REKLAMA

UOKiK: Orange niesłusznie pobierał opłaty. Możesz dostać zwrot

Opłata za połączenie z numerem wskazanym przez firmę do kontaktu w sprawie zawartej umowy nie może być wyższa niż za zwykłe połączenie. Tak mówi prawo konsumenckie, a abonenci Orange płacili za kontakt z infolinią, nawet gdy zwykłe połączenia mieli darmowe. Po interwencji UOKiK-u operator musi zwrócić swoim klientom niesłusznie pobrane opłaty. Odda też opłatę 49 zł, jaką pobierał za diagnozę swojego technika w przypadku reklamacji usług Orange.

orange plany
REKLAMA

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował w środę, że wydał decyzję, w której zakwestionował praktyki Orange Polska w zakresie pobierania dwóch rodzajów opłat od klientów. Pierwsza sprawa dotyczy opłat za połączenia z infoliniami Orange i nju mobile, a druga dotyczy opłat pobieranych za diagnozę technika w przypadku reklamowania usług tego operatora.

REKLAMA

UOKiK wytknął Orange, że opłaty za połączenie z infolinią były pobieranie nawet wtedy, gdy klient korzystał z oferty, w której ma darmowe rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych w ramach posiadanego pakietu. Mało tego, opłaty pobierane były nie tylko za faktyczny czas połączenia z konsultantem, ale także za czas oczekiwania na takie połączenie. Orange zobowiązał się, że wszystkie pobrane opłaty zostaną zwrócone klientom.

Orange naliczał opłaty niezgodnie z prawem

Problem polega na tym, że takie działanie operatora jest niezgodne z ustawą o prawach konsumenta. Urząd podkreśla, że przepis mówią jasno, że opłata za połączenie z numerem wskazanym przez firmę do kontaktu w sprawie zawartej umowy nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne zgodnie z taryfą, z której korzysta konsument. UOKiK wskazuje, że jeśli klient ma ofertę darmowych rozmów, to za próbę skontaktowania się z usługodawcą, nie powinien ponosić żadnych opłat.

Druga praktyką Orange Polska, która została zakwestionowana przez UOKiK, jest pobieranie opłat w wysokości 49 zł za diagnozę, czy doszło do zgłaszanego w reklamacji przez konsumenta uszkodzenia i która ze stron przyczyniła się do jego powstania. W tej sprawie także Orange zgodził się z argumentacją UOKiK-u i zwróci klientom opłaty.

Dzięki zobowiązaniu do zmiany praktyk Orange zwróci konsumentom zakwestionowane opłaty. Możliwość łatwego odzyskania pieniędzy jest ważna w sytuacji, gdy ze względu na stosunkowo niską wartość roszczeń poszkodowane osoby mogą nie zdecydować się na dochodzenie swoich praw w bardziej skomplikowany sposób, np. przed sądem. Zachęcam wszystkich, których niesłusznie obciążono opłatami, o ubieganie się o zwrot środków od Orange – mówi prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.

Zwrot pieniędzy także dla byłych klientów Orange

Co istotne, na zwrot środków mogą liczyć nie tylko obecni, ale także byli klienci Orange. Pieniądze od operatora dostaną wszyscy, którzy:

  • dzwonili na infolinię od 12 marca 2022 do 12 marca 2023 r.,
  • zawarli nową umowę lub zmienili jej warunki po 25 grudnia 2014 r.,
  • w czasie kontaktu z infolinią posiadali pakiet z nielimitowanymi rozmowami na telefony komórkowe,
  • nie złożyli  reklamacji w zakresie kosztów połączenia z infolinią lub otrzymali negatywną odpowiedź.

Osoby, którym naliczono opłaty, będą mogły wybrać czy chcą otrzymać zwrot kosztów, czy jednorazowo darmowy pakiet danych – 30 GB dla dzwoniących na infolinię Orange i 9 GB – dla osób, które korzystały z usług nju. Obecni klienci usług Orange i nju będą mogli wypełnić specjalny formularz dostępny przez trzy miesiące od daty jego publikacji na stronie internetowej operatora.

Więcej o prawach konsumenta przeczytacie w tych tekstach:

Co ważne, osoby, które nie wypełnią formularza, także otrzymają zwrot pieniędzy. Zapłacą mniej za rachunek (w ofertach postpaid) lub dostaną doładowanie konta (prepaid). Z kolei konsumenci, którzy nie są już klientami usług Orange i nju mogą otrzymać zwrot opłat, ale będą musieli w tym celu wypełnić formularz na stronie firmy, na co będą mieli trzy miesiące od publikacji przez spółkę informacji o decyzji.

Koniec opłat za diagnozę

Po interwencji UOKiK-u Orange przestanie pobierać opłaty za usługę serwisową polegającą na diagnozie uszkodzenia przez techników. Operator zwróci również pobrane opłaty w wysokości 49 zł lub jej wielokrotności. Rekompensata będzie przysługiwała konsumentom, którzy:

REKLAMA
  • od 7 czerwca 2022 r. do dnia zaprzestania pobierania opłaty zapłacili  za diagnozę uszkodzenia. Jeśli ponieśli ten koszt więcej niż jeden raz, otrzymają wielokrotność 49 zł,
  • nie mieli pozytywnie rozpatrzonej reklamacji dotyczącej opłat za diagnostykę.

Obecni i byli klienci Orange będący konsumentami, będą musieli w określonym terminie skontaktować się z Orange poprzez czat lub bezpłatną infolinię. Zwrot 49 zł lub wielokrotność tej kwoty otrzymają na podane przez nich konto bankowe. Obecni klienci Orange będący konsumentami, którzy nie skontaktują się ze spółką we wskazanym terminie, również otrzymają rekompensatę. Spółka pomniejszy ich płatności o 49 zł lub wielokrotność tej kwoty.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA