REKLAMA

Kryzys w IT. Brak zamówień, grupowe zwolnienia. Koniec prosperity?

W ostatnich latach sektor IT był postrzegany jako dynamiczny i innowacyjny, ale okazało się, że podobnie jak inne branże pozostaje zależny od cyklów koniunkturalnych w gospodarce. Duże firmy korzystające z usług IT zauważają, że zaczyna się dziać coś niedobrego. Tomasz Woźniak, CEO Future Mind, postanowił skomentować sytuację na rynku.

Kryzys w IT. Brak zamówień, grupowe zwolnienia. Koniec prosperity?
REKLAMA

Firmy decydują się na mocno konserwatywne decyzje inwestycyjne z serii tych niezbędnych, tym samym dużo mniej uwagi poświęcając tym opcjonalnym. To z kolei wpływa na sektor IT, który do niedawna cieszył się rosnącym popytem, a teraz boryka się z utratą klientów i koniecznością zwolnień.

REKLAMA

Nadmierny optymizm i szeroko zakrojone plany inwestycyjne

Taka sytuacja jest dla branży informatycznej spadkiem z wysokiego konia - zauważa Tomasz Woźniak, CEO Future Mind.

Tłumaczy też, że w końcu pandemiczny boom na produkty cyfrowe zapewnił w ostatnich latach dynamiczny rozwój i solidną dawkę kapitału, jaki firmy były gotowe poświęcić na przeniesienie swoich usług do świata online. W tym samym czasie okres rekordowo niskich stóp procentowych powodował łatwy dostęp do środków inwestycyjnych.

Start-upy zbierały rekordowe rundy, a tani kapitał inwestycyjny pozwalał firmom realizować ambitne, szeroko zakrojone plany inwestycyjne. Nadmierny optymizm i wiara w to, że sytuacja się utrzyma, sprawiły, że niektóre firmy chcące bazować na produktach cyfrowych przeinwestowały, pojawiły się projekty nie do utrzymania. Podobnie w przypadku niektórych z sektora IT - ocenia szef Future Mind.

Ekspert uważa, że wiele firm wpędziło się w tzw. overhiring, czyli zbyt optymistyczne i zbyt liczne zatrudnianie specjalistów od technologii. Warto zauważyć też, że sytuacja branży IT ma także konsekwencje dla firm korzystających z ich usług a rynek IT w Polsce jest często mocno sfragmentaryzowany.

Więcej wiadomości na temat biznesu można przeczytać poniżej:

Klienci poszukują partnerów gwarantujących ciągłość i jakość usług

Jak wynika z Raportu Fundacji Kronenberga, 20 proc. podmiotów odpowiada za 80 proc. obrotów w branży. Pozostałe firmy często opierają swoją działalność na jednym lub dwóch głównych klientach. To oznacza, że ryzyko dla klientów współpracujących z takimi firmami jest znaczne i jeśli jeden z tych głównych zrezygnuje, może to prowadzić do rozpadu biznesu dostawcy, pozostawiając partnerów z niedokończonymi projektami lub niskiej jakości produktami. 

Obserwujemy już pierwsze sygnały tego trendu, gdzie firmy, które zdecydowały się na podjęcie współpracy z mniejszymi podmiotami, doświadczają trudności finansowych, co prowadzi do opóźnień w dostawach i utraty jakości - mówi Tomasz Woźniak.

Woźniak wskazuje też, że dla kontrahentów to alarmująca sytuacja, która skłania do poszukiwania stabilnych, bezpiecznych partnerów technologicznych. Przede wszystkim takich, którzy mogą zagwarantować ciągłość i jakość usług niezależnie od warunków rynkowych. 

Tak więc wybór partnera technologicznego staje się kluczowym elementem strategii biznesowej. Przy wyborze należy kierować się nie tylko ceną usługi, ale przede wszystkim analizą finansową firmy, jej historią, stabilnością klientów oraz track recordem w relacjach biznesowych - komentuje Tomasz Woźniak.

I dodaje, że bezpieczny partner technologiczny to taki, który nie jest bezpośrednio narażony na zmienne warunki rynkowe, lecz skupia się na długoterminowych relacjach z klientami i zapewnianiu wysokiej jakości usług. 

REKLAMA

Dla firm, które unikały nadmiernej ekspansji w okresie boomu, obecny czas może stanowić okazję do zabezpieczenia się poprzez budowanie solidnych relacji z jakościowymi partnerami oraz pozyskiwanie wybitnych specjalistów z większej puli kandydatów.

Warto pamiętać, że mądry wybór partnera technologicznego może być decydujący dla sukcesu projektu i dalszego rozwoju firmy w niespokojnych warunkach panujących na rynku - podsumowuje ekspert.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA