Odszkodowanie za opóźniony lot - kwoty, zasady, wniosek krok po kroku
Opóźniony lot to utrapienie turystów. Jeśli musiałeś czekać na samolot powyżej trzech godzin, masz prawo do odszkodowania. Sprawdź, jak się o nie ubiegać.

Komu należy się odszkodowanie za opóźniony lot?
Opóźniony lot to taki, który co prawda odbył się, ale do miejsca docelowego dotarłeś z co najmniej trzygodzinnym opóźnieniem. W takiej sytuacji masz prawo do odszkodowania (EC 261), jednak nie jest ono przyznawane automatycznie. Aby je otrzymać, należy złożyć wniosek do przewoźnika. Warto to zrobić, ponieważ w zależności od długości trasy przysługuje ci od 250 do 600 euro.
Jakie informacje będą potrzebne, aby uzyskać odszkodowanie?
Odszkodowanie za opóźniony lot otrzymasz dopiero po dopełnieniu formalności. Na szczęście nie są one skomplikowane, a jedyne, co musisz posiadać, to wszystkie dane dotyczące lotu. Przygotuj:
- dane własne i przewoźnika,
- numer lotu,
- informację o miejscu początkowym i docelowym podróży,
- informacje dotyczące długości opóźnienia.
Postaraj się także dowiedzieć, co było przyczyną opóźnienia. Najlepiej zapytać o to załogę samolotu, jeszcze w czasie przebywania na pokładzie. Przyczynę warto wpisać we wniosku, ale jeśli jej nie znasz, nic się nie stanie. Z drugiej strony, im więcej informacji o opóźnieniu podasz, tym większa szansa na pozytywne rozpatrzenie wniosku. Pamiętaj, że w sytuacjach nadzwyczajnych linie lotnicze nie są zobowiązane do wypłaty odszkodowania, zatem warto dochodzić, że takowe nie miały miejsca.
Jak złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot?
Wiele linii lotniczych udostępnia na swoich stronach internetowych wzór wniosku o odszkodowanie za opóźniony lot, który wystarczy wydrukować i wypełnić. Dokument możesz przesłać pocztą lub online, przy czym w obu przypadkach warto uzyskać potwierdzenie odbioru.
Wniosek o odszkodowanie przekaż linii lotniczej, która organizowała lot. Nie wysyłaj go na adres lotniska ani do biura podróży, z którego oferty korzystałeś.
Na rynku działają firmy, za pośrednictwem których możesz uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot. Warto skorzystać z ich pomocy, jeśli nie wiesz, jak wypełnić wniosek i jak uargumentować roszczenie. Wystarczy przekazać im niezbędne dane i dokumenty, a w twoim imieniu dopełnią wszelkich formalności. Pamiętaj jednak, że za usługę sporządzenia wniosku pobierają wynagrodzenie, które najczęściej musisz zapłacić bez względu na to, czy linia lotnicza wypłaci ci odszkodowanie.
Kiedy linie lotnicze wypłacają pasażerom pieniądze?
Linie lotnicze mają 30 dni na rozpatrzenie twojego wniosku. Jeśli uznają roszczenie, pieniądze powinieneś otrzymać w ciągu kilku dni.
Czytaj więcej na Bizblog.pl:
Kiedy złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot?
Wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot najczęściej składamy po powrocie do kraju, ale nie ma przeciwwskazań, aby ubiegać się o świadczenie od razu po opuszczeniu samolotu. Dobrze, jeśli już w trakcie lotu uzyskasz szczegółowe informacje dotyczące przyczyny opóźnienia, które następnie przedstawisz we wniosku.
Roszczenia odszkodowawcze przedawniają się w ciągu trzech lat. Choć z pozoru masz dużo czasu, aby ubiegać się o należne pieniądze, nie warto zwlekać. Im szybciej dopełnisz formalności, tym szybciej linie lotnicze wypłacą ci odszkodowanie – o ile oczywiście uznają roszczenie za zasadne.
Kiedy linie lotnicze mogą odrzucić twój wniosek?
Najczęstsze przyczyny odrzucenia wniosku o odszkodowanie za opóźniony lot dotyczą:
- błędów formalnych – np. nieprawidłowe określenie lotu, brak wszystkich danych niezbędnych do ustalenia kwoty odszkodowania,
- braku wymaganej dokumentacji – do wniosku powinieneś dołączyć np. bilety lotnicze,
- nieprawidłowego zgłoszenia roszczenia – np. po upływie trzech lat, gdy dojdzie do przedawnienia,
- braku winy przewoźnika – jeśli z powodów od niego niezależnych nie mógł zorganizować lotu o wyznaczonej godzinie, nie ponosi odpowiedzialności.
Jeśli linia lotnicza odrzuci twój wniosek o odszkodowanie, masz prawo do odwołania. Musi ono zawierać niezbędne informacje, a także załączniki.