REKLAMA

Powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Fragment będzie pod rzeką

Buldożery mogą już wjeżdżać na plac budowy obwodnicy okrążającej Szczecin od zachodu. Wojewoda Zachodniopomorski dał już zielone światło dla tej inwestycji drogowej, co oznacza przejście do etapu realizacji. Wykonawcy wkrótce zostaną wyłonieni w przetargach i wtedy będą mogły rozpocząć się prace budowlane. Łączna długość nowej trasy wynosi 49 km, a jej kluczowym elementem będzie najdłuższy tunel drogowy w Polsce.

Powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Fragment będzie pod rzeką
REKLAMA

Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że ma już komplet zezwoleń na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Cały proces trwał kilka miesięcy i obejmował konsultacje społeczne i ponowną ocenę oddziaływania na środowisko. Istotnych problemów nie było i wojewoda zachodniopomorski dał tej inwestycji drogowej zielone światło.

REKLAMA

Najdłuższy tunel w Polsce

Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie stanowić kluczowy element układu komunikacyjnego całego regionu. Połączy ona istniejące trasy szybkiego ruchu i utworzy pełny ring wokół aglomeracji szczecińskiej. GDDKiA podkreśla, że nowa trasa odciąży obecny przebieg dróg A6, S3 i S6, szczególnie w okresach wzmożonego ruchu letniego, eliminując powstawanie zatorów.

Najbardziej spektakularnym elementem tej inwestycji będzie tunel pod Odrą, który będzie najdłuższym drogowym tunelem w Polsce. Jego długość wyniesie aż 5 km, a konstrukcja składać się będzie z dwóch rur o średnicy zewnętrznej około 15 metrów. Przeprawa znajdzie się na głębokości 45 metrów pod poziomem jezdni, a jej budowa będzie wymagała zastosowania nowoczesnych technologii.

GDDKiA wyjaśnia, że realizację obwodnicy podzielono na trzy odcinki. Pierwszy, Kołbaskowo - Dołuje (13,6 km), obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych oraz 18 obiektów mostowych. Drugi odcinek, Dołuje - Police (11,9 km), zakłada budowę kolejnych dwóch węzłów oraz 14 obiektów mostowych. Najdłuższy odcinek, Police - Goleniów (23,4 km), oprócz tunelu pod Odrą, obejmie dwa nowe węzły i rozbudowę jednego istniejącego.

Przetargi na realizację inwestycji ogłoszono w grudniu 2024 roku i według relacji GDDKiA spotkały się z dużym zainteresowaniem wykonawców. Otwarcie ofert planowane jest na drugi kwartał tego roku, a po weryfikacji oraz ewentualnych odwołaniach do Krajowej Izby Odwoławczej, podpisanie umów z wykonawcami przewidziano na czwarty kwartał tego roku.

Więcej o budowie dróg przeczytacie w tych tekstach:

Zakres prac obejmuje opracowanie projektów wykonawczych oraz realizację robót budowlanych. Odcinki Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police mają zostać ukończone w 2028 roku. Najdłuższy fragment, Police - Goleniów, obejmujący budowę tunelu pod Odrą, ma być gotowy do 2032 roku, co GDDKiA tłumaczy „technicznymi wyzwaniami” związanymi z realizacją przeprawy pod rzeką.

Krótsza droga o ponad połowę

Projekt stanowi część Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku z perspektywą do 2033 roku. GDDKiA tłumaczy, że jego realizacja umożliwi znaczące skrócenie tras przejazdu w regionie. Na przykład dystans z Polic do węzła Goleniów Północ zmniejszy się z 58 km do 23 km, co znacznie poprawi czas przejazdu i odciąży centrum Szczecina.

REKLAMA

Historia planów budowy tej trasy sięga końca lat 80., gdy pojawiła się pierwsza koncepcja przeprawy przez Odrę. W latach 90. opracowano wstępne przebiegi drogi, a od 2007 roku samorządy lokalne pracowały nad dokumentacją niezbędną do uzyskania decyzji środowiskowej. Po latach analiz i konsultacji projekt został oficjalnie wpisany do rządowych planów rozwoju sieci dróg.

W 2017 roku Urząd Marszałkowski uzyskał ostateczną decyzję środowiskową, określającą przebieg trasy i wariant tunelu pod Odrą. W kolejnych latach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadziła dalsze przygotowania do realizacji inwestycji. Wydanie decyzji ZRID w 2025 roku oznacza zakończenie tego wieloletniego procesu i przejście do fazy budowy.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-03-18T05:13:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-18T04:01:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-17T21:35:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-17T16:45:30+01:00
Aktualizacja: 2025-03-17T14:16:06+01:00
Aktualizacja: 2025-03-17T13:07:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-17T06:24:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-17T05:30:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-17T04:20:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-16T12:41:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-15T22:09:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-15T19:28:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-15T17:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-03-14T17:04:00+01:00
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA