REKLAMA

Biedronka wciska nam wódkę w promocji. „Specjalnie dla Ciebie litr czystej”

Biedronka wciąż wysyła klientom SMS-y z promocjami wódki. Lekarze od dawna alarmują, że takie wciskanie ludziom alkoholu w promocji jest nie tylko nieetyczne, ale także bardzo szkodliwe społecznie. Niedługo takie praktyki będą zakazane.

promocja Biedronka alkohol wódka
REKLAMA

Biedronka wysyła swoim klientom SMS-y z promocjami wódki, zachęcając do zakupu konkretnych marek w niższej cenie. Nawet osoby, które nigdy nie kupowały alkoholu w sieci, otrzymują wiadomości zatytułowane „Specjalnie dla Ciebie!”. W treści SMS-a podawane są ceny i limity zakupu, np. wódka Czysta De Luxe 500 ml za 21,99 zł, limit 2 sztuki na kartę Moja Biedronka.

REKLAMA

Biedronka robi promocję na wódkę

Promocje wymagają posiadania karty lojalnościowej i obowiązują w określonym czasie. Takie działania marketingowe sieci handlowych już dziś budzą wątpliwości etyczne, a przygotowany przez Ministerstwo Zdrowia projekt ustawy wprost zakazuje takich praktyk. Tego typu SMS-y są wręcz bezpośrednim celem zaostrzeń przewidzianych w tym projekcie ustawy.

Zwróciłem się do biura prasowego Biedronki, zadając trzy pytania. Zapytałem, czy sieć uważa za etyczne promowanie konsumpcji mocnych alkoholi, a także czy sieć Biedronka ma świadomość, że przygotowany przez Ministerstwo Zdrowia projekt ustawy przewiduje, że takie promocje na alkohol będą od 1 stycznia 2026 r. zakazane. Zapytałem też, dlaczego w ustawieniach aplikacji Moja Biedronka nie ma możliwości wyłączenia wyświetlania ofert na alkohol. Zaznaczmy, że taka opcja jest nawet w apce Żappka, a wiadomo, że alkohol to ważna część oferty sieci Żabka.

W przesłanym nam oświadczeniu Konrad Nafalski, starszy menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka wyjaśnił, że „co do zasady krąg osób, do których trafia wiadomość o takiej ofercie, jest bardzo zawężony i ograniczony do klientów, którzy już kupili ten asortyment i są to osoby pełnoletnie, ponieważ tylko takie mogą mieć konto Moja Biedronka”. Zaznaczył, że bez ujawnienia numeru telefonu, na który wysłano tę wiadomość, sieć nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, czy tak było w tym przypadku.

Przyglądamy się różnym rozwiązaniom na rynku i analizujemy możliwość ich wdrożenia u nas. Jednocześnie zapewniamy, że działamy i będziemy działać zgodnie z obowiązującym prawem - napisał przedstawiciel Biedronki.

Co zmieni ustawa o przeciwdziałaniu alkoholizmowi?

Przypomnijmy, że po wejściu w życie nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wysyłanie spersonalizowanych ofert alkoholu w ramach programów lojalnościowych stanie się nielegalne. Projekt zakłada zakaz sprzedaży z wykorzystaniem rabatów, upustów, pakietów czy kart klienta. Chodzi o wyeliminowanie praktyk typu „kup 12 piw, kolejnych 12 dostaniesz gratis” oraz promocji ograniczonych do określonej grupy klientów.

Niestety prace nad tą nowelizacją ustawy idą jak po grudzie. Nowe przepisy miały wejść w życie od 1 stycznia 2026 r., ale projekt wciąż znajduje się na etapie konsultacji publicznych. Z drugiej strony sprawa budzi ogromne zainteresowanie, bo od marca zgłoszono blisko 300 stanowisk – firm, instytucji i osób prywatnych.

Więcej o akcyzie przeczytasz w Bizblog:

Projekt przewiduje objęcie zakazem promocji piwa, które dotychczas mogło być reklamowane na stoiskach w supermarketach. Definicja promocji obejmuje rabaty, upusty i sprzedaż w pakietach. Eksperci wskazują, że dotychczasowe kampanie marketingowe sieci handlowych mocno wpływają na wzrost spożycia alkoholu, w tym wśród młodszych dorosłych.

Wśród propozycji znalazł się zakaz sprzedaży alkoholu w małych opakowaniach w formie saszetek czy tubek, tzw. alkotubek. Nowe przepisy nakazują stosowanie wyłącznie opakowań szklanych lub metalowych, które nie mogą wprowadzać w błąd ani przypominać produktów spożywczych dla dzieci.

Za nieprzestrzeganie nowych przepisów grozić będą wysokie kary – od 20 tys. do 750 tys. zł. Obecnie górna granica wynosi 500 tys. zł. Przewidziano także możliwość ograniczenia wolności w przypadku poważniejszych naruszeń. Już dziś lekarze podkreślają, że bezpieczna polityka antyalkoholowa wymaga radykalnych ograniczeń promocji i reklamy.

REKLAMA

Naczelna Rada Lekarska w przesłanej opinii do projektu pozytywnie ocenia większość proponowanych zmian, w tym zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw i w szpitalach oraz walkę z alkotubkami. Jednocześnie wskazuje na konieczność dalszych regulacji, m.in. wprowadzenia nocnej prohibicji na sprzedaż alkoholu na wynos oraz szybszego zakończenia reklam piwa.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-12-12T05:59:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-11T20:08:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-11T18:06:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-11T16:03:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-11T13:28:08+01:00
Aktualizacja: 2025-12-11T12:10:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-11T08:29:25+01:00
Aktualizacja: 2025-12-11T08:09:36+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T19:48:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T18:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T16:17:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T12:29:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T10:43:11+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T08:42:41+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T05:34:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T22:03:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T18:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T16:31:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T13:52:37+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T12:03:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T11:26:45+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA