REKLAMA
  1. bizblog
  2. Transport

Koniec „Autostrady Kulczyka”. Biznesmen już nie chce pobierać najwyższego myta w Polsce

Słynąca z najwyższych opłat w Polsce Autostrada Wielkopolska straci ważnego udziałowca. Jak donosi „Puls Biznesu”, Sebastian Kulczyk postanowił pozbyć się udziałów w spółce zarządzającej koncesjonowanym odcinkiem A2, by skupić się na nowych technologiach. Biznes jest tak dochodowy, że Kulczyk może liczyć na spieniężenie swoich mniejszościowych udziałów aż za 4 mld zł.

07.02.2022
10:12
Sebastian Kulczyk wycofuje się z autostrady A2. Może liczyć na 4 mld zł
REKLAMA

Miliarder postanowił sprzedać autostradowe spółki, które zbudowały i zarządzają trasą A2 Konin – Świecko. Wartość transakcji może sięgnąć 4 mld zł – informuje poniedziałkowy „Puls Biznesu”. Według gazety kilka dni temu jeden z banków inwestycyjnych rozpoczął poszukiwania inwestorów chętnych do przejęcia udziałów Kulczyka.

REKLAMA

Zamiar pozbycia się udziałów w A2 przez Sebastiana Kulczyka potwierdza Jarosław Sroka, członek zarządu Kulczyk Investments. W wypowiedzi dla „PB” przyznaje, że spółka „rozpoczęła przegląd opcji strategicznych” i przypomina, że Sebastian Kulczyk już sześć lat temu zapowiedział przebudowę swojego portfela inwestycyjnego.

Koncesyjna autostrada A2 jest podzielona na dwa odcinki – od Nowego Tomyśla do Konina oraz ze Świecka do Nowego Tomyśla. Pierwszym zarządza spółka Autostrada Wielkopolska, a drugą Autostrada Wielkopolska II. W obu udziały ma Sebastian Kulczyk poprzez spółkę KI One należącą do Kulczyk Investments. W pierwszej ma około 24 proc. udziałów, a w drugiej 40 proc.

 class="wp-image-1055391"

Przejazd całym 270-kilometrowym odcinkiem A2 między Świeckiem a Koninem kosztuje 93 zł – opłaty pobierane są za 244,5 km tej trasy, bo obwodnica Poznania jest wyłączona z opłat. To czyni autostradę A2 zdecydowanie najdroższą w Polsce, a to eldorado będzie trwało aż do 2037 roku, bo dopiero wtedy kończy się koncesja.

REKLAMA

Autostrada A2 może jest najdroższa w Polsce, ale za to ma najbardziej przestarzały system pobierania opłat, czyli polega na wielu punktach poboru opłat ze szlabanami. Na koncesyjnych odcinkach autostrad A1 i A4 działa videotolling, czyli automatyczne płacenie za przejazd dzięki technologii sczytywania numerów rejestracyjnych, operator A2 odmówił wprowadzenia tej technologii.

https://bizblog.spidersweb.pl/autostrada-wielkopolska-sad/
REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA