Dwujezdniowa obwodnica Łomży, nowe węzły drogowe, most nad Narwią, odcinki drogi krajowej nr 64 i nowoczesna infrastruktura bezpieczeństwa. Dzięki zakończeniu wielkiej inwestycji kierowcy już we wrześniu szybciej i bezpieczniej pokonają polski odcinek Via Baltica od Warszawy do granicy z Litwą.

Białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że z końcem września kierowcy w pełni skorzystają z dwujezdniowej obwodnicy Łomży w ciągu S61. Dzięki temu w ekspresowym tempie będzie można pokonać ponad 310 km polskiego odcinka korytarza Via Baltica – od Warszawy do Budziska na granicy z Litwą. Budowa jest mocno dotowana przez Unię Europejską.
Kiedy kierowcy pojadą nową drogą?
Inwestycja jest na ukończeniu, a organizacja ruchu w ostatniej fazie prac została zaplanowana etapami. W połowie września ruch z jezdni w kierunku Warszawy zostanie przełożony na jezdnię w kierunku Budziska, a pojazdy pojadą w obu kierunkach jedną nitką, z ograniczeniem prędkości do 60-80 km/h. Pod koniec września trasa ma być dostępna już w pełnym standardzie, czyli dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu i pas awaryjny.
Kluczowym fragmentem obwodnicy jest odcinek Łomża Zachód – Kolno o długości prawie 13 km. GDDKiA tłumaczy, że to najdłuższy fragment obwodnicy, będący częścią większego zadania S61 Łomża Zachód – Stawiski. W ramach inwestycji powstały też węzły Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ, które usprawnią wjazd do miasta i wyjazd z regionu.
Więcej wiadomości w Bizblogu o budowie dróg
Wykonawca prowadzi teraz prace wykończeniowe i montaż nowoczesnych urządzeń. Na moście nad Narwią uszczelniana jest powierzchnia betonowa, by skutecznie chronić konstrukcję przed wnikaniem wody. Trwają montaże bramownic systemów zarządzania ruchem, budowa zbiorników retencyjnych, ogrodzeń i ostatnie roboty porządkowe oraz oznakowanie.
Kolejne odcinki w 2026 r.
GDDKiA wskazuje, że równolegle realizowana jest rozbudowa drogi krajowej nr 64, która połączy obwodnicę z okolicznymi miejscowościami. To ok. 7 km jednojezdniowej trasy. W 2025 r. gotowy ma być odcinek Łomża Północ – Marianowo, a do połowy 2026 r. zakończy się fragment Marianowo – Elżbiecin. Dzięki temu cały układ komunikacyjny wokół miasta ma zostać domknięty.
Jak zaznaczono, inwestycja obejmuje nie tylko główną drogę, ale też sieć dojazdów i przebudowę dróg poprzecznych – wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Zbudowano kanalizację deszczową, oświetlenie oraz urządzenia bezpieczeństwa, takie jak bariery energochłonne i ogrodzenia. Całość uzupełnia czytelne oznakowanie poziome i pionowe.
Szerszym celem całego przedsięwzięcia jest włączenie odcinka S61 do międzynarodowej sieci dróg. Projekt Via Baltica łączy kraje bałtyckie z Europą Zachodnią i ma ogromne znaczenie dla transportu w tej części kontynentu. Nowa droga ma też zwiększyć bezpieczeństwo i płynność ruchu w regionie, odciążając Łomżę od tranzytu.