Polacy coraz chętniej korzystają z różnego rodzaju ofert szkoleniowych i edukacyjnych. ClickMeeting powołując się na badanie Dun & Bradstreet wskazuje, że od piętnastu lat branża szkoleń rośnie w średnim tempie 5 proc. rocznie, a w ciągu ostatnich czterech lat rozwój ten przyspieszył do ok. 6 proc. Z danych wynika też, że już 70 proc. Polaków inwestuje w siebie, a połowa płaci za swoją edukację.

W ciągu piętnastu lat ponad dwukrotnie wzrosła liczba działających w Polsce firm z branży szkoleń z 29,5 tys. do ponad 62 tys. Tak wykazała najnowsza analiza Krajowego Rejestru Sądowego, przeprowadzona przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet na zlecenie ClickMeeting, platformy do webinarów, konferencji i szkoleń online. W ubiegłym roku zarejestrowano 3,6 tys. nowych firm w tym segmencie.
Większość firm szkoleniowych należy do kobiet z dużych aglomeracji
ClickMeeting wskazuje, że sektor szkoleniowy należy do branż, w których bardzo widoczna jest obecność kobiet – w zależności od konkretnego profilu działalności udział kobiet wśród właścicielek firm oscyluje między 50 proc. a 70 proc. Pod tym względem stawia to szkolenia w jednym rzędzie z branżami beauty, opieki zdrowotnej i księgowości. Największy odsetek firm z branży szkoleń należących do kobiet notuje się w regionach z dużymi aglomeracjami miejskimi, a więc:
- na Mazowszu,
- na Dolnym i Górnym Śląsku,
- w Wielkopolsce,
- Małopolsce,
- na Pomorzu.
Z kolei najsłabiej pod tym względem wypadają:
- Lubelszczyzna,
- Podkarpacie,
- Warmia i Mazury,
- województwo świętokrzyskie,
- województwo opolskie.
Więcej wiadomości na temat webinarów można przeczytać poniżej:
Polacy chętnie poświęcają czas na zdobywanie wiedzy i umiejętności
Martyna Grzegorczyk, Marketing Manager ClickMeeting zauważa, że Polacy chętnie poświęcają czas na zdobywanie wiedzy i umiejętności. Według dostępnych badań 70 proc. deklaruje, że inwestuje w siebie, m.in. ucząc się nowych rzeczy czy rozwijając swoje pasje. Zdaniem 56 proc. samorozwój jest ważny. Połowa badanych płaci za swoją edukację.
Organizacja kursów, szkoleń, webinarów eksperckich i warsztatów to też coraz częstszy element modelu zarabiania twórców internetowych, bardziej dochodowy niż reklamy czy współprace sponsorowane – mówi Martyna Grzegorczyk, Marketing Manager ClickMeeting.
I dodaje, że odbiorcy chętnie płacą twórcom za treści, które uznają za wartościowe – zarówno kupując bilety na organizowane przez nich wydarzenia, jak i dokonując dobrowolnych wpłat, tzw. donejtów, w wybranej przez siebie wysokości.
Ten drugi model zarabiania to dobra opcja dla początkujących organizatorów wydarzeń online, którzy nie są pewni, czy potencjalni uczestnicy zechcą wykupić bilet na cały webinar, a także dla osób, które prowadzą bezpłatne wydarzenia online i chciałyby uczynić je dodatkowym źródłem dochodu - tłumaczy Martyna Grzegorczyk, Marketing Manager ClickMeeting.
Sektor szkoleniowy od 2009 roku stale wrasta w średnim tempie 5 proc. rocznie, a tendencji tej nie zakłóciła nawet pandemia, którą wiele innych branż odczuło bardzo boleśnie. W ciągu ostatnich czterech lat tempo rozwoju branży przyspieszyło do ok. 6 proc. rok do roku.
Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet przeprowadzonego w styczniu 2025 roku. Analizie poddano dane z rejestru KRS. Na ocenę kondycji finansowej firm bezpośredni wpływ miały takie wskaźniki jak płynność, wysokość zadłużenia i rentowność.