Kulczyk już nie ma autostrady. Najdroższy płatny odcinek w Polsce kupił francuski fundusz
Autostrada Kulczyka. Pod taką potoczną nazwą w powszechnej świadomości funkcjonuje koncesyjny odcinek autostrady A2 między Koninem a Świeckiem, ale powodów, by nadal jej używać, jest od teraz jakby mniej. Jak donosi „Rzeczpospolita”, Sebastian Kulczyk pozbył się już wszystkich udziałów w spółkach występujących pod szyldem Autostrada Wielopolska, które są znane z najwyższego myta pobieranego w Polsce. Nabywcą jest francuski fundusz inwestycyjny Meridiam, a kwota transakcji miała wynosić około 3 mld zł.
Fakt pozbycia się udziałów w Autostradzie Wielkopolskiej przez Sebastiana Kulczyka nie jest żadnym zaskoczeniem, ponieważ miliarder poszukiwał nabywcy dla swoich akcji w kilku spółkach od co najmniej półtora roku. „Puls Biznesu” informował wówczas, że Kulczyk może liczyć na spieniężenie autostradowego dziedzictwa swojego słynnego ojca za około 4 mld zł. Wygląda na to, że uzyskał aż o miliard złotych mniej.
Sebastian Kluczyk sprzedaje autostradę
W piątek „Rzeczpospolita” podała, opierając się na nieoficjalnych informacjach, że dopięto transakcję sprzedaży spółki KI One, spółki-córki Kulczyk Investments, która miała 23,8 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska oraz kolejne 40 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska II. Do tych firm należy koncesja na eksploatację autostrady A2 pomiędzy niemiecką granicą a Koninem. Jednocześnie sprzedano spółkę Autostrada Eksploatacja oraz spółkę budowlaną A2 Route.
Nabywcą ma być francuski fundusz Meridiam, który za aktywa należące do spółki Sebastiana Kulczyka miał wydać około 3 mld zł. Francuska spółka była naturalnym nabywcą KI One, ponieważ nie tylko specjalizuje się w inwestycjach infrastrukturalnych, ale także już od 2008 roku jest udziałowcą Autostrady Wielkopolskiej. W lutym 2022 roku „Puls Biznesu” szacował, że za swoje udziały w autostradzie Kulczyk może oczekiwać 4 mld zł, ale najwyraźniej w toku negocjacji kwota ta została obniżona.
Koncesyjna autostrada A2 jest podzielona na dwa odcinki – od Nowego Tomyśla do Konina oraz ze Świecka do Nowego Tomyśla. Pierwszym zarządza spółka Autostrada Wielkopolska, a drugą Autostrada Wielkopolska II. W obu udziały ma Sebastian Kulczyk poprzez spółkę KI One należącą do Kulczyk Investments.
Najdroższa autostrada w Polsce
Przejazd całym 270-kilometrowym odcinkiem A2 między Świeckiem a Koninem autem osobowym kosztuje 102 zł – opłaty pobierane są za 244,5 km tej trasy, bo obwodnica Poznania jest wyłączona z opłat. To czyni autostradę A2 zdecydowanie najdroższą w Polsce, zwłaszcza w sytuacji, gdy inne koncesyjne odcinki stają się darmowe. Koncesja Autostrady Wielkopolskiej wygasa dopiero w 2037 roku.
Więcej o opłatach za przejazd autostradami w Polsce przeczytacie tutaj:
Autostrada A2 może jest najdroższa w Polsce, ale za to ma najbardziej przestarzały system pobierania opłat, czyli polega na wielu punktach poboru opłat ze szlabanami. Na koncesyjnych odcinkach autostrad A1 i A4 działa videotolling, czyli automatyczne płacenie za przejazd dzięki technologii sczytywania numerów rejestracyjnych, operator A2 odmówił wprowadzenia tej technologii.