Zmiany w BDO. Za nieprzestrzeganie przepisów grozi nawet milion złotych
Rok 2025 upływa pod znakiem zmian w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami. Dotykają one nie tylko sposobu zbiórki, ale też systemu bazy danych o odpadach (BDO), który pozwala kontrolować przepływ odpadów. Sprawdź, co się zmieniło od 1 stycznia w tym rejestrze.

BDO – podstawowe informacje
Baza danych o odpadach (BDO) funkcjonuje w Polsce od 2018 roku. Rejestrują się w niej firmy, które wytwarzają, przetwarzają, transportują lub gospodarują odpadami. Jest ona obowiązkowa także dla podmiotów wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach, baterie, akumulatory, sprzęt elektroniczny i pojazdy. Wszystkie zarejestrowane w BDO jednostki zobowiązane są składać sprawozdanie do 15 marca roku następującego po roku, którego dotyczą dane w nim zawarte.
Nowy obowiązek selekcji odpadów budowlanych
Od 1 stycznia 2025 roku podmioty wytwarzające odpady budowlane muszą zbierać je selektywnie, z podziałem na:
- drewno,
- metale,
- szkło,
- tworzywa sztuczne,
- gips,
- odpady mineralne.
Głównym celem jest zwiększenie poziomu recyklingu w branży budowlanej, a tym samym ograniczenie ilości odpadów trafiających na wysypiska.
Odpowiedzialność za odpady budowlane spoczywa na firmie, która realizuje prace. Zatem, jeśli zajmujesz się rozbiórką budynku, jesteś zobowiązany prawidłowo posegregować odpady i przetransportować je do odpowiedniego punktu. Przepisy dopuszczają jednak scedowanie tego obowiązku na podmiot trzeci. Możesz więc nawiązać współpracę z firmą outsourcingową, której przekażesz odpady do segregacji i utylizacji.
Kara za nieprzestrzeganie nowych przepisów wynosi od 1 000 zł do nawet miliona złotych. Co więcej, przepisy wprowadzają odpowiedzialność solidarną, która obciąża nie tylko wykonawcę, ale też zlecającego.
Więcej o przepisach przeczytasz w naszych poradnikach na Bizblog.pl:
Zmiany w BDO dla właścicieli sklepów internetowych
Rozwój e-commerce związany jest ze zwiększeniem ilości odpadów, które trafiają na składowiska. Foliopaki, opakowania kartonowe czy plastikowe umożliwiają przekazanie klientowi produktu w nienaruszonym stanie, ale jednocześnie stanowią zagrożenie dla środowiska naturalnego. Dlatego przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe od 1 stycznia 2025 roku mają obowiązek zarejestrować się do BDO. Nie chodzi jednak o jednorazowe zgłoszenie, a regularne raportowanie.
Zmiany w zwolnieniu z ewidencji niektórych odpadów niebezpiecznych
1 stycznia zniesiono zwolnienie z ewidencji niektórych odpadów niebezpiecznych. Zmiany dotyczą odpadów o kodach:
- 13 02 08 – inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe,
- 15 01 10 – opakowanie zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone,
- 16 02 13 – zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy (świetlówki, lampy sodowe, żarówki energooszczędne),
- 16 06 03 – baterie zawierające rtęć.
Podwyżka opłaty rocznej i rejestrowej w BDO
Rosnące koszty utrzymania rejestru BDO nakazują zwiększenie opłaty rocznej i rejestrowej. Od 1 stycznia 2025 roku wynosi ona 200 zł dla mikroprzedsiębiorców (dotychczas płacili 100 zł) i 800 zł dla pozostałych podmiotów (dotychczas płacili 300 zł). Termin wniesienia opłaty upływa wraz z końcem lutego. Jeśli przedsiębiorca zapomni ją uiścić, zostanie skreślony z rejestru.
Podwyżka argumentowana jest wysoką inflacją skumulowaną, która od 2018 roku wynosi 43,9 procent. Pieniądze zasilą budżet marszałków i państwa, które systematycznie odnotowują wyższe koszty funkcjonowania BDO.
Brak możliwości cyfrowego generowania dokumentów w BDO
Zmiana, która finalnie nie weszła w życie, miała umożliwiać składanie dokumentów DRP i EDPR w formie elektronicznej. Co ciekawe, nie zostanie ona wprowadzona także w roku kolejnym, a dopiero w 2027 r. Zatem w latach 2025-2026 dokumentacja potwierdzająca recykling będzie wydawana w wersji papierowej.
Wzrost nakładów na BDO w latach 2025-2034
Funkcjonowanie systemu BDO generuje wysokie koszty. Stąd też decyzja o podniesieniu opłaty rejestrowej i rocznej, ale także zwiększeniu nakładów z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W ten sposób system będzie nie tylko działał prawidłowo, lecz również utrzymany zostanie obecny poziom cyberbezpieczeństwa.