Brytyjski koncern chemiczno-farmaceutyczny Reckitt Benckiser ogłosił program radykalnego odchudzania, który ma polegać na uproszczeniu modelu biznesowego, ograniczeniu oferty i wycięciu najmniej rentownych marek. Spółka chce się pozbyć tak znanych brandów, jak Air Wick, Calgon czy Cillit Bang.
Jeden z największych producentów chemii konsumenckiej ogłosił, że chce uprościć swoją strukturę i skupić się na dwóch działach – zdrowiu i higienie osobistej. To oznacza, że brytyjski koncern chce pozbyć się działu środków czystości, z których w Polsce kilka jest znanych. Z rynku prawdopodobnie znikną takie marki jak Air Wick, Calgon czy Cillit Bang.
Znikną znane marki
Spółka podała w komunikacie, że chce osiągnąć jeden z najsilniejszych profili wzrostu i poziomów marży w branży, a dzięki prostszej, bardziej efektywnej strukturze ma zmaksymalizować długoterminową wartość dla akcjonariuszy. Firma wyjaśnia, że ogłoszony program jest wynikiem trwającego dziewięć miesięcy gruntownego przeglądu jej działalności.
Reckitt Benckiser wyjaśnia w komunikacie prasowym, że będzie dążyć do wycofania ze swojego portfolio marek środków czystości, których nie uważa już za kluczowe. Wśród nich wymienia Air Wick, Mortein, Calgon i Cillit Bang. Dział środków czystości w 20223 r. przyniósł koncernowi przychody na poziomie 1,9 mld funtów, ale teraz spółka „rozważy wszystkie opcje strategiczne w celu zmaksymalizowania wartości dla akcjonariuszy”.
Więcej wiadomości ze świata biznesu znajdziecie w tych tekstach:
Działania te pozwalają firmie skoncentrować kapitał na markach, które oferują najlepsze długoterminowe możliwości wzrostu. Reckitt będzie nadal wypłacać progresywną dywidendę i zwracać nadwyżki gotówki akcjonariuszom, w tym nadwyżki wpływów z przyszłych transakcji – zapewnia spółka.
Domowa chemia i lekarstwa
Uproszczenie struktury firmy ma polegać na zmniejszeniu liczby poziomów zarządzania i ograniczyć nakładanie się obowiązków osób z różnych działów, co ma przyspieszyć podejmowanie decyzji oraz poprawić wydajność. Nowa struktura ma zacząć funkcjonować od 1 stycznia 2025 r., a firma będzie mieć trzy działy: Reckitt, Essential Home i Mead Johnson Nutrition.
Historia firmy Reckitt Benckiser sięga początków XIX wieku, ale jej obecny kształt został osiągnięty w 1997 roku po fuzji brytyjskiej spółki spożywczo-chemicznej Reckitt & Colman oraz holenderskiej spółki chemicznej Benckiser. W 2005 r. Reckitt Benckiser kupił spółkę farmaceutyczną Boots Healthcare International, dzięki czemu wprowadził do swojego portfolio takie marki jak Nurofen, Strepsils czy Clearasil. W 2018 r. koncern przejął firmę Mead Johnson produkującą mleko dla niemowląt.