REKLAMA

Kierowcy się ucieszą z nowej drogi. Samorządy mogą już się ubiegać o pieniądze z budżetu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Budimex na realizację 4,4 km odcinka drogi ekspresowej S10 Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo. Wartość kontraktu wynosi 204 mln zł. Mamy też informację, że od dziś jednostki samorządu terytorialnego mogą wnioskować o dofinansowanie zadań drogowych ze środków rezerwy subwencji ogólnej na rok 2025. Kwota rezerwy subwencji ogólnej zaplanowana w ustawie budżetowej na 2025 rok wynosi 330 mln zł.

Kierowcy się ucieszą z nowej drogi. Samorządy mogą już się ubiegać o pieniądze z budżetu
REKLAMA

Minister infrastruktury potwierdził zawarcie umowy na realizację ostatniego odcinka drogi ekspresowej S10 pomiędzy Szczecinem i Piłą to przełomowy moment dla północno-zachodniej Polski.

REKLAMA

Wszystkie zadania w ramach tej trasy mają już wykonawców, trwają prace projektowe poprzedzające wejście maszyn i ludzi na plac budowy. Będziemy bacznie przyglądać się procesowi inwestycyjnemu, tak aby termin oddania nowej, bezpiecznej trasy kierowcom, zaplanowany na 2028 rok, został dotrzymany -powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg krajowych w formule Projektuj i buduj. Wykonawca opracuje projekt budowlany i złoży wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Po uzyskaniu ZRID rozpoczną się prace w terenie. Z nowej trasy kierowcy skorzystają pod koniec 2028 rok, podobnie jak z pozostałych odcinków S10 Szczecin - Piła.

Nowa trasa pozwoli na wyprowadzenie tranzytu ze Szczecina

Z informacji udzielonych przez ministerstwo dowiadujemy się, że odcinek S10 Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo obejmuje budowę nowej trasy o długości 4,4 km, omijającej od północy szczecińskie osiedle Płonia. Nowa droga rozpocznie się od węzła drogowego Szczecin Kijewo z autostradą A6, a zakończy na połączeniu z istniejącą S10 za granicą Szczecina.

Trasa pozwoli na wyprowadzenie tranzytu z obszaru zabudowanego na terenie miasta Szczecin. Jest tam zlokalizowanych wiele przejść dla pieszych oraz kilka skrzyżowań, przy jednym z nich, z drogą do Zdunowa, ze względu na wiele wypadków i kolizji kilka lat temu Inspekcja Transportu Drogowego ustawiła fotoradar - podaje ministerstwo infrastruktury.

Ministerstwo wskazuje też, że na nowej trasie zaplanowano realizację dwóch węzłów drogowych: Szczecin Zdunowo i Szczecin Płonia. Powstanie również most na rzece Płonia, poszerzony o przejście dla zwierząt oraz dwa duże górne przejścia dla zwierząt.

Umowy na pozostałe odcinki drogi ekspresowej S10 zostały podpisane w 2024 roku. Łączna długość nowej trasy od połączenia z autostradą A6 pod Szczecinem do węzła Piła Północ (z drogą ekspresową S11) wynosi ponad 113 km, a wartość podpisanych umów to 4,4 mld zł. Realizacja S10 przewiduje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej z trzynastoma węzłami drogowymi, 56 wiaduktami, ośmioma estakadami i 20 górnymi przejściami dla zwierząt, trzema parami Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwoma obwodami utrzymania drogi ekspresowej.

Droga ekspresowa S10, o długości ok. 400 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. Będzie to bezpośrednie połączenie województw zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.

Więcej wiadomości na temat transportu można przeczytać poniżej:

Dofinansowanie zadań drogowych ze środków rezerwy subwencji ogólnej na 2025 rok

Dofinansowanie inwestycji drogowych z rezerwy subwencji ogólnej to kolejny, obok Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, mechanizm wsparcia władz samorządowych. Zależy nam na tym, aby systematycznie poprawiał się stan techniczny dróg lokalnych, z których mieszkańcy korzystają na co dzień – wyjaśnił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. 

Środki rezerwy subwencji ogólnej przeznacza się na dofinansowanie:

  • inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu,
  • remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.

Propozycja kryteriów do oceny i weryfikacji wniosków o dofinansowanie z rezerwy subwencji ogólnej w roku 2025, uzgodniona przez Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwo Finansów, została 24 stycznia 2025 rok pozytywnie zaopiniowana przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Wnioski na rok 2025 rok można składać wyłącznie drogą elektroniczną.

Ze środków rezerwy subwencji ogólnej w latach 1999-2024 samorządy (województwa, powiaty i miasta na prawach powiatu) otrzymały łącznie ponad 8,1 mld zł. W roku 2025 podobnie jak w poprzednich latach preferowane będą zadania obejmujące budowę, przebudowę oraz remont (remont wyłącznie w przypadku miast na prawach powiatu) obiektów inżynierskich (mostów, wiaduktów), a także zapewniające dojazd pojazdów ciężkich do miejsc załadunku i wyładunku np. centrów logistycznych, terminali przeładunkowych.

W 2024 roku dofinansowanie z rso przyznano 302 mln zł na realizację zadań prowadzonych przez 101 jednostek samorządu terytorialnego w tym:

REKLAMA
  • 14 województw na kwotę 60,4 mln zł,
  • 55 powiatów na kwotę 125,3 mln zł,
  • 32 miasta na prawach powiatu na kwotę 117 mln zł.

Więcej informacji o dofinansowaniu zadań z rso na stronie www.gov.pl.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA