REKLAMA

Niebawem otwarcie nowej trasy kolejowej. Pociąg do Białegostoku szybszy niż samochód

Konsorcjum firm PUT Intercor, Stecol Corporation i Sinohydro Corporation poinformowało, że prace związane z przebudową trasy kolejowej E75 między Czyżewem a Białymstokiem zostały zakończone. Efektem zakończonych prac najbardziej będą cieszyć się podróżujący z Warszawy do Białegostoku, gdyż niektóre przejazdy skrócą się do 1 godz. i 20 min. Należy wspomnieć, że to ważny element połączenia kolejowego między Polską, krajami bałtyckimi a Finlandią.

Niebawem otwarcie nowej trasy kolejowej. Pociąg do Białegostoku szybszy niż samochód
REKLAMA

Zakończono prace na trasie Czyżew-Białystok, stanowiącej część międzynarodowego połączenia kolejowego Rail Baltica. Projekt zakładał budowę 71 km trasy wraz z tworzącą ją linią kolejową oraz siecią trakcyjną.

REKLAMA

Najdroższą dotychczas inwestycję infrastrukturalną w historii Polski o wartości blisko 5 mld zł brutto zrealizowało konsorcjum Polskiego Przedsiębiorstwa Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o., z firmami z grupy PowerChina: Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited. Głównym inwestorem projektu była spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Trasę z Warszawy do Białegostoku pokonamy w niespełna półtorej godziny

Dzięki realizacji projektu skrócił się czas przejazdu koleją między Warszawą a Białymstokiem. Od 15 grudnia wybrane pociągi pokonują ten dystans w niespełna półtorej godziny, czyli blisko godzinę szybciej niż w przeszłości.

To między innymi efekt zmodernizowania nawierzchni torowej, zabudowy nowoczesnych rozjazdów, wykonania nowej sieci trakcyjnej i zwiększenia przepustowości linii, a co za tym idzie możliwości osiągania w przyszłości wyższej prędkości przez pociągi pasażerskie - podaje PUT Intercor Sp. z o.o.

Zrealizowana przez konsorcjum inwestycja wiązała się też ze znaczącym unowocześnieniem stacji Białystok oraz przebudową stacji Czyżew, Szepietowo, Racibory oraz Łapy. Ponadto powstała nowa stacja w Baciutach oraz przystanek Białystok Zielone Wzgórza.

Prace zakładały między innymi budowę 39 obiektów inżynieryjnych, w tym budowę nowego, blisko 200-metrowego mostu nad rzeką Narew w Uhowie oraz budowę 14 skrzyżowań dwupoziomowych - wiaduktów, tuneli co umożliwiło likwidację wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych na trasie - informuje konsorcjum.

Modernizacje dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych

Konsorcjum zapewnia, że dzięki realizacji inwestycji zostało zmodernizowanych 11 przystanków, dostosowując je do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, poprawiając tym samym bezpieczeństwo podróżujących.

Wszystkie perony na trasie wyposażono w elementy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Postawiono nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz zadbano o nowe nagłośnienie i funkcjonalne oświetlenie - twierdzi konsorcjum.

Inwestycja była wymagająca nie tylko ze względu na swoją skalę, ale również złożony charakter. W jej realizację zaangażowanych było łącznie prawie tysiąc osób i kilkaset firm podwykonawczych. Ukończenie projektu było możliwe dzięki pełnemu zaangażowaniu i profesjonalizmowi partnerów konsorcjum.

Więcej wiadomości na temat kolei można przeczytać poniżej:

REKLAMA

Prace na linii E75 dofinansowano ze środków unijnego funduszu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF).

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA