REKLAMA

Polskie porty morskie pobiły rekord. Zyski wystrzeliły

W ubiegłym tygodniu odbyła się konferencja ministra infrastruktury Dariusz Klimczaka oraz wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki. Podczas spotkania urzędnicy umówili wyniki polskich portów morskich za rok 2024 i ambitne plany inwestycyjne na kolejne lata.

Polskie porty morskie pobiły rekord. Zyski wystrzeliły
REKLAMA

Skuteczność rozwoju polskich portów morskich to przede wszystkim jasna wizja działania, konsekwencja realizacji naszego planu oraz wsparcie rządu. Nie bez powodu w obecnym budżecie przeznaczyliśmy rekordową kwotę ponad 2 mld zł na wsparcie inwestycji związanych z rozwojem gospodarki morskiej – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

REKLAMA

Polskie porty z rekordowymi wynikami finansowymi

Z informacji ministerstwa dowiadujemy się, że Polskie porty morskie zakończyły rok 2024 z rekordowymi wynikami finansowymi i operacyjnymi. Zysk netto największych portów wzrósł o 26 proc. w porównaniu do roku 2023, osiągając łączną wartość ponad 551,7 mln zł.

Port w Gdańsku poprawił swój wynik o 24 proc., co stanowi wzrost o 51,7 mln zł. Równie imponujący wynik osiągnął Port Gdynia, zwiększając zysk o 32 proc. i zyskując dodatkowe 34,2 mln zł. Port Szczecin-Świnoujście także zakończył rok z bardzo dobrym wynikiem, notując wzrost zysku o 23 proc., czyli o 27,3 mln zł więcej niż w roku poprzednim.

To są bardzo dobre wyniki finansowe, które pokazują, że racjonalne zarządzanie i profesjonalna kadra przynoszą wymierne efekty – stwierdził wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Według wiceministra na uwagę zasługuje także wzrost przeładunków kontenerowych, które osiągnęły rekordowe 3 270 784 TEU, co stanowi wzrost o ponad 9 proc. względem roku 2023.

Te dane wskazują jasno, że polskie porty wykonały kawał dobrej roboty, realizując przeładunki, które są na rekordowym poziomie – wspomniał wiceminister infrastruktury.

Milionowe inwestycje w infrastrukturę portową

Jak podaje ministerstwo infrastruktury, na inwestycje w gospodarkę morską w budżecie na 2025 r. zabezpieczono ponad 2 mld zł. Wśród kluczowych przedsięwzięć znalazła się budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, którego realizacja znajduje się obecnie w fazie prac przygotowawczych. W kwietniu 2024 r. Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję lokalizacyjną dla tego projektu, która ma charakter ostateczny. Zgodnie z harmonogramem, w zależności od przebiegu prac, inwestycja ma zostać zrealizowana do 2028 r.

Port Gdańsk kontynuuje rozwój swojej infrastruktury, zwłaszcza w obszarze przeładunku zbóż. Na nabrzeżach Wiślanym i Szczecińskim powstanie 9 nowych magazynów zbożowych, co pozwoli na pięciokrotne zwiększenie pojemności magazynowej do 152 tys. ton rocznie.

Wartość całego projektu wynosi ok. 400 mln zł i będzie on realizowany w 100 proc. przez państwową spółkę Port Gdański Eksploatacja (PGE). Dzięki inwestycji zdolność przeładunkowa spółki docelowo wzrośnie z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie - wskazuje ministerstwo.

Istotnym elementem planów inwestycyjnych jest także budowa infrastruktury do realizacji terminalu regazyfikacyjnego FSRU w gdańskim porcie oraz kontynuacja budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dzięki wypracowanemu porozumieniu z przedstawicielami samorządu Elbląga, pogłębiony zostanie ostatni odcinek toru wodnego do portu w Elblągu. Urząd Morski w Gdyni ogłosił już przetarg dla tej inwestycji, a prace budowlane zakończą się najpóźniej w II kw. 2026 r.

Więcej wiadomości na temat prawa można przeczytać poniżej:

Strategiczne przedsięwzięcia dotyczące elektrowni jądrowej w Polsce

W ocenie ministerstwa kolejnym strategicznym przedsięwzięciem jest budowa infrastruktury dostępowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, która zostanie zlokalizowana na terenie gminy Choczewo. W ramach tego projektu Ministerstwo Infrastruktury realizuje budowę Marine Off-Loading Facility (MOLF) – konstrukcji morskiej umożliwiającej rozładunek ciężkich i ponadnormatywnych ładunków potrzebnych do budowy i eksploatacji elektrowni. W zakres prac wchodzi m.in. kilometrowy pomost oraz droga techniczna.

Inwestycje związane z budową infrastruktury dostępowej obejmują także modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo–Choczewo oraz budowę nowych odcinków tej linii, łączących elektrownię z istniejącą infrastrukturą kolejową.

REKLAMA

Według wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki zmodernizowana zostanie również linia nr 229 na odcinku Lębork–Łeba, a pierwsze przetargi na realizację tych inwestycji zostaną ogłoszone już w 2025 r. Kolejnym elementem projektu jest budowa nowej drogi krajowej, która połączy elektrownię z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6. Inwestycja została podzielona na dwa odcinki, a dla jednego z nich już udało się uzyskać decyzję środowiskową.

Łącznie na realizację wszystkich tych inwestycji przewidziano ponad 4,7 mld zł.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA