E-doręczenia. Pięć kliknięć i założysz skrzynkę
E-doręczenie są już obowiązkowe dla wielu przedsiębiorców, jednak mogą z nich skorzystać także osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Dowiedz się, w jaki sposób.

Czym są e-doręczenia?
Usługa e-doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Umożliwia zarówno odbieranie, jak i wysyłanie dokumentów drogą cyfrową, przez co ułatwia komunikację z urzędami. Z punktu widzenia obywatela oznacza:
- możliwość odebrania korespondencji urzędowej w dowolnym miejscu i czasie,
- powiadomienie o nadejściu przesyłki i identyfikację nadawcy,
- pełną równoważność prawną z tradycyjną przesyłką poleconą.
Obecnie e-doręczenia są już obowiązkowe dla wszystkich podmiotów zarejestrowanych w KRS oraz nowo rejestrowanych w CEiDG (od 1 stycznia 2025) i tych, których wpisy zostają zmienione po 1 lipca 2025 roku. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej mają możliwość, lecz nie obowiązek korzystać z e-doręczeń.
Jak założyć e-doręczenia krok po kroku?
Skrzynkę do e-doręczeń można założyć przez aplikację mObywatel lub na stronie internetowej gov.pl (zakładka „e-doręczenia”). W pierwszym kroku należy wybrać opcję „Załóż adres i skrzynkę do e-doręczeń” i wypełnić dostępny formularz. Wniosek należy podpisać za pomocą profilu zaufanego, e-dowodu lub podpisu kwalifikowanego. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku otrzymasz maila z instrukcją aktywacji skrzynki. Następnie w serwisie wybierz „Aktywuj skrzynkę”, podaj adres e-mail do powiadomień, zapoznaj się z regulaminem. Po aktywacji możesz ustawić powiadomienia, aby nie przegapić żadnego doręczenia.Choć korespondencja jest elektroniczna, warto zachować kopie ważnych przesyłek, które mogą mieć znaczenie dowodowe.
Jakie korzyści niosą za sobą e-doręczenia?
Korzystanie z e-doręczeń niesie za sobą wiele korzyści, takich jak:
- wygoda i oszczędność czasu - można odbierać i wysyłać dokumenty online bez wizyty na poczcie,
- bezpieczeństwo - usługa działa w sposób rejestrowany,
- stały dostęp - nawet przy zmianie adresu zamieszkania, korespondencja może być dostarczona elektronicznie.
E-doręczenia dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie są obowiązkowe, jednak warto z nich korzystać. Usługa ta daje dużą niezależność, choć oczywiście nie zastępuje całkowicie poczty tradycyjnej.
Czytaj więcej na Bizblog.pl:
E-doręczenia – o tym musisz pamiętać
Usługa e-doręczeń doskonale wpisuje się w proces cyfryzacji administracyjnej. Jednak korzystanie z niej wiąże się z pewnymi obowiązkami, a najważniejszym jest regularne sprawdzanie skrzynki. Możesz ustawić powiadomienia, dzięki którym nie ominiesz żadnego doręczenia. Dla urzędów założenie e-skrzynki jest sygnałem, że preferujesz pocztę elektroniczną i w takiej też formie będziesz otrzymywać korespondencję.
Z e-doręczeniami warto zapoznać się już teraz, ponieważ w przyszłości być może będą one obowiązkowe dla wszystkich obywateli. Już teraz muszą z nich korzystać przedsiębiorcy (zdecydowana większość, pozostali wkrótce będą mieli obowiązek założyć skrzynkę). Wydaje się więc, że dla pozostałych takie rozwiązanie jest więc kwestią czasu.







































