W ubiegłym tygodniu odbyła się konferencja ministra infrastruktury Dariusz Klimczaka oraz wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki. Podczas spotkania urzędnicy umówili wyniki polskich portów morskich za rok 2024 i ambitne plany inwestycyjne na kolejne lata.
Skuteczność rozwoju polskich portów morskich to przede wszystkim jasna wizja działania, konsekwencja realizacji naszego planu oraz wsparcie rządu. Nie bez powodu w obecnym budżecie przeznaczyliśmy rekordową kwotę ponad 2 mld zł na wsparcie inwestycji związanych z rozwojem gospodarki morskiej – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Polskie porty z rekordowymi wynikami finansowymi
Z informacji ministerstwa dowiadujemy się, że Polskie porty morskie zakończyły rok 2024 z rekordowymi wynikami finansowymi i operacyjnymi. Zysk netto największych portów wzrósł o 26 proc. w porównaniu do roku 2023, osiągając łączną wartość ponad 551,7 mln zł.
Port w Gdańsku poprawił swój wynik o 24 proc., co stanowi wzrost o 51,7 mln zł. Równie imponujący wynik osiągnął Port Gdynia, zwiększając zysk o 32 proc. i zyskując dodatkowe 34,2 mln zł. Port Szczecin-Świnoujście także zakończył rok z bardzo dobrym wynikiem, notując wzrost zysku o 23 proc., czyli o 27,3 mln zł więcej niż w roku poprzednim.
To są bardzo dobre wyniki finansowe, które pokazują, że racjonalne zarządzanie i profesjonalna kadra przynoszą wymierne efekty – stwierdził wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Według wiceministra na uwagę zasługuje także wzrost przeładunków kontenerowych, które osiągnęły rekordowe 3 270 784 TEU, co stanowi wzrost o ponad 9 proc. względem roku 2023.
Te dane wskazują jasno, że polskie porty wykonały kawał dobrej roboty, realizując przeładunki, które są na rekordowym poziomie – wspomniał wiceminister infrastruktury.
Milionowe inwestycje w infrastrukturę portową
Jak podaje ministerstwo infrastruktury, na inwestycje w gospodarkę morską w budżecie na 2025 r. zabezpieczono ponad 2 mld zł. Wśród kluczowych przedsięwzięć znalazła się budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, którego realizacja znajduje się obecnie w fazie prac przygotowawczych. W kwietniu 2024 r. Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję lokalizacyjną dla tego projektu, która ma charakter ostateczny. Zgodnie z harmonogramem, w zależności od przebiegu prac, inwestycja ma zostać zrealizowana do 2028 r.
Port Gdańsk kontynuuje rozwój swojej infrastruktury, zwłaszcza w obszarze przeładunku zbóż. Na nabrzeżach Wiślanym i Szczecińskim powstanie 9 nowych magazynów zbożowych, co pozwoli na pięciokrotne zwiększenie pojemności magazynowej do 152 tys. ton rocznie.
Wartość całego projektu wynosi ok. 400 mln zł i będzie on realizowany w 100 proc. przez państwową spółkę Port Gdański Eksploatacja (PGE). Dzięki inwestycji zdolność przeładunkowa spółki docelowo wzrośnie z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie - wskazuje ministerstwo.
Istotnym elementem planów inwestycyjnych jest także budowa infrastruktury do realizacji terminalu regazyfikacyjnego FSRU w gdańskim porcie oraz kontynuacja budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dzięki wypracowanemu porozumieniu z przedstawicielami samorządu Elbląga, pogłębiony zostanie ostatni odcinek toru wodnego do portu w Elblągu. Urząd Morski w Gdyni ogłosił już przetarg dla tej inwestycji, a prace budowlane zakończą się najpóźniej w II kw. 2026 r.
Więcej wiadomości na temat prawa można przeczytać poniżej:
Strategiczne przedsięwzięcia dotyczące elektrowni jądrowej w Polsce
W ocenie ministerstwa kolejnym strategicznym przedsięwzięciem jest budowa infrastruktury dostępowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, która zostanie zlokalizowana na terenie gminy Choczewo. W ramach tego projektu Ministerstwo Infrastruktury realizuje budowę Marine Off-Loading Facility (MOLF) – konstrukcji morskiej umożliwiającej rozładunek ciężkich i ponadnormatywnych ładunków potrzebnych do budowy i eksploatacji elektrowni. W zakres prac wchodzi m.in. kilometrowy pomost oraz droga techniczna.
Inwestycje związane z budową infrastruktury dostępowej obejmują także modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo–Choczewo oraz budowę nowych odcinków tej linii, łączących elektrownię z istniejącą infrastrukturą kolejową.
Według wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki zmodernizowana zostanie również linia nr 229 na odcinku Lębork–Łeba, a pierwsze przetargi na realizację tych inwestycji zostaną ogłoszone już w 2025 r. Kolejnym elementem projektu jest budowa nowej drogi krajowej, która połączy elektrownię z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6. Inwestycja została podzielona na dwa odcinki, a dla jednego z nich już udało się uzyskać decyzję środowiskową.
Łącznie na realizację wszystkich tych inwestycji przewidziano ponad 4,7 mld zł.