REKLAMA

Black Friday w sklepach. I wtedy wchodzi Ikea cała na zielono

Wielkimi krokami zbliża się doroczne święto promocji i wyprzedaży, czyli Black Friday, który rozpocznie się od Black Week, a zakończy Cyber Monday. To czas, gdy większość sklepów i sieci handlowych oblepi się licznymi informacjami o obniżkach cen i będzie kusić konsumentów, by kupili jak najwięcej produktów. Na zupełnie inny pomysł wpadła Ikea, która na przekór tej gorączce zakupoholizmu postanowiła nie grać w czarne, ale iść w zielone.

Black Friday w sklepach. I wtedy wchodzi Ikea cała na zielono
REKLAMA

Od kilku tygodniu sklepy przypominają nam, że za dwa miesiące będą święta. Jeszcze grubo przed uroczystością Wszystkich świętych pisałam, że w sklepach już wtedy można było dostrzec totalny miszmasz, gdzie znicze i przebrania na Halloween leżały obok pierników i kalendarzy adwentowych. Teraz przygotowania do Bożego Narodzenia idą już pełną parą. Sprzedawcy zacierają ręce, bo oto właśnie nastał najbardziej dochodowy okres w całym roku, w którym najlepsi handlowcy na świątecznej gorączce są w stanie zarobić nawet 30 proc. tego co przez cały rok. I pomimo obaw o wyniki sprzedaży w wyniku recesji detaliści w większości (73 proc.) są dobrej myśli i spodziewają się, że w tym roku zarobią nawet więcej niż w 2022 r. Jest na to spora szansa, bo aż 67 proc. konsumentów planuje wydać co najmniej tyle samo co w poprzednich sezonach świątecznych - wynika z badania "Peak Season Prep" Ware2Go.

REKLAMA

Do tego po drodze jest jeszcze święto wyprzedaży. Czarny piątek w tym roku wypada 24 listopada i choć to w tym dniu oczekuje się największych obniżek cen tak, jak ma to miejsce w USA, to tysiące produktów będą w promocji już przez cały poprzedzający tydzień.

Gdy inne sklepy będą bawiły się na czarno...

Choć Boże Narodzenie dopiero za dwa miesiące, to Polacy wolą kupić prezenty na gwiazdkę ze sporym wyprzedzeniem. Badanie Ware2Go wskazuje, że największy odsetek konsumentów (40 proc.) już w listopadzie planuje zakup większości świątecznych upominków.

Większość klientów zaznacza przy tym, że bardzo rozważnie planuje wydatki. Dla 64 proc. konsumentów promocje są w tym roku ważniejsze niż wcześniej. Co drugi ankietowany (51 proc.) poszukuje okazji w postaci dni promocyjnych, kuponów lub promocji online.

I to właśnie na nich liczą sklepy, które przystroją się promocjami "na czarno" w ramach Black Friday, Black Week i Cyber Monday. W USA jest to kluczowy czas, gdy do sklepów ruszy aż co trzeci mieszkaniec. W Polsce klienci również coraz mocniej zasadzają się na te promocyjne dni. Handlowcy będą w tym czasie dwoić się i troić, by przyciągnąć do siebie rzesze kupujących i wcisnąć im jak najwięcej sprzętu z magazynu, by nie zalegał na przyszły rok.

Więcej o zakupach przeczytasz na Bizblog.pl:

... Ikea postanawia być zielona

Ciekawe rozwiązanie w kontrze do święta konsumpcjonizmu na maksa proponuje Ikea. "Przedłuż życie swoich mebli – to co dobre, niech się nie kończy" - pod tym hasłem sieć promuje rozwiązania w duchu cyrkularności. I podczas tegorocznego Green Black Friday (czyli w duchu eko) w przeciwieństwie do innych sieci handlowych, które zużyją tony opakowań i sprzedadzą niebotyczną liczbę zbędnych ubrań czy elektrośmieci, Ikea będzie zachęcać do troski o produkty, które już posiadamy, a więc nie do ich wyrzucania, ale do wydłużenia ich użyteczności poprzez ich odnawianie. W jaki sposób?

Czasem wystarczy odrobina odświeżenia, nowa warstwa farby lub wymiana kilku drobnych elementów, takich jak śrubki czy zawiasy, aby przywrócić meblowi dawny blask. Zanim więc ostatecznie zdecydujemy się na pozbycie mebla, warto zastanowić się, czy nie zasługuje on na drugą szansę - zachęca Ikea.

fot. materiały prasowe/ Ikea

Warto też przypomnieć, że od 2021 r. Ikea oferuje usługę „Oddaj i Zyskaj”, która pozwala na oddawanie używanych mebli z asortymentu tejże sieci do sklepu w zamian za kartę refundacyjną o wartości maksymalnie 50 proc. pierwotnej ceny produktu do bezterminowego wykorzystania.

Używane produkty dostarczone przez klientów, ale także te np. pochodzące z ekspozycji, są poddawane oględzinom i delikatnie odświeżane, po czym trafiają do specjalnego działu w każdym sklepie.

Klienci, decydując się na produkty z tej kategorii, nie tylko dają im drugą szansę, ale również cieszą się oszczędnościami w portfelu - wyjaśnia Ikea.

Aż 84 proc. produktów oddanych w ramach tej usługi zyskało nowy dom. W dziale Okazje na Okrągło w 2023 r. sprzedano 1,8 mln sztuk różnych produktów. To o 16-proc. więcej niż rok wcześniej.

REKLAMA

W roku finansowym 2023, dzięki usłudze „Oddaj i Zyskaj”, udostępniliśmy do ponownej sprzedaży 3501 produktów, co stanowi aż 3,5-krotny wzrost w porównaniu do roku 2022. W 2023 roku z usługi skorzystało już ponad trzykrotnie więcej klientów i klientek niż w ubiegłym roku. Największym zainteresowaniem cieszą się meble do przechowywania, a tuż za nimi znajdują się meble dziecięce, stanowiące niemal 15 proc. wszystkich produktów objętych tą usługą – mówi Wiktoria Płocha, Liderka ds. Zrównoważonego Rozwoju w Ikea.

Z okazji tzw. Green Black Friday na Klubowiczów i Klubowiczki Ikea Family czekają też atrakcyjny konkurs i aktywności promujące zrównoważony tryb życia w domu.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA