratę kredytu, tym więcej zostaje nam, chociażby na polisę ubezpieczeniową.

Tymczasem warto zauważyć, że obniżka miesięcznej raty o 49 zł wystarczy na sfinansowanie całości średniej polisy OC. Uśredniony koszt takiej polisy w sierpniu wyniósł dla całego kraju 575 zł, co daje kwotę 48 zł miesięcznie – wskazują analitycy Otomoto Klik.

Niestety radość kupujących samochody, zwłaszcza te nowe, może okazać się chwilowa. Znacząca obniżka stóp procentowych ma bowiem negatywny efekt w postaci osłabienia złotego. Po decyzji RPP kurs euro podskoczył do 4,69 zł z poziomu 4,46 zł notowanego pod koniec sierpnia, czyli o ponad 5 proc., by następnie obniżyć się 4,64 zł.

REKLAMA

Im słabszy złoty, a silniejsze euro, tym droższe stają samochody importowane do Polski. Nawet jeśli nie przełoży się to wprost na cenniki w złotych, z pewnością ograniczy obserwowane obecnie rabaty na rynku nowych aut, bo dla importera koszt zakupu auta jest teraz wyższy – zauważa Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Zwraca też uwagę na inny efekt zamieszania na rynku walutowym, jakim jest potencjalne zwiększenie reeksportu nowych samochodów z Polski, ponieważ dla odbiorów ze strefy euro auta zakupione w naszym kraju stają się atrakcyjne cenowo przy słabszym złotym.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA