W SentiOne monitorują 150 mln opinii internetowych na dobę. Sprawdzili, co Polacy wypisują o hotelach
Od początku roku internauci napisali aż 55 tys. recenzji hoteli, głównie położonych w Polsce. Najczęściej krytykują nie ceny, ale śniadania, obsługę i baseny. Niechęć niektórych budzi też obecność niemieckich turystów. A za co chwalimy obiekty noclegowe? Sztuczna inteligencja stworzona przez SentiOne też to sprawdziła.
Polacy cenią sobie przede wszystkim dobrą lokalizację hotelu, chociaż dla każdego oznacza to co innego.
Gdyby uwzględnić wszystkie uwagi, to hotel powinien być położony jednocześnie w centrum, blisko plaży, dworca, restauracji i innych atrakcji. Goście cenią sobie też urokliwe uliczki i zadbaną, spokojną okolicę - za te walory chwalą na przykład nadmorskie Darłówko – wynika z badania przeprowadzonego przez SentiOne.
Dużą uwagę przywiązujemy do standardu pokojów. Oceniamy czystość, ciszę, widok z okna oraz wyposażenie – czy jest lodówka i czajnik. Na trzecim miejscu wśród zalet obiektów hotelowych najczęściej wymieniane są atrakcje dla dzieci – sale zabaw czy basen, chociaż czasem do wzbudzenia zachwytu najmłodszych - i, co za tym idzie, zadowolenia rodziców - wystarczy nawet łóżko piętrowe czy akwarium przy recepcji.
Wysokie ceny hoteli nas nie ruszają
Martyna Knitter, Senior Product Manager w SentiOne, zauważa, że z badania można się na przykład dowiedzieć, że polskim turystom nie doskwierają – jak można by się spodziewać – podbite przez inflację – ceny.
Znalazły się one dopiero na czwartej pozycji wśród najczęściej krytykowanych elementów. Pierwsze miejsce zajęły hotelowe śniadania, i tu z krytyką spotyka się w zasadzie wszystko - pory podawania, wybór jedzenia, jego jakość czy - to akurat zdecydowanie słusznie – obecność mrówek na talerzach. Bardzo często dostaje się taniej wędlinie i parówkom – wylicza Martyna Knitter.
Na drugim miejscu wśród najczęściej krytykowanych rzeczy znalazła się niemiła, niekompetentna, powolna i nieodpowiadająca na maile i telefony obsługa, a na trzecim – baseny.
Goście narzekają przede wszystkim na zimną wodę, brud i brak remontów, godziny dostępności czy dodawanie do wody zbyt wielu chemikaliów. Bardzo często krytykowanym elementem pobytu w danym miejscu są również inni ludzie. Niechętnie patrzy się na obecność niemieckich turystów oraz bawiących się i biegających dzieci, a także na odbywające się w hotelach imprezy – wskazuje SentiOne.
I zauważa, że negatywne recenzje są wystawiane nie tylko przez niezadowolonych gości, ale również pracowników poszczególnych obiektów. Krytykują oni nadmiar obowiązków niepokrywających się z ustaleniami z umowy, niskie i wypłacane z opóźnieniem pensje oraz… innych pracowników.
SentiOne sprawdza 150 mln opinii dziennie
SentiOne poddał analizie 55 tys. recenzji obiektów hotelowych, które Polacy napisali w 2023 r. 28 tys. było pozytywnych, a 7 tys. negatywnych. Pozostałe miały wydźwięk neutralny.
Martyna Knitter, Senior Product Manager w SentiOne, tłumaczy, że firma wykorzystała specjalny widżet pozwalający na monitorowanie i analizowanie recenzji.
Narzędzie pomaga właścicielom sklepów, hoteli czy usług automatycznie zbierać i analizować opinie konsumentów – wyjaśnia.
SentiOne Listen, platforma analizująca wypowiedzi konsumentów na platformach społecznościowych, stronach internetowych, forach i blogach, zbiera i analizuje 150 milionów wzmianek i wypowiedzi dziennie. SentiOne sprawdził wpisy zamieszczane na Booking.com oraz na Google Maps. 80 proc. dotyczyło obiektów położonych w Polsce, a pozostałe zagranicznych, najczęściej głównie w Grecji i Egipcie.