Erli podaje, że Polscy konsumenci coraz chętniej inwestują w ogrody. Według platformy w drugim kwartale 2024 r. zakupy w kategorii Dom i Ogród notowały wzrost na poziomie nawet kilkuset procent. Najczęściej kupujemy meble ogrodowe, narzędzia, elementy architektury ogrodowej oraz – uwaga – baseny.
Polska jest jednym z liderów w Europie pod względem liczby posiadanych ogrodów i działek, a konsumenci od dawna wykazują ogromne zainteresowanie uprawą roślin i urządzaniem przestrzeni wokół swoich domów. Dlatego Polacy chętnie inwestują w ich wyposażenie, co znajduje odzwierciedlenie w rosnących wydatkach na produkty ogrodowe.
Trend ten jest szczególnie widoczny w okresie wiosenno-letnim, kiedy to sprzedaż akcesoriów ogrodowych, narzędzi i mebli osiąga szczyt - podaje Erli.pl.
Tendencję tę podkreślają również dane rynkowe, z których wynika, że branża ogrodnicza rozwija się w niezwykle dynamicznym tempie. Według dostępnych statystyk, rynek artykułów ogrodowych w Polsce w 2019 r. był wart 1,33 mld zł, a w 2023 r. wartość ta wynosiła już 1,6 mld zł, co przełożyło się na wzrost na poziomie ponad 20 proc.
Polacy coraz chętniej przeznaczają środki na wyposażenie ogrodów
Badania pokazują, że Polacy wydają coraz więcej na rozwój swoich ogrodów. W 2022 r. średnia wartość jednego koszyka online przeznaczonego na artykuły ogrodowe wynosiła około 273 zł. Z kolei według innych danych, w 2021 r. zaledwie 4 proc. Polaków zdecydowało się na zakup artykułów ogrodowych w przedziale 251-500 zł, a rok później odsetek ten wzrósł do 17 proc.
Dane te obrazują zmieniające się preferencje konsumenckie Polaków, którzy coraz chętniej przeznaczają środki na wyposażenie ogrodów. Potwierdzają to także dane Erli, z których wynika, że w II kwartale 2024 r. odnotowano nawet kilkusetprocentowe wzrosty sprzedaży produktów z kategorii Dom i Ogród. Największym zainteresowaniem pomiędzy marcem a majem 2024 r. cieszyły się baseny, których sprzedaż wzrosła o 117 proc. w porównaniu do tego samego okresu w ub.r.
Ten niesamowity wzrost popularności domowych basenów świadczy o rosnącym trendzie związanym przede wszystkim z coraz cieplejszym okresem letnim w Polsce. Wraz z rosnącymi cenami wycieczek i wyjazdów, wiele rodzin decyduje się na stworzenie przydomowych wodnych parków rozrywki, które są idealnym sposobem na schłodzenie się i spędzenie czasu w rodzinnym gronie. To pozwala im cieszyć się latem w komfortowych warunkach, bez konieczności wyjazdu - mówi Katarzyna Kierach, Dyrektor Marketingu Erli.
I dodaje, że to także kontynuacja trendu z okresu pandemii, kiedy to konsumenci poczuli potrzebę posiadania własnych stref wypoczynku w domach i ogrodach.
Te artykuły ogrodowe cieszą się największą popularnością
Wzrost zainteresowania artykułami ogrodowymi przełożył się na rekordy popularności w wielu kategoriach produktowych. Jak pokazują dane Erli, w ostatnim czasie największy odsetek transakcji stanowiły meble ogrodowe, które są niezbędne do stworzenia wygodnej i estetycznej przestrzeni na świeżym powietrzu.
Do najpopularniejszych w ostatnim czasie ofert należy:
- zestawy mebli,
- narzędzia, podkaszarki, kosiarki, opryskiwacze,
- pergole, szklarnie oraz drobne elementy wykończenia,
- baseny.
W tym roku wzrost zainteresowania ofertami z kategorii ogród nastąpił już na początku kwietnia, zaraz po świętach wielkanocnych. W tym czasie zaobserwowaliśmy blisko dwukrotny wzrost sprzedaży mebli ogrodowych w porównaniu z ub.r. – wskazuje Katarzyna Kierach.
Kierach tłumaczy, że duży wzrost zainteresowania odnotowali również w przypadku basenów o 117 proc., a także narzędzi ogrodowych o 46 proc., co pokazuje, że oferta Erli mocno się rozbudowała i świetnie odpowiada na potrzeby Polaków, którzy w okresie pomiędzy marcem a majem intensywnie przygotowują ogrody na sezon letni.
Polacy rezygnują ze stacjonarnych marketów na rzecz zakupów online
Według platformy Erli, wraz z rozwojem rynku e-commerce, dostrzegalne są znaczące zmiany w sposobie dokonywania zakupów przez Polaków. Coraz częściej rezygnują oni z zakupów w stacjonarnych marketach na rzecz sklepów online, które oferują wygodę, szerszy wybór produktów i często niższe ceny. Widoczne jest to również w przypadku metod płatności, które w ostatnim czasie rozwinęły się w bardzo dynamicznym tempie.
Jak pokazują dane, Polacy cenią sobie w zakupach online intuicyjność, szybkość i bezpieczeństwo, co ma swoje odzwierciedlenie w płatnościach za e-zakupy. Według statystyk obecnie aż 70 proc. Polaków płaci za zakupy online za pośrednictwem systemu płatności Blik, który jest jedną z najpopularniejszych i najbezpieczniejszych metod transakcji dostępnych na polskim rynku. Podkreślają to również statystyki Erli, z których wynika, że ponad 40 proc. transakcji na platformie jest opłacanych przez system Blik.
Więcej wiadomości na temat zakupów można przeczytac poniżej:
Konsumenci cenią sobie wygodę, jaką daje im korzystanie z aplikacji mobilnej
Niezwykle dynamiczny rozwój rynku e-commerce sprawił, że coraz popularniejsze i wygodniejsze staje się robienie zakupów, również tych ogrodowych, przez aplikacje mobilne. Badania pokazują, że aż 79 proc. Polaków robi zakupy na telefonie, co podkreśla, jak bardzo cenią sobie oni wygodę, szybkość i dostępność.
Rosnąca popularność aplikacji mobilnej Erli jest tego doskonałym przykładem, a zakupy dokonywane za jej pośrednictwem stanowią już ponad 50 proc. wszystkich transakcji realizowanych na Erli, a średni koszyk zakupowy w aplikacji jest około 5 proc. wyższy, niż przy zakupach realizowanych przez przeglądarkę internetową - zapewniają eksperci Erli.pl.
I zauważają, że w samej aplikacji średnia wartość koszyka użytkowników telefonów z systemem iOS (Apple) jest o 37 proc. wyższa od klientów z posiadających urządzenia oparte o system Android.
Polacy pokochali komfort zakupów online dokonywanych na urządzeniach mobilnych – dla około ¾ konsumentów jest to główne narzędzie do robienia zakupów online. Ciesząc się relaksem na świeżym powietrzu, mogą korzystać z szerokiego asortymentu dostępnego w aplikacji Erli. W ten sposób zyskują podwójnie, bo robią zakupy tam, gdzie to dla nich najbardziej wygodne i dodatkowo oszczędzają dzięki niższym cenom w aplikacji - podsumowuje Katarzyna Kierach.