Pepco zamknie 28 z 64 sklepów w Niemczech po ogłoszeniu niewypłacalności tamtejszego oddziału sieci. Jak wygląda sytuacja polskiego oddziału Pepco?

Pepco ogłosiło zamknięcie niemal połowy swoich sklepów w Niemczech, co oznacza zakończenie działalności 28 z 64 placówek do końca stycznia 2026 r. To efekt strat operacyjnych i problemów strukturalnych, które pogrążyły niemiecki oddział mimo wcześniejszych planów dynamicznej ekspansji. Ogłoszenie niewypłacalności Pepco Germany GmbH nastąpiło w lipcu.
Pepco zamyka sklepy w Niemczech
Proces zamykania sklepów ma rozpocząć się po zakończeniu wyprzedaży zapasów. W efekcie restrukturyzacji zwolnienia obejmą 165 z około 500 pracowników, zarówno ze sklepów, jak i z biura administracyjnego. Firma utrzyma tylko 36 najlepiej zlokalizowanych sklepów, które mają szansę na utrzymanie rentowności.
Zapowiedź zamknięcia kilkudziesięciu sklepów może być zaskakująca w świetle niedawnych, niezwykle ambitnych planów ekspansji niemieckiego oddziału Pepco. Jeszcze dwa lata temu sieć planowała otworzyć w Niemczech nawet 2 tys. sklepów, licząc na szybkie zdobycie rynku. Dziś firma myśli tylko o ograniczeniu strat i dostosowaniu się do warunków rynkowych.
Co poszło nie tak? Za problemami Pepco w Niemczech stoją wysokie koszty prowadzenia działalności, niższa niż oczekiwano sprzedaż i silna konkurencja ze strony takich sieci, jak dobrze znane w Polsce Action oraz Tedi. Obie te marki szybko się rozwijają i oferują podobny asortyment w niskich cenach, co znacząco utrudnia Pepco zdobycie lojalnych klientów. Restrukturyzacja ma pomóc firmie ponownie ocenić lokalną strategię.
Więcej o sieciach handlowych przeczytacie w tych tekstach:
Z fatalną sytuacją niemieckiego oddziału Pepco kontrastuje forma polskiego oddziału sieci. Notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych spółka niedawno podała, że w III kw. tego roku odnotowała wzrost sprzedaży porównywalnej o 2,6 proc., co jest trzecim z rzędu kwartałem wzrostu. Polska jest obecnie największym i najbardziej rentownym rynkiem Pepco Group, z ponad 1200 sklepami w całym kraju.
Polski oddział Pepco
Firma nie planuje zamknięć w Polsce, a jedynie skupia się na poprawie efektywności operacyjnej – chce zwiększyć efektywność łańcucha dostaw oraz obniżyć koszty logistyki. Pepco Group spodziewa się przychodów przekraczających 4,5 mld euro w tym roku, co ma być potwierdzeniem stabilnej pozycji spółki mimo kłopotów w Niemczech.
Spółka Pepco Group N.V. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W skład grupy wchodzą również marki Poundland w Wielkiej Brytanii oraz Dealz w Irlandii i Hiszpanii. Siedziba operacyjna znajduje się w Poznaniu, a holdingowa – w Amsterdamie.
W ostatnich latach struktura właścicielska grupy przeszła duże zmiany. Do 2023 roku większościowym udziałowcem był południowoafrykański Steinhoff International, który miał 72 proc. akcji sieci. Po jego bankructwie kontrolę nad Pepco Group przejęły fundusze inwestycyjne, które od 2024 roku kładą nacisk na rentowność i redukcję kosztów.