Coke to niekwestionowany lider, ale drugie miejsce należy do Pepsi. Przez całe dziesięciolecia układ sił na amerykańskim rynku słodkich napojów był ustalony i takie status quo wydawało się nienaruszalne, ale właśnie nastąpiła mała rewolucja. Choć pozycja hegemona nadal jest niezagrożona, to Pepsi musiało ustąpić challengerowi, czyli marce Dr Pepper. Branżowy raport sytuacji na rynku napojów w USA pokazuje, że w 2023 r. Dr Pepper zepchnął Pepsi z drugiego miejsca w USA.
Dr Pepper wyprzedza Pepsi
Na pierwszym miejscu pozostaje Coca-Cola, która jako nazwa napoju w Stanach funkcjonuje właściwie tylko jako Coke, a udział rynkowy tej marki wynosi 19,2 proc. To o niemal 11 pp. więcej niż najbliższy konkurent. Numerem dwa okazał się Dr Pepper z udziałem na poziomie 8,3 proc., po raz pierwszy minimalnie wyprzedzając Pepsi.
Warto zaznaczyć, że gdyby do wyniku Coke doliczyć jej wariant bez cukru, czyli Diet Coke (7,8 proc.), to udział tej marki wynosiłby równe 27 proc. Bardzo wysoko jest też należący do The Coca-Cola Company napój Sprite, którego udział rynkowy wynosi 8,1 proc.
Więcej o rynku spożywczym przeczytacie w tych tekstach:
Najciekawsza rozgrywka to pojedynek marek Pepsi i Dr Pepper, w którym górą w końcu okazała się ta druga. Choć Dr Pepper powstał już w 1885 r., czyli wcześniej niż Coca-Cola i Pepsi, w pierwszych latach rozwoju tych marek dał im się wyprzedzić w wyścigu o podbój całego amerykańskiego rynku napojów i przez całe dziesięciolecia był popularny głównie w południowych stanach.
Swicy na topie
Należący do spółki Keurig Dr Pepper napój z mozołem zdobywał coraz większą popularność w Stanach Zjednoczonych już od lat 70., gdy zaczęto go promować w całym kraju. Jednak w ostatnim czasie Dr Pepper szczególnie mocno zyskuje na modzie na pikantne napoje gazowane. „Swicy”, czyli połączenie słów sweet i spicy to najnowszy krzyk mody na rynku słodkich napojów.
Rywalizacja Dr Peppera z Coca-Colą i Pepsi jest o tyle szczególna nie tylko dlatego, że Keurig Dr Pepper współpracuje z oboma gigantami w zakresie rozlewania i dystrybucji swoich napojów. Prawa do marki Dr Pepper na większości rynków poza USA należą do The Coca-Cola Company i napój ten jest sprzedawany jako jedna z marek tego producenta. W 1995 r. The Coca-Cola Company próbowała całkowicie przejąć markę Dr Pepper, ale nie zgodził się na to amerykański urząd antymonopolowy.