GDDKiA poinformowała o wydaniu kolejnej decyzji na realizację odcinka przyszłej trasy Via Baltica. Dotyczy ona drogi ekspresowej S61 Ełk Południe - Wysokie. Wcześniej taką decyzję uzyskały dwa inne fragmenty, na których trwają już prace - Wysokie - Raczki oraz Szczuczyn - Ełk Południe.
Ekspresówka S61 będzie częścią łączącej północ z południem Europy trasy Via Carpatia przebiegającej przez Polskę, Słowację, Węgry czy Rumunię. GDDKiA właśnie ogłosiła, że ostatni spośród trzech fragmentów trasy szybkiego ruchu - na odcinku Ełk Południe – Wysokie – został zatwierdzony do realizacji.
Ostatnia część S61 zatwierdzona
Zgodnie z kontraktem powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa wraz z drogami serwisowymi. Dodatkowo drogowcy mają wykonać remont części dróg lokalnych oraz budowa urządzeń ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstaną m.in. 24 obiekty inżynierskie oraz węzeł Ełk Wschód.
Budowa obejmie odcinek drogi ekspresowej S61 wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o łącznej długości ok. 23 km
– poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Na drodze z przewidywanym znacznym ruchem pojazdów ciężarowych - o kilkunastotonowym obciążeniu - nawierzchnia zostanie wykonana z betonu cementowego.
Budowę S61 pomiędzy Szczuczynem a Raczkami podzielono na trzy odcinki:
- Szczuczyn - węzeł Ełk Południe (ok. 23,3 km),
- węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie (ok. 23 km), i połączenie z obwodnicą Ełku w ciągu S16 (ok. 4 km),
- węzeł Wysokie - Raczki (ok. 20,2 km).
Koszt budowy ma wynieść ok. 686 mln zł. S61 Szczuczyn - Budzisko, na odcinku Szczuczyn - Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską, w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF).
Via Baltica i Via Carpatia coraz bliżej
Via Baltica ma być ok. blisko 970-kilometrową drogą, która połączy Polskę z Finlandią, tym samym umożliwiając bezpośrednią podróż z północnego wschodu, do centrum Europy.
Można powiedzieć, że sama Via Baltica jest też fragmentem innej, znacznie dłuższej trasy - Rail Baltica. Ma ona połączyć Berlin z Helsinkami przy pomocy... linii kolejowej, tak aby zachód Europy miał bezpośrednią drogę, po której pokonaniu, trafiłoby się na północny wschód.
Pomimo tego, że w założeniu Rail Baltica ma być połączeniem kolejowym, wzdłuż sporego jej fragmentu budowana jest i autostrada, aby również samochody miały możliwość prostego podróżowania z zachodu na wschód Europy.
Via Baltica jest też w pewnym momencie częścią Via Carpatii - 700-kilometrowej trasy, która w przyszłości biegnąc, wzdłuż wschodniej granicy Polski, połączy ze sobą państwa bałtyckie z południem Europy, tak tworząc nowy korytarz transportowy.
Droga ekspresowa S19 zaplanowana została od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej, przez bliskie przez Lublin aż do granicy ze Słowacją w Barwinku.