REKLAMA

Rusza budowa brakującego odcinka S1. A dodatkowy pas? – pytają Polacy

Jest zielone światło dla budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Bieruń do węzła Oświęcim. We wtorek teren budowy został przekazany wykonawcy, co oznacza formalne rozpoczęcie robót budowlanych na tym odcinku. Powstająca trasa to bardzo ważny, brakujący odcinek drogi ekspresowej łączącej aglomerację górnośląska z Bielskiem-Białą. Budowa ma zakończyć się ma za dwa lata.

Rusza budowa brakującego odcinka S1. A dodatkowy pas? – pytają Polacy
REKLAMA

Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował we wtorek, że przekazał wykonawcy plac budowy pod realizację drogi ekspresowej S1 od węzła Bieruń do węzła Oświęcim. Spółka Strabag już przygotowuje się do rozpoczęcia prac w terenie. GDDKiA szacuje, że zakończenie tej inwestycji nastąpi w trzecim kwartale 2026 r.

REKLAMA

Trasa S1 z Mysłowic do Bielska-Białej

Wojewoda Śląski zezwolił na realizację tej inwestycji drogowej 19 sierpnia, tymczasem GDDKiA złożyła wniosek o wydanie tej decyzji już w styczniu 2023 r. Jak wyjaśniono, powodem takiego opóźnienia były przedłużające się procedury administracyjne oraz uprawomocnienie się decyzji środowiskowej. W dalszym ciągu trwa uzyskiwanie decyzji dla odcinka od Mysłowic do Bierunia. Gdy to nastąpi, wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej wejdą w fazę robót budowlanych.

Umowa o wartości 212 mln zł na zaprojektowanie i wybudowanie tej części S1 została podpisana z firmą Strabag już w listopadzie 2021 r. Inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej S1 pomiędzy Bieruniem a węzłem Oświęcim o długości prawie 3 km. Przy okazji powstanie też obwodnica Bierunia oraz dodatkowa jezdnia do obsługi ruchu lokalnego pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia.

Więcej o budowie dróg przeczytacie w tych tekstach:

Wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (w skrócie ZRID) oznacza formalne zatwierdzenie granic terenu pod budowę drogi, co pozwala rozpocząć procedurę związaną z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę. Wysokość takiego odszkodowania ustali Wojewoda Śląski w postępowaniu administracyjnym.

Dodatkowy pas na S1

GDDKiA informuje, że łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to prawie 2,3 mld zł. Zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia powinno nastąpić w trzecim kwartale 2026 r. Dla budowanych już odcinków Oświęcim – Dankowice i Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów termin zakończenia to drugi kwartał 2025 r.

REKLAMA

Priorytetem jest dokończenie budowy całej S1, jak i pozostałych głównych ciągów transportowych w województwie śląskim – deklaruje GDDKiA.

GDDKiA przekonuje, że działania te wymagają dużych środków oraz nakładów pracy, a trudno jest zrealizować jednocześnie wszystkie zgłaszane postulaty dotyczące rozbudowy istniejącej infrastruktury drogowej. Jak wyjaśnia, dopiero po ukończeniu wszystkich odcinków S1 możliwa będzie miarodajna analiza rozkładu ruchu na tej trasie i na tej podstawie będą mogły zostać podjęte decyzje o ewentualnej rozbudowie S1 o dodatkowy pas.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA