Budowa tuneli drogowych w Polsce nabiera tempa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła aktualny stan prac i okazuje się, że obecnie kierowcy mogą korzystać z siedmiu tuneli o łącznej długości niemal 9 km, a osiem kolejnych jest w budowie. Trwają przygotowania do budowy kolejnych trzech tuneli, a po ich realizacji długość tuneli drogowych zarządzanych przez GDDKiA wzrośnie do niemal 25 km.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że od grudnia 2021 r. oddała do ruchu na zarządzanej przez siebie sieci drogowej tunele o łącznej długości prawie 8,2 km. W realizacji są obiekty o długości 9 km, a w przygotowaniu są tunele o łącznej długości 7,1 km.
Powstaje w Polsce tunel o długości 5 km
Jednym z kluczowych projektów tego rodzaju jest tunel na trasie ekspresowej S19 Rzeszów – Babica, który będzie miał długość aż 2250 m. Do jego budowy wykorzystywana jest maszyna TBM o nazwie „Karpatka”, której tarcza ma średnicę 15,2 m. Wydrążono już 464 m tunelu, ale GDDKiA przyznaje, że prace napotkały trudności związane z wykryciem metanu w skałach.
Na Śląsku w końcowej fazie budowy znajdują się dwa tunele na trasie ekspresowej S1 Przybędza – Milówka o długości 980 m i 820 m. Powstają one metodą górniczą NATM, wykorzystującą wiercenie i detonacje skał. Ukończenie tych obiektów pozwoli na ominięcie Węgierskiej Górki i usprawni ruch na tym odcinku.
GDDKiA podkreśla, że równie istotne są tunele na trasie S19 Jawornik – Lutcza (aż 2910 m) oraz Lutcza – Domaradz (990 m). Tunel pod wzgórzem Kamieniec będzie drugim pod względem długości w Polsce, a jego budowa wymaga użycia TBM w trudnym terenie fliszu karpackiego. To kolejny element wzmacniający Via Carpatia na Podkarpaciu.
Najdłuższy tunel w Polsce powstaje w ramach budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina na trasie S6. Jego długość wyniesie niespotykane w naszych warunkach 5003 m, a drążenie prowadzone jest pod Odrą na głębokości 40 m. Po zakończeniu budowy obiekt stanie się kluczowym połączeniem drogowym w województwie zachodniopomorskim.
Więcej o budowie dróg przeczytacie w tych tekstach:
Innym istotnym projektem jest tunel w Zabierzowie pod Krakowem o długości 317 m, który powstaje metodą podstropową. Ta technologia polega na budowie ścian szczelinowych i stropu żelbetowego przed wybieraniem gruntu spod stropu. Tunel ten ma poprawić przepustowość obwodnicy Krakowa i zwiększyć komfort podróży.
W przygotowaniu są kolejne projekty, m.in. tunel na trasie S7 Kiełpin – Warszawa o długości ponad 2 km. Plany zakładają zastosowanie metody podstropowej, co pozwoli na bezpieczną budowę w warunkach miejskich. Tunel ten ma usprawnić ruch na północnym wylocie ze stolicy.
GDDKiA podkreśla, że aktualnie budowane tunele wyposażane w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak monitoring z wideodetekcją, czujniki dymu czy wentylację mechaniczną. Stosuje się nawierzchnię betonową, która zapewnia większą trwałość i odporność na duże obciążenia niż asfalt.
Tunele GDDKiA
W użytkowaniu (siedem o łącznej długości 8,8 km):
- S7 Lubień - Rabka-Zdrój (woj. małopolskie): 2058 m,
- S2 Południowa Obwodnica Warszawy (woj. mazowieckie): 2335 m,
- S1 Szare - Laliki (woj. śląskie): 678 m,
- S3 Bolków - Kamienna Góra (woj. dolnośląskie): 2300 i 320 m,
- S52 Północna Obwodnica Krakowa (woj. małopolskie): 653 i 496 m
- DK93 w Świnoujściu (woj. zachodniopomorskie): 1485 m (utrzymywany przez samorząd miasta).
W realizacji (osiem o łącznej długości 9 km):
- S1 Przybędza - Milówka (woj. śląskie): 980 i 820 m,
- S19 Rzeszów - Babica (woj. podkarpackie): 2250 m,
- S19 Jawornik - Domaradz (woj. podkarpackie): 2910 i 990 m,
- S74 Kielce Zachód - Kielce (woj. świętokrzyskie): 500 i 200 m,
- DK79 Zabierzów (woj. małopolskie): 317 m.
W przygotowaniu (trzy o łącznej długości 7,1 km):
- S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina (woj. zachodniopomorskie): 5003 m,
- S7 Kiełpin - Warszawa (woj. mazowieckie): 1122 i 1000 m.