REKLAMA

Zmiany w e-commerce. Sprzedawcy muszą przystosować swoje sklepy

W 2025 roku branża e-commerce musi stawić czoła nowym wyzwaniom. W życie wchodzą przepisy zwiększające ochronę konsumentów i nakładające na sprzedawców nowe obowiązki. Sprawdź, jak przystosować swój sklep do nowych realiów.

sklepy internetowe muszą się dostosować do unijnych wymogów
REKLAMA

EAA – Europejski Akt o Dostępności

Europejski Akt o Dostępności wszedł w życie 28 maja 2025 roku. Zakłada on zwiększenie dostępności produktów cyfrowych dla osób z niepełnosprawnościami. Postanowieniami dyrektywy nie są objęci jedynie mikroprzedsiębiorcy, którzy zatrudniają mniej niż 10 osób. Kategorie produktów, których dotyczą przepisy EAA, to:

  • systemy sprzętu komputerowego – komputery, laptopy, smartfony i tablety,
  • terminale płatnicze – urządzenia, oprogramowania i terminale samoobsługowe,
  • urządzenie końcowe umożliwiające dostęp do usług łączności elektronicznej – routery i modemy,
  • czytniki e-booków.
REKLAMA

Dyrektywa dotyczy także niektórych usług, w tym bankowości elektronicznej czy handlu elektronicznego.

Zgodnie z założeniami EEA, na przedsiębiorców zostały nałożone następujące obowiązki:

  • publikowanie opisów tekstowych dla obrazków,
  • udostępnianie możliwości nawigowania po stronie przy pomocy klawiatury,
  • dostosowanie stron internetowych do funkcjonowania na różnych urządzeniach,
  • znormalizowanie zasad dotyczących kontrastu i tła,
  • dostosowanie aplikacji mobilnych do potrzeb osób z niepełnosprawnością,
  • udostępnianie możliwości komunikacji m.in. przez czaty głosowe,
  • udostępnienie konsumentom instrukcji obsługi produktów, kart gwarancyjnych i regulaminów,
  • stałe monitorowanie zasobów,
  • organizowanie szkoleń dla personelu z zakresu dostępności.

WCAG – Web Content Accessibility Guidelines

Zgodnie z WCAG, z którego wynikają założenia dyrektywy EAA, sklepy internetowe muszą funkcjonować w określonych ramach. Dyrektywa podaje cztery główne filary:

  • postrzegalność – strona musi być możliwa w odbiorze zmysłami wzroku i słuchu,
  • funkcjonalność - użytkownik powinien obsłużyć stronę przy pomocy klawiatury,
  • zrozumiałość – przy tworzeniu treści obowiązuje zasada łatwego ich przyswajania,
  • solidność – poszczególne elementy strony powinny być kompatybilne z technologiami wspomagającymi.

Jednym z twoich podstawowych obowiązków jako prowadzącego handel online jest więc przystosowanie strony internetowej do potrzeb osób niepełnosprawnych. Chodzi zwłaszcza o klientów niewidzących, niedowidzących oraz niepełnosprawnych intelektualnie.

Więcej o e-commerce przeczytasz na Bizblog.pl:

EGD i ESPR, czyli e-commerce dla klimatu

Dotychczas omawiane zmiany dotyczyły przede wszystkim dostosowania strony sklepu do osób ze specjalnymi potrzebami. Na tym jednak nie koniec. Przedsiębiorcy będą musieli sprostać wyzwaniom wynikającym ze zmian klimatycznych. EGD, czyli Europejski Zielony Ład, dotknie wszystkie firmy, również te prowadzące sprzedaż produktów online. Łączy się z nim dyrektywa ESPR, zgodnie z którą należy zmniejszyć ilość produkowanych odpadów. W kontekście e-commerce mówimy przede wszystkim o opakowaniach, w których wysyłamy produkty do klientów. Choć wdrożenie postanowień EGD i ESPR zostało odroczone, już teraz prowadzący sklepy online muszą zarejestrować się w bazie BDO. Umożliwia ona kontrolę nad gospodarką odpadami poprzez regularne raportowanie.

Cyfrowy Paszport Produktu coraz bliżej

Cyfrowy Paszport Produktu ma wejść w życie w 2026 roku (dla niektórych towarów), jednak przygotowania do tej zmiany warto rozpocząć już teraz. Jest to dokument, w którym klient będzie mógł znaleźć informacje dotyczące:

  • kraju pochodzenia,
  • wykorzystanych materiałów,
  • wpływu na środowisko,
  • utylizacji i recyklingu,
  • zgodności z obowiązującymi normami,
  • składu produktu.
REKLAMA

Wprowadzenie tego rodzaju dokumentacji ułatwi klientom świadomy wybór, a jednocześnie powinno skłonić do usunięcia z oferty towarów niespełniających standardów. Obecnie nie wszystkie ww. informacje znajdują się na metkach czy opakowaniach, a zapoznanie się ze wszystkimi przed zakupem najczęściej nie jest możliwe. Pośrednim celem Cyfrowego Paszportu Produktu jest wykluczenie ze sprzedaży produktów o wątpliwym składzie czy pochodzeniu, ze względu na spadek zainteresowania ich zakupem wśród konsumentów.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-15T22:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T20:25:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T17:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T16:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T12:40:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T09:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T07:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T05:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-15T04:03:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-14T22:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-14T19:57:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-14T16:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-14T14:40:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-14T10:21:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-14T07:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T22:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T16:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T15:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T13:41:45+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T12:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T09:22:54+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T08:46:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T07:54:45+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T05:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T22:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T17:12:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA