Już od co najmniej tygodnia sklepy kuszą różnymi promocjami w ramach akcji Black Friday. Z tegorocznej edycji badania realizowanego przez SMSAPI wynika, że tylko 10 proc. badanych Polaków w ogóle nie skorzysta z tej promocji, jednak jeśli chodzi o podział na wiek respondentów, zauważyć można szereg różnic. Co kupują i w jaki sposób dokonują zakupów konsumenci z poszczególnych pokoleń? Zobaczcie, co na ten temat mówią eksperci.
Jak pokazuje najnowsza edycja corocznego badania na temat Black Friday, które realizuje platforma do masowej wysyłki SMS-ów SMSAPI, korzystanie z promocji w tym okresie jest wśród Polaków bardzo powszechne.
Analiza wskazuje, że jedynie 10 proc. ankietowanych zdecydowanie nie skorzysta w tym czasie z promocyjnych ofert. Ale patrząc na poszczególne grupy wiekowe, widać spore różnice.
Przede wszystkim to osoby mające od 25 do 44 lat najczęściej deklarują (60 proc. wskazań), że na pewno kupią coś w trakcie czarnopiątkowych przecen. Natomiast najmłodsi (do 24 lat) i najstarsi (powyżej 65 lat) najczęściej uzależniają zakupy od atrakcyjności oferty – odpowiednio 50 proc. i 56 proc. Jednocześnie grupa do 24. r.ż. jest jedyną, w której nikt nie stwierdził kategorycznie, że nie skorzysta z tegorocznych promocji.
Ile Polacy planują wydać podczas Black Friday
Eksperci z platformy SMSAPI podają, że większość badanych już przed Black Friday ma przygotowaną listę rzeczy, które chcieliby kupić w okresie promocji i nie ma tu szczególnych różnic, jeśli chodzi o wiek. Aż 71 proc. wszystkich ankietowanych szuka wtedy wcześniej upatrzonych produktów, a 60 proc. celowo odwleka zakupy do ostatniego listopadowego piątku, licząc na przeceny.
To, że klienci planują z wyprzedzeniem i czekają z zakupami na odpowiednie promocje pokazuje, że cena jest dla nich istotnym kryterium wyboru produktu. Szczególnie ważne jest to dla najmłodszych i najstarszych, spośród których aż 86 proc. deklaruje, że kieruje się ceną przy wyborze sklepu. Dla wszystkich badanych odsetek ten wynosi 77 proc. – mówi Maja Wiśniewska-Hardek, Head of Marketing w SMSAPI, platformie do masowej wysyłki wiadomości SMS.
I dodaje, że wśród najmłodszych najwyższy jest też odsetek tych, którzy zrezygnowali z zakupu, gdy okazało się, że promocyjna cena była wyższa od najniższej z 30 ostatnich dni. Wyniósł on aż 87 proc., przy wyniku dla wszystkich badanych na poziomie 69 proc.
Jeśli chodzi o związane z Czarnym Piątkiem wydatki, to osoby najmłodsze i najstarsze planują je stosunkowo najmniejsze. Jednak i wśród nich znajdują się tacy, którzy chcą na Black Friday wydać nawet 5 000 zł (7 proc. seniorów i 3 proc. najmłodszych). W pozostałych grupach wiekowych (od 25 do 64 lat) nie odbiega to od ogólnych wyników.
Pieniądze te najczęściej wydane będą na odzież i obuwie, kosmetyki oraz elektronikę i sprzęt RTV. Jedynie w wypadku najmłodszych tę ostatnią kategorię wśród trzech najpopularniejszych zastępuje rozrywka. Wydatki na nią deklaruje aż 53 proc. osób do 24 lat.
Skąd najczęściej dowiadujemy się o promocjach
Według ekspertów nie jest zaskoczeniem, że wśród ankietowanych wraz z wiekiem zmieniają się kanały, jakimi najczęściej docierają do nich informacje marketingowe.
Wśród młodszych dominują media społecznościowe. W grupie 35-44 lata równie często źródłem informacji są bezpośrednio strony internetowe, które dla osób w wieku 45-54 lata są najistotniejsze w tym zakresie. Natomiast osoby od 55 r.ż. wiedzę o promocjach czerpią głównie z mediów tradycyjnych (telewizja, radio, prasa).
Jakie kanały są preferowane do odbioru komunikatów marketingowych? Tu odpowiedzi zaskakują, bo badani wskazują te, którymi już teraz otrzymują tego typu komunikację.
Jak pokazują wyniki ankiety, konsumenci mniejszą uwagę zwracają na komunikaty marketingowe w kanałach, w których takich treści nie oczekują. Może to świadczyć o tym, że w takich wypadkach potęguje się zjawisko, które w kontekście reklam internetowych określane jest mianem banner blindness, czyli ślepoty banerowej – zauważa Maja Wiśniewska-Hardek z SMSAPI.
W jej ocenie pokazuje to, że aby efektywność kampanii promocyjnej była wyższa, kanały dotarcia dobrać należy nie tylko pod kątem obecności w nich grupy docelowej, ale też tego, gdzie takich treści konsumenci oczekują. Duże pole do działania widać tu w obszarze marketingu SMS-owego. Otrzymywanie w ten sposób ofert zadeklarowało 13 proc. badanych, a chciałoby je dostawać blisko dwukrotnie więcej.
Więcej wiadomości na temat Black Friday można przeczytać poniżej:
Smartfony najczęściej wybieranym narzędziem do robienia zakupów
Choć najmłodszych uznaje się za najbardziej obytych z technologiami, to w kwestii zakupów częściej na rozwiązania mobilne stawiają osoby nieco starsze, w wieku 25-34 lata. Jest to szczególnie widoczne, jeśli chodzi o płatności, których przy pomocy smartfonów dokonuje prawie 70 proc. spośród ostatniej z wymienionych grup. Wśród najmłodszych badanych robi to 60 proc.
Z naszego badania wynika, pomijając najmłodszą grupę, że ogólna zasada jest taka – im starszy respondent, tym częściej zakupy przez internet robi z użyciem komputera – podsumowuje Maja Wiśniewska-Hardek z SMSAPI.
Maja Wiśniewska-Hardek wyjaśnia też, że o ile jeszcze wśród osób w wieku 45-54 lata ponad połowa posługuje się w tym celu urządzeniami mobilnymi, to u osób starszych jest to tylko niecałe 40 proc., a wśród seniorów poniżej 30 proc.