Rusza budowa kolejnego odcinka drogi ekspresowej S17 w województwie lubelskim. Nowa trasa ma nie tylko podwyższyć komfort kierowców, ale także poprawić połączenie tego regionu z południowo-wschodnią granicą Polski.

Wojewoda Lubelski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla nowego odcinka drogi ekspresowej S17 w woj. lubelskim. Chodzi o trasę o długości 18,5 km między węzłami Zamość Południe i Tomaszów Lubelski Północ. To ważna wiadomość dla kierowców, którzy czekają na nową ekspresówkę w tym regionie.
Trzy fragmenty S17 w budowie
GDDKiA podkreśla, że dzięki tej decyzji w budowie są już trzy fragmenty S17 prowadzącej w stronę przejścia granicznego w Hrebennem – o łącznej długości prawie 50 km. Nowa trasa ma wyraźnie skrócić czas podróży, poprawić płynność ruchu i zwiększyć bezpieczeństwo. Ma to oznaczać mniej korków i spokojniejszą jazdę.
Co w praktyce daje decyzja ZRID? Pozwala ona wykonawcy wejść w teren po przekazaniu placu budowy. Pierwsze prace mają ruszyć jeszcze zimą, ale zasadnicza budowa rozpocznie się wiosną przyszłego roku, po przerwie zimowej. Kierowcy mogą więc spodziewać się widocznych robót już w najbliższych miesiącach.
Więcej wiadomości w Bizblogu o budowie dróg:
GDDKiA zwraca uwagę, że cała inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wykonawcą została firma Kolin Insaat, a wartość kontraktu wynosi ponad 822 mln zł. Nowy odcinek ma odciążyć obecną drogę krajową nr 17, która dziś jest wąskim gardłem, szczególnie w sezonach wzmożonego ruchu lokalnego i tranzytowego.

Warto zaznaczyć, że trasa pobiegnie głównie nowym śladem po wschodniej stronie obecnej DK17. Za węzłem Zamość Południe ominie las w Księżostanach, a dalej zbliży się do obecnej drogi. Powstanie węzeł Tarnawatka, para Miejsc Obsługi Podróżnych Krynice oraz zaplecze do utrzymania trasy, co poprawi komfort długich podróży.
Z Warszawy ekspresówką do samej granicy
GDDKiA informuje, że nowa S17 będzie drogą dwujezdniową z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zaplanowano 11 wiaduktów, pięć mostów, w tym przejścia dla zwierząt, kładkę dla pieszych oraz oświetlenie i odwodnienie. Dla kierowców oznacza to bezpieczniejsze skrzyżowania, lepszą widoczność i płynniejszy ruch także poza samą ekspresówką.
Wraz z decyzją ZRID ruszyła procedura odszkodowawcza dla właścicieli nieruchomości przejmowanych pod budowę. Wojewoda Lubelski prowadzi postępowanie, w którym niezależni rzeczoznawcy oszacują wartość gruntów. Na tej podstawie GDDKiA wypłaci odszkodowania, co ma pozwolić przygotować teren pod inwestycję.
A co z pozostałymi odcinkami S17 w tym regionie? Od wakacji trwają prace m.in. na odcinkach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne. Docelowo cała trasa połączy Warszawę z Hrebennem, ułatwiając dojazd na wschód i poprawiając komfort podróży kierowców.







































