Odstąpienie od umowy. Jak zwrócić towar kupiony w internecie?
Zamawiasz towar przez internet, ale boisz się, że nie spełni on oczekiwań? Spokojnie, na zwrot masz aż 14 dni. I nie jest to dobra wola sprzedawcy, a twoje prawo wynikające wprost z przepisów. Sprawdź, czym jest odstąpienie od umowy konsumenckiej i kiedy możesz z niego skorzystać.

Odstąpienie od umowy konsumenckiej, czyli prawo do zwrotu
Najnowszy raport platformy Erli pokazuje, że w 2024 roku aż 78 proc. Polaków dokonywało zakupów przez internet. Zmiana nawyków kupujących została odzwierciedlona w przepisach – ustawodawca daje kupującym możliwość dokonania zwrotu towaru w ramach odstąpienia od umowy konsumenckiej. Osoba, która zawarła umowę poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość, może od niej odstąpić w ciągu 14 dni. Natomiast, jeśli konsument zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub stałego pobytu albo podczas wycieczki, termin na odstąpienie od umowy to 30 dni.
Odstąpienie od umowy nie jest reklamacją, zatem sprzedawca ma obowiązek je zaakceptować, o ile towar nie nosi znamion użytkowania.
W jaki sposób odstąpić od umowy konsumenckiej?
Odstąpienie od umowy co do zasady jest bezpłatne, jednak kupujący pokrywa koszty związane z odesłaniem towaru. Konsument musi złożyć przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy, a następnie w ciągu 14 dni ma obowiązek zwrócić zakupiony towar. Przedsiębiorca może też odebrać go we własnym zakresie. W ciągu kolejnych 14 dni od otrzymania oświadczenia w jego gestii leży zwrot środków pieniężnych klientowi. Na tym etapie następuje też zwrot pieniędzy tytułem nadania przesyłki zwrotnej.
Kiedy konsument nie może odstąpić od umowy?
Prawo odstąpienia od umowy nie obowiązuje w przypadku:
- umów o świadczenie usług – jeśli przedsiębiorca wykonał usługę za zgodą konsumenta i poinformował go o tym, że po spełnieniu świadczenia traci prawo do odstąpienia od umowy,
- umów, w których przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana – jeśli została wyprodukowana zgodnie ze specyfikacją producenta lub służy zaspokojeniu jego indywidualnych potrzeb,
- umów, w których przedmiotem świadczenia jest rzecz z krótkim terminem ważności – chodzi głównie o żywność, ale też niektóre kosmetyki i podobne produkty,
- umów o dostarczenie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym – jeśli spełnienie świadczenia rozpoczęło się za zgodą konsumenta przed upływem terminu na odstąpienie od umowy i poinformowaniu przez przedsiębiorcę o utracie prawa do odstąpienia.
Istnieją także inne przesłanki odmowy przyjęcia oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Zostały one szczegółowo wymienione w art. 38 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta. Przy czym prawo do zwrotu niektórych towarów wciąż jest dyskusyjne, co potwierdza wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 27 marca 2019 roku, C-681/17. Czytamy w nim, że nie należy ograniczać możliwości zwrotu materaca, nawet jeśli konsument zdjął z niego ochronę. Argumentem jest tutaj fakt, iż w hotelach i innych obiektach noclegowych te same materace służą kolejnym osobom, zatem w przypadku nieudanego zakupu wciąż mogą posłużyć osobie trzeciej.
Więcej poradników prawnych
Prawo odstąpienia od umowy – na co uważać?
Prawo odstąpienia od umowy konsumenckiej wydaje się być remedium na problemy internautów kupujących w sieci. Jednak do realizacji zwrotu uprawnieni są jedynie konsumenci, którzy dokonują zakupu niezwiązanego z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową. Zatem, jeśli kupujesz towar na firmę, zwrot w tym trybie ci nie przysługuje.
Na odstąpienie od umowy konsument ma 14 dni, o ile sprzedawca poinformuje go o tym uprawnieniu. Jeśli tego nie zrobi, termin wydłuża się aż do 12 miesięcy licząc od dnia, w którym normalnie upłynąłby termin 14-dniowy. Sprzedawca nie ma natomiast możliwości skrócenia tego okresu, na przykład do 10 dni.
Ze swojej strony musisz natomiast pamiętać o podpisaniu i odesłaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Sam zwrot towaru to za mało – masz obowiązek przedstawić dokument, w którym oświadczasz o korzystaniu z przysługującego ci uprawnienia.